به گزارش پارس ، باشگاه خبرنگاران به نقل از نشنال اینترست ؛ پیلار در این مقاله با اذعان به نظارت خردمندانه و هوشمندانه انتخابات ریاست جمهوری ایران توسط رهبری می افزاید" ایت الله خامنه ای به شکلی ماهرانه و خردمندانه بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نظارت کردند. "

نویسنده در ادامه می افزاید" فارغ از هرگونه تحلیلی در مورد چگونگی پیروزی" حسن روحانی" در انتخابات ریاست جمهوری ایران شواهد نشان می دهند که اکنون شرایط با چندین سال قبل تفاوت پیدا کرده است و این مسئله بر روند مذاکرات هسته ای نیز تاثیرگذار خواهد بود. در این میان دولت آمریکا باید متوجه شود که توجه کافی را به" دیپلماسی" با ایران بر سر برنامه هسته ای اش نشان داده است. "

نویسنده معتقد است که پیروزی" حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری فرصت مناسبی را در اختیار کشورهای غربی قرار داده است تا به تعامل مستقیم با ایران در روند مذاکرات هسته ای بپردازند و در این باره می افزاید" اینک فرصت خوبی برای پیشرفت دیپلماتیک بوجود آمده است. اینک آمریکا و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در روند مذاکرات هسته ای به چالش کشیده شده اند. آنان نقش عمده ای در هرگونه تعامل و رسیدن به نتیجه مطلوب ایفا می کنند. ما می بایستی زمان کمی را به گمانه زنی در مورد اینکه مقامات ارشد ایران در عرصه مذاکرات هسته ای به چه چیزی می اندیشند اختصاص دهیم نکته مهم در اینجاست که چگونه سیاست هایمان را برای رسیدن به موفقیت در مذاکرات هسته ای تنظیم نماییم. این نکته ای قابل توجه است چرا که هرگونه بی اعتمادی احتمالی ایران به غرب می تواند مانعی در روند پیشرفت مذاکرات هسته ای باشد. "

نویسنده همچنین خاطرنشان میکند: " انتخاب روحانی بعنوان رییس جمهور جدید ایران" آزمونی" برای دولت آمریکا و شرکای غربی آن کشور است. آنان باید نشان دهند که تا چه اندازه برای رسیدن به نتیجه مطلوب آمادگی و جدیت لازم را دارند. ناکامی کشورهای غربی در این موضوع می تواند این تردید را در تهران بوجود آورد که آنان نمی خواهند با ایرانیان تعامل کنند و هدف شان از ادامه مذاکرات تنها ادامه زمان برای تشدید تحریم های علیه آن کشور است.

این آزمون بر روی میز کشورهای غربی قرار دارد و آنان می بایستی به آن پاسخ بدهند. کشورهای غربی باید دست کم تحریم های وضع شده علیه ایران را کاهش داده و تاکتیک هایی را بکار ببرند که نشان دهد ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران از جمله غنی سازی با غلظت پایین را برسمیت شناخته اند. در این آزمون دولت آمریکا و کشورهای غربی نباید برای جمهوری اسلامی ایران" اولتیماتوم" تعیین کنند، خط و نشان بکشند و یا اینکه آن کشور را تهدید به استفاده از قوه قهریه نمایند چرا که در اینصورت برای دولت و ملت ایران این تصور ایجاد خواهد شد که مذاکرات هسته ای با غرب بهانه و پیش زمینه از سوی کشورهای غربی برای آغاز جنگ و پیگیری سیاست تغییر نظام در ایران است. "