به گزارش پارس نیوز، برخی از بازی‌های جناح اصلاحات آنقدر نخ نما و تکراری شده که هرگاه از واژگان مربوط به آن استفاده می‌کنند نیت و اهدافشان برای آنهایی که فضای سیاسی کشور را دنبال می‌کنند، به خوبی مکشوف و آشکار است. «رفراندوم» یکی از همین واژگان است که آنقدر از سوی جریان اصلاحات با بازی اهمیت دادن به مردم و افکارعمومی تکرار شده است که دیگر آورده‌ای برای این جناح سیاسی ندارد.

اخیرا بازهم به صورت هماهنگ شده، اصلاح طلبان و حامیان دولت از رفراندوم سخن گفته‌اند.

در همین رابطه، «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، یکی از نمایندگانی که نزدیک به اصلاح طلبان و دولت است، با بیان اینکه «همیشه از رفراندوم ترسیده‌ایم»، گفت: «اگر در مورد لوایح چهارگانه رفراندومی انجام می‌شد نمایندگان هم در تصمیم‌گیری راحت‌تر بودند.هیچ کس نظر مردم را سوال نمی‌کند بلکه در بهترین حالت مردم قانع به نتیجه شده‌اند و می‌گویند کارهایتان را که کردید به ما بگویید که چه کار کرده‌اید؟ این خیلی بد است و این یعنی مردم به حداقل حداقل اقناع شده‌اند.»

جالب اینجاست که در همین زمینه «مصطفی تاج‌زاده» از فعالان اصلاح طلب و فتنه سال 88 در توییتی درباره سیاست خارجی نوشت: «میرحسین موسوی:چه کسی به شما اختیار داده است تا با ماجراجویی و استبداد کشور را در مقابل همه جهان قرار دهیدواین شرایط وخیم را دروضعیت اقتصادی و سیاسی کشور ایجاد کنید؟خودتان برای خودتان هورا نکشید.  رفراندوم برگزار کنید تا ببینیدآیا مردم این سیاست‌های ویرانگر را قبول می‌کنندیا نه؟»

به نظر می رسد که هرگاه اصلاح طلبان به بن بست می رسند موضوع رفراندوم را مطرح می کنند. این درحالی است که در ساختار سیاسی بالاخره گروه‌ها و جریان‌های مختلف حضور دارند و همین افراد توسط مردم انتخاب شده‌اند و به نوعی نظر مردمی که به آنها رای داده‌اند را اعمال می کنند. از سوی دیگر اصلاح طلبان در موضوعاتی کوچک که با اهداف خودشان هم راستاست دم از رفراندوم می زنند. این درحالی است که به طور کلی رفراندوم موضوعی است که در مسائل کلان و کلی کشور و موارد کاملا خاص انجام می شود. مانند موضوع برگزیت در انگلیس که با رفراندوم از مردم درخواست شد که برای خروج یا ماندن در اتحادیه اروپا نظر بدهند که مردم به خروج از اتحادیه رای داده‌اند. 

برگزاری رفراندوم مانند انتخابات برای هر نظامی هزینه‌های زیادی دارد، اینکه اصلاح طلبان می خواهند برای منافع خود چنین هزینه‌ای را به نظام جمهوری اسلامی تحمیل کنند و آنرا متدوال سازند، نه به نفع مردم و نه به نفع فضای سیاسی کشور است.

درواقع مردم باید از جیب خود دوباره هزینه دیگری بدهند که سیاستی را تایید یا رد کنند. این درحالی است که در انتخابات‌ها نامزدهای انتخاباتی همین سیاست‌ها را اعلام می کنند و مردم با انتخاب همین موارد به فرد مورد نظر رای می دهند. اینکه دوباره بعد از برگزاری یک انتخابات رفراندوم هم برگزار تا همین سیاست‌ها تایید شود، چه لزومی دارد. از سوی دیگر اینکه مردم را همواره درگیر انتخابات‌های مختلف کنیم اما در عمل نتیجه خاصی دیده نشود نمی توان به آن دموکراسی گفت و بیشتر عملی ضددموکراسی و مردم سالاری است؛ چراکه مردم انتخاب می کنند که کار و ثمره‌ای در ادامه ببیند نه اینکه در روند و دور باطل انتخاب‌های مختلف قرار بگیرند. 

از سوی دیگر چند سالی است که دولت خصوصا با برجام همین سیاستی که اصلاح طلبان حالا می خواهند برای آن رفراندوم برگزار کنند کشور را درگیر خود کرده‌اند. مردم منتظر ثمرات برجام بودند که موضوع FATF مطرح شد. سئوال اینجاست که بعد از برجام و FATF غربی‌ها دیگر چه بهانه‌ای برای عمل به وعده‌هایشان مطرح می کنند. این درحالی است که در سالهای قبل رهبر معظم انقلاب در رهنمودهایشان از برجام های 2 و 3 سخن گفته بودند و مسئولان را از افتادن در تله غربی ها حذر کرده بودند. اما اکنون دیده می شود که همین روند در حال شکل گیری است.

رهبر انقلاب در این زمینه فرمودند: «یا ما مشکلات دیگری داریم، اختلافات زیادی با آمریکا داریم، این اختلافات را باید حل کنیم، این اختلافات بایستی تمام بشود؛ حالا در حلّ این اختلافات، فرض بفرمایید که ملّت ایران مجبور باشد از اصول خود صرف‌نظر کند، از خطّ قرمزهای خود هم صرف‌نظر کند، بکند؛ طرف مقابل از اصول خود و ارزش‌های خود تنازل نمی‌کند لکن اگر لازم شد، ما باید تنازل کنیم تا مشکلات را برطرف کنیم؛ تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیت‌های خود استفاده کند و مثلاً به یک اقتصاد برجسته‌ای مبدّل بشود. حرفشان این است. بنابراین در قضیه‌ هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم «برجام»؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم.»

بنابراین به جای رفراندوم باید موضوع را در خارج از کشورمان و وعده‌های غربی‌ها دید. اینکه غربی‌ها به تعهدات خود عمل نمی کنند با رفراندوم حل شدنی نیست. کشور در این 5 سال با سیاست کسانی که امروز درخواست رفراندوم دارند، پیش رفته است و به نظر می رسد مطرح کردن رفراندوم در این برهه زمانی یک بازی رسانه‌ای برای انحراف افکارعمومی از نتیجه سیاستی است که ثمراتی در بر نداشته و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه دستاوردهای آنرا نزدیک به صفر عنوان کرده است.