به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که در جریان نشست گروه هشت در ایرلند شمالی صحبت می کرد، از تصمیم حامد کرزای، همتای افغانش برای فرستادن هیأتی برای گفت وگو با طالبان در قطر نیز استقبال کرد.

پیش از این مقامات کاخ سفید اعلام کردند که به زودی مذاکرات مستقیم میان آمریکا و طالبان در قطر آغاز خواهد شد.

آنها گفتند که اوباما شخصا در به نتیجه رساندن تلاش ها برای گشایش دفتر طالبان در قطر با حامد کرزای همکاری می کرد و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این روند نقش مهمی ایفا کرده است.

به گزارش بی. بی. سی، قرار است نخستین دیدار میان نمایندگان آمریکا و طالبان در چند روز آینده در دوحه، پایتخت قطر صورت بگیرد.

رئیس جمهوری افغانستان در این باره گفت که دولت کشورش نیز نمایندگان خود را برای شرکت در این مذاکرات به دوحه اعزام می کند.

مقامات آمریکایی گفته اند که تبادله اسرا یکی از موضوعات مورد بحث میان آمریکا و طالبان خواهد بود اما در هفته های اول بیشتر دیدگاه های دو طرف مورد بحث قرار خواهند گرفت.

به گفته آن ها، از شرایط این مذاکرات این است که اعضای طالبان خشونت را کنار بگذارند، رابطه خود را با القاعده قطع کنند و به قانون اساسی افغانستان، حقوق زنان و حقوق اقلیت ها احترام بگذارند.

حامد کرزای لحظاتی پس از مراسم انتقال رهبری عملیات های نظامی از نیروهای ناتو به نیروهای امنیتی افغانستان در یک نشست مشترک خبری با دبیرکل ناتو گفت که در حال حاضر پیش شرطی برای گفت وگو با طالبان وجود ندارد اما او بر نکاتی به عنوان" اصولی برای مذاکره" تاکید کرد.

کرزای از انتقال مرکزیت گفت وگوها از دوحه به کابل، پایان خشونت ها همزمان با آغاز گفت وگوها و جلوگیری از سو استفاده کشورهای خارجی از روند صلح افغانستان به عنوان اصول لازم مذاکره نام برد.

رئیس جمهوری افغانستان گفت که به جای پیش شرط ها، دولت افغانستان اصولی را برای گفت وگو با طالبان در نظر گرفته است و انتظار دارد که اعضای طالبان از آن پیروی کنند.

رئیس جمهوری افغانستان این را هم گفت که دولتش از ابتدا با طرح گفت وگوهای صلح در خارج از کشور موافق نبود اما به دلیل پافشاری برخی از کشورها، طرح ایجاد دفتر برای طالبان در قطر را پذیرفت.

او گفت که در مورد روند صلح دولت با گروه طالبان، گفت وگوهای عمیقی با آمریکا، پاکستان و دولت قطر که میزبانی گفت وگوها را به عهده دارد، انجام داده است.

نخستین کنفرانس خبری طالبان در قطر

سخنگوی طالبان در قطر برای نخستین بار در دفتر تازه ایجاد شده این گروه در دوحه نشست خبری برگزار کرد.

محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان در این نشست خبری گفت که این گروه مایل است از تمامی شیوه های قانونی برای پایان دادن به آنچه او اشغال افغانستان خواند، استفاده کند.

او پس از آن صحبت می کرد که معاون وزارت خارجه قطر اعلام کرد: امیر قطر اجازه داده تا دفتر طالبان به صورت رسمی در این کشور گشوده شود.

نعیم از شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر برای اجازه دادن به گشایش دفتر طالبان در این کشور قدردانی کرد.