به گزارش پارس ، رضا طلایی نیک کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با فارس، به ویژگی کابینه دولت یازدهم و آرایش افرادی که در این کابینه قرار می گیرند پرداخت و اظهار داشت: با توجه به اقتضائات داخلی و خارجی، رویکردهای آقای روحانی و ظرفیت های قابل اتکا هفت مؤلفه مدیریتی و جمعی در تشکیل دولت کارآمد، منسجم و مطلوب تعیین کننده است.

وی مؤلفه های هفتگانه برای دولت یازدهم را کارآمدی، انسجام، برنامه های مصوب، ارزش مداری، تعامل گرایی، اعتدال گرایی و عمل گرایی برشمرد و تاکید کرد که این مولفه ها از پایه های تشکیل دولت روحانی است.

این کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که با تلفیق حداکثری این هفت مؤلفه مدیریتی و جمعی، آقای روحانی می تواند دولتی کارآمدتر و منسجم تر در جهت پیشرفت کشور و همچنین عبور از چالش های اقتصادی، سیاست خارجی و امور اجتماعی را محقق کند.

طلایی نیک خاطرنشان کرد: برای تحقق مؤلفه ها، « هماهنگ بودن دولت» ، « التزام به راهبردهای رهبری» ، « رویکردهای رئیس جمهور» و « مشی تعامل در درون دولت» از شاخص های اصلی است.

وی اضافه کرد: آقای روحانی علاوه بر هماهنگی های درونی دولت باید در مناسبات با سایر قوا تعامل گرایی را ارتقا دهد و برای این تعامل گرایی قانون مداری، نقدپذیری و تعامل اقناعی از رموز موفقیت است.

این کارشناس مسائل سیاسی، مبنا قرار دادن سیاست های کلی نظام و رویکردهای فرابخشی را در تشکیل دولتی کارآمد موثر دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی های اصلی برای تشکیل دولت ارزش مدار بودن و اهتمام به آرمان های دینی-انقلابی است.

طلایی نیک در ادامه به شعار های انتخاباتی حسن روحانی مبنی بر « اعتدال گرایی و دوری از افراط و تفریط» اشاره کرد و گفت: با توجه به راهبرد اصلی آقای روحانی برای اعتدال گرایی توأم با اصولگرایی و اصلاح طلبی، دولت یازدهم می تواند مرزبندی شفاف تری با افراط و تفریط های سیاسی و رفتاری اتخاذ کند.

وی در توضیح مؤلفه عمل گرایی اظهار داشت: اتکا به مشی تلفیقی آرمان گرایی با واقع گرایی از هنجارهای اصلی عمل گرایی تلقی می شود، دولت آقای روحانی باید در برنامه های اقتصادی و اجتماعی خود بیشتر به پیشبرد سیاست خارجی، رویکردهای اعتدالی، برنامه محوری و تعامل سازنده با سایر قوا، توجه کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: تعامل سازنده با مجلس و استفاده از مشاوران مجرب و مسلط به عمق مسائل کشور در انتخاب افراد کارآمد تعیین کننده هستند.

طلایی نیک همچنین به آمادگی مجلس شورای اسلامی برای تعامل با رییس جمهور منتخب اشاره کرد و یادآور شد: پیش گامی آقای لاریجانی رییس مجلس شورا اسلامی در کمک به تشکیل دولت کارآمد یازدهم مناسب بوده است و آقای روحانی با توجه به پیشینه شخصیتی و تعامل نزدیک با مسئولان نظام، قدرت زیادی برای معرفی دولتی با سطح کارآیی بالا دارد.