به گزارش پارس نیوز، 

احمدعلی کیخا در گفتگو ی درباره علل افزایش قیمت گوشت و مرغ، گفت: به نظر من علت افزایش قیمت گوشت و مرغ دلایل متعددی دارد که یکی از دلایل آن افزایش نرخ ارز است.

وی افزود: با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، قیمت گوشت افزایش یافت و تمایل به صادرات محصولات کشاورزی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به جلسه ویژه این کمیسیون برای بررسی علل افزایش قیمت گوشت، اظهارداشت: در جلسه ای که به این منظور تشکیل شده بود گزارشی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص ارائه شد، بر اساس این گزارش گوسفند زنده در مرز عراق کیلویی ۸۰ هزار تومان معامله می شود. این افزایش قیمت در صادرات، موجب افزایش نرخ داخلی گوشت می شود زیرا تولیدکنندگان تمایل دارند محصول خود را به بالاترین قیمت بفروشند.

کیخا گفت: قیمت گوشت از منظر هزینه های تولید و در مقایسه با قیمت گوشت در بازارهای بین المللی زیاد نیست اما از منظر توان پرداخت مصرف کننده داخلی بالاست.

وی با بیان اینکه برای حل این مشکل باید مجموعه ای از اقدامات انجام شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال افزایش میزان واردات گوشت با ارز دولتی است تا التهاب بازار فروکش کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه بنده موافق این سیاست در بلندمدت نیستم، افزود: یارانه‌ای که ما به کشاورز خارجی می پردازیم و گوشت را خریداری می‌کنیم بهتر است به تولیدکننده داخلی پرداخت شود تا میزان تولید افزایش یابد.

کیخا اظهار داشت:در سال ۹۷ تاکنون ۱۲۶ هزار تن واردات گوشت داشته ایم، این در حالی است که در سال گذشته طی ۱۲ ماه ۱۱۱ هزار تن گوشت وارد کردیم به عبارت دیگر واردات گوشت ایران طی ۱۰ ماه اخیر بیشتر از واردات گوشت در کل سال گذشته بوده است.  متاسفانه امروز بخش قابل توجهی از دام کشور قاچاق می شود.

وی با بیان اینکه بهتر است دولت ممنوعیت صادرات دام را بردارد، گفت: باید مشخص شود به چه میزان دام به خارج از کشور صادر می شود و چه نوع دامی به خارج از کشور می رود؛  در حال حاضر دام های مولد ما صادر می شود و هیچ کنترلی بر این امر وجود ندارد که تهدیداتی را در دراز مدت برای امنیت غذایی کشور ایجاد می کند.