به گزارش پارس به نقل  از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در گفت وگویی در پاسخ به پرسشی درباره اصول مغفول مانده از آرمان های امام خمینی (ره) اظهار کرد: در مورد آرمان های امام مولفه هایی هستند که آن نکات درحد لازم مورد توجه نیست؛ همه می دانند که امام بر وحدت، بسیار بسیار تاکید داشتند و همیشه واژه « وحدت کلمه » را تکرار می کردند.

وی یادآور شد: امام می فرمودند من از دشمن خارجی برای این انقلاب و کشور هراسی ندارم اما برای اختلاف در داخل نگران هستم و متأسفانه در این سال های اخیر و همین ماه های اخیر شاهد فاصله فراوان، اختلاف و شکاف در جامعه و اختلاف بین تشکل ها، احزاب و جناح ها هستیم؛ چیزی که شایسته این کشور نیست و آن هم به بهانه هایی صورت می گیرد که بسیاری از آن ها اصل و اساس و ریشه ای ندارد و واهی است. این یکی از آن نکاتی است که در این سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است.

روحانی با اشاره به اهمیت مساله اخلاق افزود: مساله دیگر « اخلاق» است که امام همواره بر آن تاکید می ورزید. ایشان هم در زندگی، هم در سخنان و هم در شیوه رفتار زندگی مسئولان بر آن تاکید داشتند، اما متاسفانه مساله اخلاق هم در برهه هایی نه تنها مورد توجه قرار نگرفته بلکه از سوی برخی افراد که مسئولیت هایی دارند و بداخلاقی از سوی آن ها کمتر انتظار می رود شاهد بداخلاقی های بسیار زیادی هستیم؛ از سخنان بی پایه گرفته تا دروغ و تهمت تا دیگر بداخلاقی ها که هرگز شایسته نظام اسلامی ما نیست و متاسفانه شاهد این شرایط هستیم.

رییس جمهور منتخب مردم یادآور شد: امام همیشه به دنبال عزت کشور و عزت مردم بود و اصلا او بود که عزت را برای ما به ارمغان آورد اما متاسفانه با فشارهایی که بخشی از آن هم به واسطه فشارهای خارجی بر ما تحمیل می شود و بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و مردم به خاطر تأمین معیشت خود و زندگی روزمره خود با مشکلات فراوانی روبرو شده اند و عده ای حتی برای تامین دوای بیمار خود یا جهیزیه برای دختر و یا شغلی برای فرزند خود و این که بتوانند زندگی آرام و راحتی داشته باشند با مشکلات فراوانی روبرو هستند و این همه مشکل و فشار با عزت و سربلندی یک ملت عظیم سازگار نیست. این ها همه مسائلی است که متاسفانه شاهد آن هستیم.

وی در این گفت وگو که با سایت جماران و پیش از انتخابات انجام شد، در پاسخ به این پرسش که" در صورت به دست گرفتن دولت، چگونه می توان مشکلات فرهنگی و اخلاقی را حل کرد؟ " گفت: بروز و ظهور مسائل فرهنگی و اخلاقی می تواند خیلی به سرعت اتفاق بیفتد اما بازگشت آن به حالت اول زمان بر است. مسائل فرهنگی و اخلاقی موضوعی نیست که یک یا دو روزه آن را سامان داد. اما اگر همه دست به دست هم داده و فضا را تغییر دهیم، می توانیم به این اهداف دست یافته و دولت آینده اگر اخلاق مدار باشد حتما می تواند بر این مساله تاثیر گذار باشد.