به گزارش پارس به نقل از ایسنا، در این جلسه که علاوه بر اعضای کنفرانس خلع سلاح و توکایف، دبیرکل دفتر اروپایی سازمان ملل و مدیرکل کنفرانس خلع سلاح، بیش از ۴۰ کشور ناظر و هم چنین نمایندگان نهادهای غیردولتی نیز حضور داشتند نذیری، سفیر و نماینده دائم کشورمان برنامه های ایران در مدت ریاست بر کنفرانس خلع سلاح و تلاش های کشورمان در انجام رایزنی های فشرده با کشورها برای ایجاد اجماع روی برنامه کار این کنفرانس را تشریح کرد.

او ضمن تبیین مبانی پیشنهاد ارائه شده از سوی کشورمان در زمینه برنامه کار کنفرانس خلع سلاح، این برنامه را عملی ترین برنامه برای تحقق اجماع روی یک برنامه کار جامع و متوازن عنوان کردند.

نذیری با تاکید بر اهمیت خلع سلاح هسته یی به عنوان مهم ترین اولویت جامعه جهانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ریاست کنفرانس را با این هدف به عهده گرفت که به خلع سلاح هسته یی کمک کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در ژنو افزود: ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهد به طور کامل متعهد به پیگیری جهان عاری از سلاح های هسته یی است و ایران معتقد است این کنفرانس باید به وظیفه خود از طریق شروع مذاکرات بر روی یک کنوانسیون هسته یی عمل کند.

تلاش های ایران در دوران ریاستش بر کنفرانس خلع سلاح و شفافیت و برنامه ریزی انجام شده در این زمینه، ارائه سند پیشنهادی ارائه شده از سوی ایران در زمینه برنامه کار که تحت عنوان سند ۱۹۵۲ رسما در اجلاس ثبت شد، مورد تشکر و قدردانی بسیاری از کشورهای عضو از جمله کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، بسیاری از کشورهای عضو حمایت خود را از برنامه پیشنهادی ایران برای کنفرانس اعلام داشتند، هرچند کشورهای هسته یی غربی (آمریکا، فرانسه و انگلیس) مهم ترین مخالفان طرح جمهوری اسلامی بودند و به همین علت اجماع روی برنامه کار کنفرانس حاصل نشد.

عملکرد حرفه یی و بی طرفانه جمهوری اسلامی در دوران ریاست سبب شد که سیاست های آمریکا و کانادا مبنی بر تعامل نکردن با ریاست ایرانی ناکام بماند و هم چنین تحسین و قدردانی بسیاری از کشورها از جمله روسیه و چین و حتی تعدادی از کشورهای غربی مثل آلمان، نیوزیلند و سوییس را برانگیخت و رسما از تلاش ها و عملکرد ایران در دوران ریاست تشکر کردند.

در طول دوران ریاست جمهوری اسلامی ایران، قائم مقام وزیر خارجه هند در کنفرانس خلع سلاح شرکت و ضمن تبریک به کشورمان، مواضع این کشور را در اجلاس تبیین کرد.