به گزارش پارس نیوز، 

 محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم دومین سالگرد شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو در مسجد امام حسن مجتبی(ع) در دولت آباد شهرری که عصر روز گذشته با حضور جمعی از خانواده شهدای آتش نشان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام و راه شهدا گفت: خاطرم هست وقتی حادثه پلاسکو اتفاق افتاد به دوستان عرض کردم به سهم خودم تا روزی که در قید حیاتم خودم را مدیون این شهدای آتش نشان دانسته و مکلف می‌دانم در خدمت خانواده‌های آنان باشم.

وی افزود: به این دلیل که هر جامعه‌ای را که نگاه کنیم وقتی پایدار است و به پیش می‌رود که آرامش و امنیت داشته باشد. چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی، چه تک تک افراد، چه خانواده، چه مردم یک شهر و چه مردم یک کشور زمانی به حیات جمعی و معنوی خود می‌توانند ادامه دهند و بندگی خدا را بکنند که آن جامعه آن خانواده آن شهر در آرامش، آسایش و امنیت باشد. اگر این حس خدای نکرده وجود نداشته باشد حتی در مسیر معنوی و بندگی خدا هم دچار مشکل می‌شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از این جهت شهدا را تکریم می‌کنیم و آنها را مظهر و نماد فداکاری و ایثار و از خود گذشتگی می‌دانیم زیرا آنان جانشان را تقدیم کردند تا من و شما بتوانیم زندگی کنیم، اظهارکرد: حال این شهدا چه شهدایی باشند که در میدان دفاع مقدس و دفاع از امنیت کشور جان خود را از دست داده‌اند، چه شهدایی که امنیت داخلی و نگهبانی از مرزها را برعهده دارند و چه شهدای مدافع حرم که امنیت امروزمان را مدیون آنها هستیم. این ناامنی را آنهایی که هزاران کیلومتر از این منطقه دورند و فتنه انگیزی کرده‌اند ایجاد کرده اما وقتی آمار را می‌بینید متوجه می‌شوید که در حالی که آنها خودشان را مهد آرامش و امنیت می‌دانند، عملیات تروریستی که منجر به تلفات جانی در آنجاها شده بیش از هفت برابر کشور ماست که این به دلیل فداکاری و مجاهدت و گذشت شهداست که این امنیت را داریم.

قالیباف خاطرنشان کرد: اگر امروز شاهدیم احکام اسلام و دین خدا و فرهنگ قرآنی و اهل بیت در جوامع ما هست و ما در سایه نظام اسلامی زندگی می‌کنیم به برکت همین مجاهدت‌ها و فداکاری هاست.

وی ادامه داد: شهدای آتش نشانی هم شهدایی هستند که با اخلاص و چشم باز فداکاری کرده و جانشان را برای امنیت شهروندان  این شهر دادند و این از مصادیق جهاد فی سبیل الله است. ما با فرهنگ رزمندگان و دفاع مقدس مأنوس هستیم و تربیت شده آن فرهنگیم. با توجه به این موضوع به جهت روحی و روانی و آمادگی برای ایثارگری، کاری که شهدای آتش نشان انجام دادند، بالاتر از روحیه رزمندگانی بود که در پشت خاکریز جنگیدند.

فرمانده لشگر پنج نصر در دوران دفاع مقدس در تشریح دلیل این مقایسه گفت:  حتما در جمع ما دوستان رزمنده جانباز و اهل جبهه هستند. در دوران دفاع مقدس فضای حاکم بر کشور و بر خانواده‌ای که رزمنده به جبهه می‌فرستادند و بر روحیه خود رزمندگان همه فضای جنگ بود و آمادگی برای هر خطری فراهم بود اما واقعیت این است که امروز فرهنگی که حاکم است فضای پشت خاکریز و جبهه نیست بلکه فضای زندگی روزمره مردمی است که دارند زندگی عادی می‌کنند. حال در این فضا آمادگی برای جانفشانی و جان دادن بسیار سخت‌تر از فضای پشت خاکریز است. این عمق ایثارگری آتش نشانان عزیز در حادثه پلاسکو آنجا مشخص است که تعدادی از انها در شیفت نبودند و وقت استراحتشان بود اما تا متوجه این حادثه می‌شوند بدون اینکه فراخوانی دریافت کنند می‌آیند برای کمک. بعضی از این‌ها حتی به پایگاه هم نرفته و آمدند محل حادثه و لباس از همکارانشان گرفتند و عملیات انجام دادند و به شهادت رسیدند.

قالیباف با تاکید بر رشادت شهدای حادثه پلاسکو که حضور در عملیات اطفای حریق را به طور داوطلبانه بر بودن در جمع گرم خانواده ترجیح دادند، گفت: ما امشب در جمع‌مان میزبان خانواده این عزیزان هستیم که فرزندانی این چنین تربیت کردند که جانشان را فدای نجات مردم این شهر کردند. از این جهت است که ما مدیون این شهدا و خانواده‌های‌شان هستیم.

