به گزارش پارس به نقل از همشهری، درحالی که همزمان با گشایش دفتر طالبان در دوحه قطر مقام های افغانستان به دنبال مذاکره با این گروه برای صلح بودند، دور زدن دولت این کشور از سوی واشنگتن باعث شد تا حامد کرزی در بیانیه ای تعلیق دور چهارم مذاکرات با آمریکا بر سر توافقنامه امنیتی را اعلام کند. آمریکا اعلام کرده که این هفته مذاکرات صلحی با طالبان برگزار می کند. کرزی همچنین روز گذشته اعلام کرد تا زمانی که مذاکرات زیر نظر افغانستان قرار نگیرد دولت این کشور در آن شرکت نخواهد کرد.

همزمان با اعلام مذاکرات صلح آمریکا و طالبان بدون حضور مقام های افغان اما شبه نظامیان طالبان پایگاه بگرام را هدف حمله قرار دادند و ۴ سرباز آمریکایی را کشتند. رئیس جمهور افغانستان روز سه شنبه با انتقال مسئولیت امنیتی سراسر افغانستان از سوی نیروهای ائتلاف خارجی از اعزام هیأت شورای عالی صلح این کشور به قطر برای مذاکره با طالبان خبر داد.

مدت کوتاهی پس از اعلام اعزام این هیأت اما مقام های طالبان و آمریکا هر دو اعلام کردند که پیش از ورود افغانستان به این روند باید گفت و گوهای خود را انجام دهند؛ مسئله ای که باعث واکنش کابل شد. رئیس جمهور افغانستان در بیانیه ای اعلام کرد: دور چهارم مذاکرات میان هیأت های افغانستان و آمریکا درباره توافقنامه امنیتی که در کابل جریان دارد، به خاطر تناقض میان حرف و عمل آمریکا در مورد روند صلح، از جانب افغانستان به حال تعلیق درآورده شده است. توافقنامه امنیتی برای آمریکا مسئله ای بسیار مهم به حساب می آید که وضعیت حضور و پایگاه های این کشور را در افغانستان پس از سال۲۰۱۴ و خروج نیروهای نظامی ائتلاف خارجی مشخص می کند.

دفتر طالبان در قطر روز سه شنبه با عنوان « دفتر امارت اسلامی افغانستان» به صورت رسمی افتتاح شد و مقام های دولتی آمریکا و طالبان اعلام کردند که طی چند روز آینده مذاکرات خود را در دوحه شروع می کنند. طالبان در زمان حکومت بر افغانستان، از عنوان « امارت اسلامی» برای این کشور استفاده می کرد و همین مسئله هم باعث انتقاد دولت افغانستان شد. سخنگوی حامد کرزی مخالفت رئیس جمهور افغانستان با این نامگذاری را اعلام کرده و گفته که آمریکا از موضع افغانستان مطلع بوده است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا هم گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر را گام مهمی به سوی مصالحه میان طالبان و دولت افغانستان خواند. واردنکردن دولت افغانستان به مذاکرات صلح با طالبان بارها باعث انتقاد مقام های این کشور شده و تنش در رابطه با واشنگتن را رقم زده است. طالبان چندی پیش با آلت دست خواندن دولت افغانستان اعلام کرده بود که مذاکرات خود را با آمریکا انجام خواهد داد.

چند ساعت پس از اعلام مذاکرات مستقیم از سوی طالبان و آمریکا اما پایگاه نظامی بگرام هدف حمله نظامی قرار گرفت که باعث کشته شدن ۴ نظامی آمریکا شد. گزارش ها نشان می دهد که طی ساعات شب این پایگاه نظامی هدف حمله با موشک قرار گرفته است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان با اعلام قبول مسئولیت این حمله اعلام کرده که ۶ نظامی دیگر هم زخمی شده اند. بگرام بزرگ ترین پایگاه ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان به حساب می آید که در شمال کابل قرار گرفته است. سخنگوی طالبان با وجود اعلام مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام کرده که این مسئله هیچ تغییری در حملات این گروه علیه نظامیان این کشور نخواهد داشت.

مقام های آمریکا اعلام کرده اند که این کشور احتمالاً از امروز مذاکراتی با طالبان خواهد داشت و چند روز پس از آن، دولت افغانستان می تواند گفت وگوهای خود را انجام دهد. این در حالی است که کرزی چندی پیش با اعلام گفت وگوهای پنهانی طالبان با آمریکا هشدار داده بود که اگر خارجی ها در روند صلح افغانستان مداخله کنند، آنها را رسوا خواهد کرد.

رئیس جمهور افغانستان توقف خشونت ها و حملات طالبان را به عنوان یکی از اصول مذاکره با طالبان اعلام کرده اما باراک اوباما چنین پیش شرطی را برای مذاکره با این گروه درنظر نگرفته است. درحالی که ۶۶ هزار نیروی آمریکایی همچنان در افغانستان به سرمی برند، تعلیق مذاکره کابل و آمریکا و پیچیده شدن گفت وگوها با طالبان آینده این کشور را در هاله ای از ابهام قرار داده است.