به گزارش پارس به نقل از فارس، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (شنبه) پس از دیدار و گفت وگو با عدنان منصور همتای لبنانی خود در نشستی خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو ۲ با بیان اینکه هنوز تصمیم نهایی برای برگزاری این نشست اتخاذ نشده، خاطرنشان کرد: ما هنوز مطمئن نیستیم که چنین کنفرانسی برگزار خواهد شد، اما اظهارنظرهایی از سوی مقامات کشورهای صاحب حق وتو عنوان شده و برخی به صراحت اعلام کرده اند که خواهان مشارکت ایران در این اجلاس می باشند و برخی از طریق واسطه و غیرمستقیم به ما اطلاع داده اند که علاقمند به مشارکت ایران هستند.

صالحی با اشاره به نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه، عنوان کرد: اگر تصمیم گرفته شد که چنین نشستی برگزار شود و قرار شد ما هم باشیم قطعا حضور می یابیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد نسخه ای از خارج برای مردم سوریه پیچیده و به آنها تحمیل شود.

وی گفت: امیدواریم عقلای قوم بخصوص کشورهای منطقه و صاحب نفوذ خارج از منطقه هرچه زودتر راه حلی مسالمت آمیز و سوری - سوری را تنظیم کنند تا خود مردم سوریه تصمیم گیر نهایی برای آینده خود و سرنوشتشان شوند.

وزیر خارجه با اشاره به موضع واضح و روشن ایران در خصوص بحران سوریه، اظهار داشت: ما از آغاز این بحران همواره تاکید کردیم که ملت سوریه باید از آزادی های لازم برخوردار باشد و دولت سوریه به خواسته های قانونی مردم پاسخ دهد و در عین حال همواره گفته ایم که مخالف دخالت خارجی در سوریه هستیم. ما همواره از ملت سوریه حمایت کرده ایم و به این حمایت ادامه می دهیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در مورد حزب الله لبنان نیز، گفت: آنها از خودشان دفاع می کنند و نیازی به حمایت دیگران ندارند.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص کنفرانس دوستان سوریه که امروز در قطر برگزار شد، عنوان کرد: ما با هر نشستی در جهت حل بحران سوریه و با لحاظ کردن منافع ملی سوریه و بدون دخالت و تحمیل راه حل از خارج باشد، موافقیم ولی نشست هایی که به ارسال سلاح به مزدوران منجر و باعث طولانی شدن کشتار و خشونت در داخل سوریه شده و به تخریب زیرساخت های این کشور منجر شود، مخالفیم.

صالحی خاطرنشان کرد: غربی ها زمانی از حقوق انسان و حقوق بشر سخن می گویند که به آدمخواران در سوریه سلاح می دهند که آدمخواری را جاری و ساری کنند. متاسفانه معیارهای دوگانه در غرب امری بدیهی شده و آنها از منطق قدرت پیروی می کنند.

وی ادامه داد: فطرت های پاک مردم و جامعه بشری هیچگاه توجیهی که غربی ها برای مزدوران سوریه به خورد دیگران می دهند قبول نمی کنند، آنها مکری به کار می گیرند ولی خدا مکر آنها را به آنها باز می گرداند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بیش از دو سال است که از بحران سوریه می گذرد، افزود: جنگ جهانی علیه سوریه به راه افتاده که مجموعه کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه دست به دست هم داده و به جان مردم سوریه افتادند، زیرا مردم سوریه همراه با ارتش و نظام خود هستند و نظام سوریه توانسته با حمایت مردم علی رغم همه فشارهای وارده مقاومت کند و الان دولت سوریه دست برتر را دارد.

به گفته وی هر زمان مردم پشتیبان نظام شان باشند هیچ قدرتی نمی تواند آنها را وادار به تسلیم کند.

صالحی افزود: امیدواریم غربی ها هرچه زودتر به سر عقل بیایند و قبل از اینکه کنترل حوادث بعدی از دست همه خارج شود، متوجه باشند و اجازه دهند که مردم سوریه خودشان و با کمک دولت و ارتش آسایش و امنیت را در کشور برقرار کنند.

به گزارش خبرنگار فارس، صالحی در ابتدای این نشست نیز ضمن خیرمقدم به همتای لبنانی خود که ۸ سال نیز سفیر این کشور در تهران بود، روابط ایران و لبنان را دیرینه خواند و گفت: روابط دو کشور در بُعد سیاسی در بهترین شرایط قرار دارد و ضرورت دارد تا از این فضای خوب سیاسی بین دو کشور استفاده کرده و موافقت نامه های موجود را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به صدور ویزا برای مردم کشورمان در فرودگاه های لبنان، نزدیکی دو ملت را زمینه ساز تقویت روابط در ابعاد تجاری، اقتصادی، فرهنگی و… برشمرد.

صالحی ادامه داد: در گفت وگوهای امروز در خصوص موضوع سوریه گفتگو کردیم و ابراز امیدواری شد که هرچه زودتر گامی سازنده توسط کشورهای صاحب نفوذ در ارتباط با سوریه برداشته شود و شاهد برقراری هرچه زودتر صلح، ثبات و امنیت در سوریه باشیم و جلوی خونریزی و تخریب بیش از پیش سوریه گرفته شود.

وی ادامه داد: متاسفانه مزدورانی از خارج به سوریه روانه شده و توسط برخی ها به انواع سلاح های جدید مسلح شده اند و همین امر باعث شده تا این بحران ادامه یابد و هر روز شاهد ریختن خون مردم بی گناه سوریه و تخریب زیرساخت های این کشور باشیم.