به گزارش پارس ، ایسنابه نقل از خبرگزاری رویترز، معترضان که بیش از دو هفته از حضورشان در میدان « تقسیم» و پارک « گزی» در مرکز استانبول می گذرد، با حمله پلیس ضد شورش به وسیله گاز اشک آور و آب پرفشار مواجه شدند.

صفوف مستحکم پلیس با پشتیبانی خودروهای زرهی، میدان تقسیم را محاصره کرده بودند و اجازه نزدیک شدن معترضان را به این محل نمی دادند. طبق گزارش ها ساعات اولیه بامداد امروز، پلیس به پارک گزی حمله کرد و با بازداشت ده ها تن، معترضان را از این محل بیرون راند. در جریان تخلیه این مکان، درگیری هایی به وجود آمد.

رسانه های خبری گزارش داده اند که نیروهای ضد شورش و یگان های پشتیبانی در این پارک مستقر شده اند و اجازه حضور هیچ فردی را نمی دهند.

درگیری های ترکیه

ساعاتی پیش از این حمله رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اعلام کرده بود که نیروهای امنیتی میدان تقسیم را پاکسازی خواهند کرد. از ۲۷ مه ماه گذشته میلادی، این محل مرکز درگیری های معترضان ضد دولتی با نیروهای امنیتی بوده است.

اردوغان در جمع ده ها هزار تن از حامیان خود در راهپیمایی روز شنبه در آنکارا گفته بود: ما یکشنبه در استانبول راهپیمایی می کنیم. من به صراحت می گویم میدان تقسیم باید تخلیه شود. در غیر این صورت نیروهای امنیتی این کشور می دانند چگونه آن را تخلیه کنند.

پس از آن معترضان در چندین منطقه مختلف در سراسر استانبول به خیابان ها آمدند و با روشن کردن آتش به مقابله با پلیس ضد شورش پرداختند و برخی از آن ها شعار" طیب استعفا" سردادند.

تصاویر شبکه های تلویزیونی ترکیه، گروهی از معترضان را به تصویر کشید که بزرگراه اصلی منتهی به فرودگاه « آتاتورک» در غرب استانبول را مسدود کرده بودند و بسیاری از معترضان نیز به سمت میدن تقسیم حرکت می کردند.

همچنین شاهدان عینی گزارش دادند که در نزدیکی پارک گزی درگیری های شدیدی میان نیروهای امنیتی و معترضان رخ داد. به گفته آنان این شدیدترین درگیری ها از دهه ۱۹۹۰ با معترضان بوده است.

اعتراضات ضد دولتی در ترکیه در ابتدا با مخالفت فعالان با طرح های رجب طیب اردوغان برای تخریب پارک گزی و انجام تغییراتی در میدان تقسیم آغاز شد که اکثر آن ها فعالان محیط زیست بودند. اما پس از آن با حمله پلیس ضد شورش به چادرهای معترضان این اعتراضات جنبه سیاسی به خود گرفت.

اوایل روز شنبه پس از آنکه اردوغان اعلام کرده بود به حکم دادگاهی در این خصوص احترام خواهد گذاشت اعتراضات تا حدی فروکش کرد و رسانه های خبری از تخلیه نسبی این میدان به دست نیروهای امنیتی خبر دادند.

دولت آنکارا یک طرح چهار مرحله ای برای حل مساله پارک گزی در دست دارد. اولین گام منتظر ماندن برای اعلام حکم دادگاه است. اگر دادگاه علیه طرح توسعه پارک رای دهد، دولت باید از آن دست بکشد. اگر هم به ادامه فعالیت و طرح توسعه پارک رای دهد، دولت یک همه پرسی برگزار می کند و از سکنه استانبول می خواهد تا سرنوشت پارک را تعیین کرده و از نتایج رفراندوم تبعیت کنند. سومین گام نیز درخواست نمایندگان معترضان از مخالفان برای ترک پارک خواهد بود که بدون دخالت پلیس صورت می گیرد.

اردوغان تاکنون چندین نشست با نمایندگان مخالفان برگزار کرده است که به گفته وی" مذاکرات مثبتی" بوده است.