وی با بیان اینکه آتش نشانی یکی از مشاغل شرافتمندی است که در خدمت مستقیم به مردم است، ادامه داد: روز گذشته نیز یک آتش نشان دیگر با فداکاری جانفشانی کرد. شهید جامعی در یک ماموریت جان خود را تقدیم کرد.

شهردار اسبق تهران تصریح کرد: خاطرم هست که زمانی که وارد شهرداری شدم مدت زمان کوتاهی نگذشته بود که هفتم مهر بود و روز آتش نشانی و من اولین سازمانی که در سال 84 توفیق یافتم وارد شوم و اولین ملاقات با پرسنل شهرداری از مجموعه شهرداری همان سازمان آتش نشانی بود. وقتی وارد جمع‌شان شدم و با آنها صحبت کردم به آنها گفتم کاملا احساس کردم همان فضای دوران دفاع مقدس از نظم از انضباط، از اخلاق و از گذشت آنجا حاکم است و با همان روحیه هم  امنیت را در حوادث شهر برقرار کرده‌اند. سال بعد هم که رفتم آنجا گفتم در یک سالی که گذشت من همه زیرمجموعه‌های شهرداری را دیدم اما مجموعه‌ای با نشاط‌تر، با گذشت‌تر و با محبت‌تر از مجموعه شما ندیدم.

قالیباف افزود: اگر امشب همه دور هم جمع شده‌ایم هدف‌مان این است که به شما بگوییم قدردان زحمات فرزندان شما که امنیت را برقرار کردند، هستیم. 

وی همچنین با بیان اینکه در ساختمان پلاسکو چهار پنج هزار نفر اعم از مراجعه‌کنندگان و کسانی که آنجا کار می‌کنند روزانه تردد داشتند، گفت: البته از شایعه‌ سازی هایی که در آن مقطع انجام دادند بگذریم اما این ساختمان با ان عظمت و بزرگی و تردد و شلوغی، افرادی که در ان شرایط می‌خواستند هر طور شده وارد شوند و اموال‌شان را نجات دهند، کمترین خسارت جانی را برای شهروندان داشت. زیرا همه بچه‌های آتش نشان تلاش کردند جان مردم آنجا را نجات دهند. این ثمره تلاش آن شهداست که یکی  یکی وارد مغازه‌ها شدند و حتی درهایی که قفل بود را شکستند تا مطمئن شوند کسی آنجا نمانده و البته با بذل جان خود این امنیت را فراهم کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حادثه مشابهی که چند ماه بعد در ساختمان بلند مرتبه‌ای در لندن رخ داد، گفت:آن حادثه در لندن 70 کشته داد با وجود تجهیزاتی که آنها بهتر از ما دارند. این ارامش و امنیت ما مدیون رشادت و ایثار آتش نشانان مان است. همه آتش نشان‌ها جانفشانی می‌کنند و طبیعتا وظیفه همه ماست که تجهیزات بهتر آموزش بهتر و امکانات بهتر را برای این عزیزان فراهم کنیم.

قالیباف افزود: ما به سهم خود در دورانی که در مدیریت شهری تهران بودیم تلاش کردیم. آمار و ارقام هم نشان می‌دهد تعداد ایستگاه‌های را از حدود هفتاد ایستگاه به بیش از 125 ایستگاه افزایش دادیم یعنی نزدیک به 2 برابر. تا با این ترافیک سنگین و گسترش شهر حداقل ایستگاه‌ها به گونه‌ای اضافه شوند که در زمان استاندارد به محل حادثه برسند. در این سال‌هایی که توفیق خدمت در شهرداری داشتم همه سعی خود  را کردم که تجهیزات و امکانات مناسب برای آنها فراهم کنم و خود دوستان آتش نشانی هم می‌دانند.

وی با بیان اینکه در کنار تجهیزات به‌روز اما مهم است که ما بتوانیم در پیشگیری هم اقدام کنیم، خاطر نشان کرد: این وظیفه همه ما به عنوان یک شهروند است که به موضوع پیشگیری توجه داشته باشیم. من امروز به عنوان یک شهروند خدمت شما عرض می‌کنم که خود ما هم باید در ایمنی مواردی را رعایت کنیم. وظایفی هم دستگاه‌ها دارند در حوزه‌های ساختمان‌سازی، بهره‌برداری از ساختمان‌ها، قانونگذاری، اجرای قوانین مرتبط  و آموزش همگانی، نحوه فعالیتی که در ساختمان‌ها و کیفیت ساختمان‌ها که می‌تواند کمک کند تا چنین آسیب‌هایی را در حقیقت نبینیم.

