به گزارش پارس نیوز، 

رویترز در گزارشی نوشت میزان صادرات آلمان به ایران ماه اکتبر، یک ماه پیش از بازگشت تحریم‌های آمریکا، افزایش چشمگیری داشت.

این گزارش می افزاید آمار و ارقام رسمی منتشرشده توسط «اداره فدرال آمار آلمان» نشان می دهد سطح صادرات آلمان به ایران ماه اکتبر سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال پیش (2017 میلادی) 85 درصد افزایش داشته است. این داده ها نشان می دهد ارزش صادرات آلمان به ایران در ماه اکتبر در مجموع 400 میلیون یورو بوده است که بالاترین میزان ماهانه از سال 2009 میلادی محسوب می شود.

در ادامه گزارش رویترز آمده است افزایش چشمگیر سطح صادرات آلمان به ایران بیانگر تمایل شرکت های کوچک و متوسط آلمانی –موسوم به میتل‌استند (Mittlestand)– به ادامه مبادلات تجاری با ایران علی رغم خطر قرار گرفتن در فهرست سیاه آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های ضدایرانی این کشور است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ماه مه سال جاری میلادی (اردیبهشت ماه) این کشور را از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، که سال 2015 میلادی به امضا رسیده بود، خارج کرد. ترامپ همچنین اعلام کرد همه تحریم‌های ضدایرانی آمریکا را که به موجب این توافق لغو شده بودند، دوباره وضع خواهد کرد. آخرین دور این تحریم ها ماه نوامبر سال جاری بازگردانده شدند.

گزارش رویترز می افزاید حدود 1000 کسب و کار متوسط و کوچک آلمانی در حال حاضر با تهران روابط تجاری دارند و 130 شرکت نیز دارای شعبه در ایران هستند. این در حالی است که شرکت های چندملیتی، از جمله زیمنس، به دلیل ترس از مجازات های آمریکا فعالیت های خود را در ایران متوقف و این کشور را ترک کرده اند.

مایکل تاکوس، رئیس اتاق بازرگانی ایران و آلمان، نیز در این باره گفت بیشتر صادرات آلمان به ایران توسط شرکت های متوسط و کوچک آلمانی صورت می گیرد. تاکوس افزود دلیل تمایل اینگونه شرکت ها به ادامه روابط تجاری با ایران این است که این شرکت ها می دانند آمریکا شرکت های مهم و چندملیتی و پروژه های بزرگ را هدف تحریم های ثانویه خود قرار داده است و کسب و کارهای کوچک همزمان با تمرکز واشنگتن بر روی این شرکت های بزرگ، به روابط تجاری خود با ایران ادامه می دهند.