به گزارش پارس ، به نقل از فارس، دوران حضور نیروهای ایالات متحده در قرقیزستان در سال ۲۰۱۴ به پایان می رسد اما گویا آنان نمی خواهند پایگاه هوایی ماناس را که در ۲۳ کیلومتری بیشکک واقع است، ترک کنند.

« سرهنگ جان میلارد» که به عنوان رئیس جدید پایگاه ماناس تعیین شده است در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مسئله آینده این پایگاه به حمل ونقل تجهیزات نظامی ارتباط دارد و این موضوع باید در سطح حکومت های ۲ کشور حل وفصل شود.

این مسئله در حالی است که پیش از این پارلمان قرقیزستان قانون انصراف از تمدید موافقت نامه های مربوط به این مرکز را به تصویب رساند.

پایگاه ماناس از سال ۲۰۰۱ در قلمرو قرقیزستان فعالیت می کند. جان میلارد در گذشته فرمانده گروه های ضربتی نیروهای هوایی (تراویس کالیفرنیا) بود که به عنوان هفدهمین فرمانده پایگاه ماناس تعیین شده است.

با این وجود، رهبری قرقیزستان بارها وعده داده است که این پایگاه برای حمل و نقل سربازان و تجهیزات ایالات متحده به افغانستان و همچنین جهت سوخت گیری نیروهای هوایی ایالات متحده که در مبارزه با طالبان شرکت می کنند، استفاده می شود.

« الماس بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان اخیرا در صحبت با روزنامه نگاران و مقامات روسیه اظهار داشت که سرنوشت این پایگاه حل شده و آمریکایی ها تنها برای یک سال دیگر مهلت استفاده از آن را خواهند داشت.

از سوی دیگر، طرف آمریکایی علاقمند به حفظ یک مرکز نظامی در قلب آسیا بوده و معتقد است که آینده این پایگاه بسیار تیره به نظر می رسد.

تقریبا تمام دیپلمات های ایالات متحده و مقامات نظامی می گویند، مذاکرات با طرف قرقیزستان ادامه دارد.

در این رابطه جان میلارد فرمانده جدید این پایگاه در مصاحبه با پایگاه خبری « Kloop. kg» در پاسخ به این سؤال که آیا قرقیزستان را ترک خواهید کرد و مرکز حمل ونقل را خواهید بست؟ ، گفت: باید بگویم که مذاکرات در این رابطه با دولت قرقیزستان ادامه دارد و نمی دانم که آنان چه تصمیمی خواهند گرفت.

با این حال، نه تنها پنتاگون و وزارت امور خارجه آمریکا بلکه بسیاری از سازمان های غیردولتی طرفدار غرب در قرقیزستان نیز در راستای منافع واشنگتن علاقمند به حفظ این پایگاه هستند.

از سوی دیگر، قرقیزستان از ناحیه حضور پایگاه ماناس در این کشور سالیانه مبلغ ۶۰ میلیون دلار اجاره دریافت می کند.

با این وجود، در این اواخر که عزم مقامات قرقیزستان برای خروج پایگاه نظامی آمریکا از کشورشان شکل جدی تری به خود گرفته است، واشنگتن از طریق سازمان های غیردولتی غربگرا و همچنین تحریک فعالیت مخالفین داخلی در قرقیزستان به دنبال اعمال فشار بر دولت بیشکک در جهت انصراف از تصمیم خروج این پایگاه می باشد.