به گزارش پارس نیوز، 

دولت آمریکا در دومین مرحله از اعمال تحریم ها علیه ایران بار دیگر بخشی از تحریم های متوقف شده را از سر گرفت.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، با تاکید دوباره بر اعمال «شدیدترین تحریم‌ها» علیه ایران گفت : مقامات جمهوری اسلامی بالاخره برای مذاکره درباره توافق جدید اتمی بازخواهند گشت.

وی بار دیگر از برجام به عنوان توافقی بسیار بد یاد کرد و افزود: به جای آن توافق، شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می کنیم.

در واکنش، «دیتر کمف» رئیس اتحادیه فدرال اقتصاد آلمان در گفتگویی با خبرگزاری آلمان اظهار داشت: عواقب از سرگیری تحریم های آمریکا علیه ایران کمی نگران کننده به نظر می رسد. اقدام اخیر آمریکا می تواند بی ثباتی در خاورمیانه را به همراه داشته باشد، چرا که مناسبات و معادلات بین المللی تحت تاثیر این اقدام قرار می گیرد. همه می دانند که ایران چه نقش مهم و تاثیرگذاری در ثبات خاورمیانه دارد و این روند می تواند تاثیرات بدی به دنبال داشته باشد.

وزارت خارجه روسیه نیز  با انتقاد از اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، در باز گرداندن تحریم های هسته ای ایران، این اقدام را خطرناک و ضربه سخت دیگری بر «ان پی تی» خوانده و با صدور بیانیه ای اعلام کرد: موج جدید تحریم های ضد ایرانی اعلام شده از سوی آمریکا تحت فشار قرار دادن تلاش های درحال انجام از سوی کشورهای حاضر در توافق اقدام جامع مشترک (برجام) است.

مسکو اعلام کرده که با وجود تحریم های آمریکا، ما (روسیه) هر کار لازم را در راستای حفظ منافع و گسترش تجارت و همکاری های مالی و اقتصادی با ایران انجام می دهیم. اقدامات جدید ویرانگر آمریکا را شدیدا محکوم می کنیم.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با پروفسور «فرانک فن هیپل» انجام داده که در ادامه آمده است.

حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» معاون اسبق امنیت ملی کاخ سفید در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه های تکنولوژی است. وی، پیش از پیوستن به دانشگاه «پرینستون»، به مدت ۱۰ سال مشغول تحقیق در زمینه فیزیک نظری ذرات بنیادی بود و به طور خاص به نگارش آثاری با موضوع پایه و اساس فنی منع اشاعه هسته ای و راهکارهای خلع سلاح، آینده انرژی اتمی و بهینه سازی اقتصاد سوخت خودرو علاقه دارد. هیپل در سال ۱۹۹۳ به پاس تحقیقات ارزشمندش، موفق به دریافت فلوشیپ موسسه «مک آرتور» شد. وی که دارای مدرک دکتری از دانشگاه آکسفورد است، در حال حاضر عضو هیئت مدیره پنل بین المللی درباره مواد شکافت پذیر است.

*همانطور که قبلا اعلام شد، ایالات متحده امریکا همه تحریم های هسته ای علیه ایران را بازگرداند. آیا شما فکر می کنید که این تحریم ها در راستای منافع ملی ایالات متحده امریکا در بلندمدت است؟

خروج ایالات متحده امریکا از برجام اشتباه وحشتناک دولت ترامپ بود. ایالات متحده امریکا نزد سایر اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، آلمان و اتحادیه اروپا اعتبار خود را از دست داده است.

اگر ایران با پایان دادن به رعایت مفاد برجام واکنش نشان دهد، ممکن است ما در مسیر جنگ قرار گیریم. ایالات متحده امریکا  نیاز به جنگ غیر ضروری و پر هزینه دیگری ندارد.

*ایالات متحده امریکا هشت کشور را به طور موقت از تحریم واردات نفت از ایران معاف کرد. آیا شما فکر می کنید این کشورها می توانند منابع دیگری را جایگزین نفت ایران کنند؟

من فکر می کنم این کشورها می توانند منابع دیگر نفت را پیدا کنند اما ممکن است برخی از آنها تحریم های امریکا را دور بزنند و همچنان به خرید نفت ایران ادامه دهند.

*«استیو منوچین» وزیر خزانه داری امریکا اعلام کرده است که واشنگتن می خواهد شبکه پرداخت جهانی خدمات خود را به اشخاصی که توسط تحریم های ایران تحت تاثیر قرار می گیرند قطع کند و هشدار داد که در غیر این صورت ممکن است سوئیفت نیز مجازات شود. آیا ایالات متحده می تواند این کار را انجام دهد؟

دشوار است باور کنیم که ایالات متحده امریکا می تواند این کار را انجام دهد.

*اگر ایران نتواند نفت خود را صادر کند و نتواند با سوئیفت کار کند، پس مفهوم  برجام برای ایران چیست؟ منظورم این است اگر ایالات متحده بتواند اراده خود را بر این دو موضوع کلیدی برای ایران تحمیل کند، آیا منطقی است ایران در برجام بماند؟ وظایف اتحادیه اروپا، روسیه و چین در خصوص حفظ این دو فاکتور چیست؟

فکر نمی کنم که ایالات متحده امریکا بتواند تصمیمات خود را به طور صد درصد بر ایران تحمیل کند. برخی از کشورها این تحریم را دور خواهند زد. مسئله این است که خسارت کسری صادرات نفت ایران چقدر خواهد بود؟ و قیمت نفت تا چقدر باید افزایش یابد، تا بخشی از زیان های ایران را جبران کند؟

در هر صورت، امیدوارم که ایران در برجام باقی بماند. ضرب المثلی است که می گوید  «دو اشتباه نتیجه مثبتی به دنبال نخواهد داشت.»

محدودیت هایی که ایران در برجام پذیرفته است به ایران  آسیب نمی رساند و آنها می توانند اولین گام برای جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته ای با عربستان سعودی و شاید سایر کشورهای خاورمیانه و احتمالا بازدارنده حملات نظامی امریکا به ایران باشند که معتقدم رهبران فعلی در اسرائیل و عربستان سعودی خواهان تحریک آن هستند.

یک جایگزین برای چنین سناریویی، پایان دادن به غنی سازی ملی توسط همه کشورها و پذیرش کنترل چند ملیتی غنی سازی است همانطور که آلمان، هلند و انگلستان چنین کنترلی را پذیرفتند؛ زمانی که  یک شرکت غنی سازی مشترک (URENCO) را تاسیس کردند.

می خواهم اشاره کنم که ایالات متحده یک شرکت غنی سازی ملی داشت اما ورشکسته شد و در حال حاضر تنها شرکت غنی سازی در ایالات متحده امریکا، شرکتی است که توسط URENCO ساخته شده و متعلق به آن است.

این نتیجه عمدا به دست نیامده اما اعتقاد دارم که این امر برای رژیم عدم اشاعه تسلیحات هسته ای مفید است و به ایالات متحده آسیب نمی رساند.