شهردار اسبق تهران با بیان اینکه هدف و فلسفه این جلسه این بود که شهدای عزیز آتش نشان را تکریم کنیم، اظهار کرد: به هرحال وظیفه همه ماست همه ماهایی که در هر کجا مسئولیت داریم این است که بدانیم این مردم عزیز در همه صحنه‌هایی که کشور و اداره‌کنندگان و مدیران این کشور و مسئولان آن در هر سطحی و در هر مقامی هر موقعیتی به این مردم نیاز داشتند و از آنها خواسته‌ای داشتند، آنها در صحنه حاضر بودند. ما این را باور داریم که مردم در برآوردن خواسته مسئولان هیچ وقت کم نگذاشتند. هر سختی که باید تحمل می‌کردند تحمل کردند شرایط سخت دوران دفاع و فشارهای سخت اقتصادی را. هر جا لازم بود حضور بیابند به مناسبت‌های مختلف که دشمنان چشم طمع به این سرزمین داشتند و می‌خواستند صف منسجم آنها را از بین ببرند مردم با همه سختی‌ها ایستادگی کردند و حضور یافتند. نشان دادند در مقابل دشمنان‌شان ایستاده‌اند.

قالیباف تاکید کرد: امروز این مردم توقعی از ما مسئولان دارند که مخصوصا در حوزه اقتصادی که شرایط سختی حاکم است. بخشی از خانواده‌های این شرایط سخت برای‌شان غیرقابل تحمل است و خیلی از مردان امروز در مقابل زن و بچه‌شان شرمنده هستند و هیچ چیز هم برای یک مرد سخت‌تر از این نیست که احساس کند حداقل را که خانواده از او توقع دارد را نمی‌تواند فراهم کند. اینجاست که ما مسئولان باید دست این مردان مرد روزهای سخت را بفشاریم و افتخار حل مشکلات آنها را داشته باشیم.

وی اظهار کرد: با وجود همه این موارد اما همان طور که مقام معظم رهبری بارها اعلام کردند ظرفیت‌های کشور ما کم نیست. بنظر می‌رسد اشکالات ما در حوزه مدیریتی است. در بعضی از بخش‌ها ناکارآمدیم و مدیریت درست نداریم و یا گاهی دغدغه مردم را نداریم نه اینکه به فکر مردم نیستیم نه، بلکه ممکن است در ذهن من مسئول چیزی دغدغه مردم تصور شود که آن دغدغه واقعی مردم نیست. ما مسئولان حق نداریم دغدغه‌ای غیر از دغدغه مردم داشته باشیم. این ناکارآمدی‌ها و ضعف مدیریت مواردی است که باید بدان توجه کنیم تا بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه بر این باورم که اگر رانتی هست و فسادی هم هست اینها هم در حقیقت معلول هستند، ادامه داد: علت واقعی ضعف مدیریت و ناکارآمدی است. ضعف در اجرای دقیق قانون است. اینها را باید حل و فصل کنیم و در این شرایط سخت پیش بریم و من با اطمینان به شما عرض می‌کنم با همه شرایط تحریم و سختی‌ها اگر این دغدغه‌مندی و کارآمدی و مدیریت صحیح در همه سطوح در بخش‌های مختلف اجرایی و قضایی که همه مکمل هم هستند داشته باشیم، به خیلی از این نابسامانی‌ها سامان می‌دهیم و مردم را از این فشار و سختی در حوزه اقتصاد می‌توان نجات داد.

قالیباف همچنین با بیان اینکه مردم را باید در تصمیم گیری‌ها دخالت داد، خاطرنشان کرد: اشکال ما این است که باور نداریم که هر مشکلی در این کشور هست راه حلش مردم است و اصلا نظام ما بر پایه مردم است. بارها گفته‌ام چطور در حوزه دفاع مقدس که بسیار هم پیچیده است مردم توانستند جنگ را اداره کنند اما این مردم اقتصاد را نمی‌توانند اداره کنند؟ حتما می‌توانند. ولی وقتی اقتصاد دولتی آنچنان چمبره می‌زند که هیچ فرصتی را به مردم نمی‌دهد این مشکلات ایجاد می‌شود. راه حلش حضور مردم و مخصوصا جوانان است.

وی افزود: شما ببینید موضوع پلاسکو یک نمونه آن است که نیروی جوان است که به میدان می‌رود و آنجا می‌ایستد. دوران دفاع مقدس هم جوانان هستند که می‌ایستند و مسائل را حل و فصل می‌کنند. امروز هم پروژه‌های موفق در کشور را وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم آن تیمی که طراحی کرده و کار را پیش برده جوان هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای گفت: همین امروز که برای نماز قبل از اینجا رفته بودم مسجد دیگری، یک پیرمرد را دیدم که گفت هر موقع از این اتوبان امام علی(ع) رد می‌شویم شما را دعا می‌کنیم گفتم شما به آن کسانی دعا کنید که ایستادند و اینجا را ساختند.  متوسط عمر آن بچه هایی که این اتوبان را ساختند 33،34 سال بود. باید به این جوانان اعتماد کنیم. متاسفانه اکنون به جوانان با همه پتانسیل‌ها و انگیزه‌های شان اعتماد نمی‌شود و این جای تاسف دارد.