به گزارش پارس ، به نقل ازایسنا، از سوی دیگر موجی از اعتصاب ها از روز گذشته ترکیه را فرا گرفته است. اتحادیه های صنفی اصلی ترکیه اعلام کردند، در راستای محکوم کردن خشونت پلیس علیه تظاهرکنندگان مخالف نخست وزیر این کشور از دیروز (دوشنبه) در سراسر ترکیه اعتصاب می کنند. باکی چنار، سخنگوی کنفدراسیون حقوق بگیران بخش دولتی اعلام کرد: ما روز دوشنبه به همراه سایر انجمن های صنفی در کل کشور اعتصاب می کنیم. اتحادیه های پزشکان، مهندسان، معماران و دندانپزشکان ترکیه نیز اعلام کرده اند که به این اعتصاب کنندگان ملحق می شوند. انجمن های اتحادیه صنفی همچنین توقف فوری خشونت های پلیس را خواستار شده اند.

این اتحادیه ها پیش از این نیز روز چهارشنبه، یک روز بعد از عملیات پلیس برای تخلیه ده ها هزار تظاهرکننده از میدان تقسیم استانبول اعتصاب کرده بودند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو اتحادیه صنفی اصلی ترکیه موسوم به کنفدراسیون اتحادیه کارگران انقلابی و کنفدراسیون اتحادیه حقوق بگیران بخش دولتی که برای این اعتصاب فراخوان داده اند، به ترتیب ۴۲۰ هزار و ۲۵۰ هزار عضو دارند.

طرفداران اردوغان به جان مخالفین افت

در همین حال به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه همزمان با سخنرانی نخست وزیر ترکیه در جمع هوادارانش، رسانه های خبری از درگیری های پراکنده در دو شهر استانبول و آنکارا میان هواداران و مخالفین دولت خبر می دهند. معترضین در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که برخی از آنها از سوی هواداران دولت با چاقو مورد حمله قرار گرفته اند و پلیس مداخله نکرده است. رسانه های چاپ ترکیه گزارش دادند که جمعیتی شعارهایی را در حمایت از دولت سر داده و به دفتر حزب مردمی جمهوریخواهان در استانبول حمله کردند. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه روز یک شنبه در میان بیش از ۱۰۰ هزار نفر از طرفداران خود در استانبول اعلام کرد: همزمان با آغاز موج جدیدی از تظاهرات ضد دولتی، " وظیفه" من است تا دستور سرکوب معترضین در پارک قزی استانبول را صادر کنم. با این حال به گزارش شینهوا، حتی یک روز پس از آنکه پلیس ضد شورش هزاران معترض در پارک قزی را اخراج کرد، پلیس شهر استانبول همچنان از گاز اشک آور و ماشین های آب پاش علیه معترضینی استفاده کرد که تصمیم گرفتند تا دوباره در پارک گردهم آیند. رویترز نیز در مطلبی نوشت: درگیری های پراکنده میان پلیس و معترضین در شهر استانبول همزمان با تلاش پلیس برای سرکوب تظاهرات ضد دولتی و راهپیمایی هواداران رجب طیب اردوغان و اخراج معترضین از پارک استانبول گزارش شده است. خبرگزاری فرانسه گزارش داد، با اخراج معترضین از پارک قزی خشونت و ناآرامی در ترکیه وارد مرحله جدیدی شده است و چالش بزرگتری برای دولت ترکیه که از آغاز تظاهرات تاکنون چهار نفر کشته و ۷ هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شدند، در حال شکل گیری است. همچنین جمعیت روزنامه نگاران و خبرنگاران ترکیه در بیانیه ای از بازداشت ۸ خبرنگار و زخمی شدن ۲۴ فرد دیگر در میدان تقسیم در میان ناآرامی ها خبر دادند. خبرگزاری آلمان هم با اشاره به ادامه تظاهرات ضد دولتی در ترکیه نیز گزارش داد که پلیس ترکیه روز دوشنبه در درگیری با معترضین ضد دولتی در آنکارا از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده کرد و همچنین مانع رسیدن معترضین به میدان تقسیم استانبول شد. یورونیوز نیز در گزارشی نوشت: همزمان با دادن فراخوانی در خصوص اعتصاب سراسری در استانبول و آنکارا در روز دوشنبه درگیری های پراکنده در یکشنبه شب گزارش شده است.