به گزارش پارس نیوز، 
 امیر حمزه نژاد: «امروز در مقطعی هستیم که به ‌شدت نیاز داریم صدای مردم حتی اگر اعتراضی نیز دارند، شنیده و با آنها گفت‌وگو شود. امروز که در تنگناها قرار داریم اگر مردم به صحنه بیایند، می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.» این جملات بخشی از سخنان «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور است که در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی ایراد کرده و از لزوم گفتگوی ملی حرف می زند.

جهانگیری درحالی از پاسخگویی به مردم و شنیدن صدای اعتراضات آنان سخن می گوید که سئوال اساسی اینجاست که مسئول پاسخگویی به مردم چه کسی است؟ چند ماهی است که با شروع مشکلات اقتصادی که مردم را به شدت مشغول کرده است‌، شاهد آن هستیم که دولت سخنگو ندارد و این جایگاه چندین ماه است خالی مانده. بسیاری از فعالان سیاسی از جمله اصلاح طلبان که حامی دولت روحانی هستند این موضوع را نشان دهنده آن می دانند که دولت نمی‌خواهد پاسخگوی مشکلات مردم باشد. از سوی دیگر باید پرسید که مخاطب سخنان معاون اول روحانی کیست و چه کسی باید با مردم گفت‌و گو کند و به آنان پاسخ دهد.

اما سخنان جهانگیری یادآور بیانات مهم رهبری درباره وظایف دولتمردان است. رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران و مسئولان نظام درباره سخنان رئیس جمهور بیان کردند: «بحث مهمی که در این میان است بحث‌ اقتصاد است که آقای رئیس جمهور هم به طور مفصل به این موضوع پرداختند و از کارهایی که باید انجام بگیرد صحبت کردند. ایشان مواردی را ذکر کردند که باید این کار بشود یا این کار نشود، مخاطب این کارها چه کسی است؟ خود رئیس جمهور.»

ایشان در ادامه می فرمایند:« غالب این بایدها را خود آقای روحانی و تیم کاری‌شان  باید انجام دهند.»

در همین زمینه، روز گذشته، «المیرا شریفی» مجری تلویزیون در توئیتی درباره پاسخگویی مسئولان دولتی درباره مشکلات مردم نوشت: «در یکی از خبرهای ساعت ۹ ، سخنان یکی از وزرا رو درباره قیمت کالاها اعلام کردم. تمام جملات با «باید باشد و نباید باشد» ختم شد!»

معاون اول روحانی در حالی از پاسخگویی و دیالوگ با مردم سخن می گوید که اخیرا بخشی از سخنان وزیر کشاورزی در فضای مجازی منتشر شده که بسیار جنجال ساز شده است. «محمود حجتی» وزیر جهاد کشاورزی در گفتگوی تلویزیونی درباره علت گرانی قیمت گوشت سخنان جالب توجهی را عنوان می کند. بر همین اساس مجری از وزیر کشاورزی درباره علت گرانی قیمت گوشت می پرسد که وی در ابتدا بیان می کند: « اول بایستی با این شرایطی که داریم خدا رو شکر کنیم که هست. ما بپذیریم که در چه شرایط سختی داریم مملکت را اداره می کنیم.»

مجری (با حالتی متعجب) از وزیر می پرسد که خدا رو شکر کنیم که چی هست؟! و وزیر ادامه می‌دهد: «امروز مواد غذایی به وفور داخل مملکت هست. جایی نیست فردی برود و محصولی را طلب کند و بگویند نیست یا تمام شد.»

در ابتدا باید گفت که جای تشکر دارد که همه چیز برای مردم ایران فراهم هست اما باید از حجتی پرسید آیا سفره مردم با این میزان قیمت کوچکتر نشده و گوشت و لبنیات و ... از سبد خانوارها تا میزان زیادی کاسته و حتی حذف نشده است؟ از سوی دیگر اینکه وزیر بعد از وعده‌های مختلف مانند وعده هر روز یک گشایش اقتصادی پس از برجام، مردم را به کف مطالباتشان که همواره در نظام جمهوری اسلامی برآورده شده و کمتر مردم کمبودها را حس کرده‌اند سوق می‌دهد، آیا افول خدمتگذاری نیست؟

البته در ادامه حجتی علت اصلی گرانی قیمت گوشت را گرانی نرخ ارز و همچنین قاچاق آن به خارج از کشور عنوان می‌کند. دراین زمینه بایستی پرسید که در خصوص نظارت بر این موار نیز چه کسی باید کشور پاسخگو باشد. چه در علت اولیه یعنی گرانی نرخ ارز و چه در علت ثانویه یعنی قاچاق گوشت به خارج از مرزهای کشور دولت اداره کننده و مسئول است.

گفتگوی ملی همانطور که از نامش بر می آید یک مفاهمه دوطرفه است که هم مسئولان و هم مردم باید احساس کنند که می توانند تاثیر گذار باشند. اینکه مسئولان با سخنان رو به جلو از گفتگو صحبت می کنند اما در پاسخ به نیازهای اساسی و مشکلات مردم پاسخ مناسب به آنان نمی‌دهند، آنطور که باید جلب کننده اعتماد عمومی نیست. اساس گفتگوی ملی مسئولان با مردم این است که در ابتدا مسئولان مسئولیت خود را بپذیرند و  پاسخگو باشند و از سوی دیگر در پاسخگویی نیز به گونه ای عمل کنند که اعتماد عمومی خدشه دار نشود.