به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این اقدام پلیس ترکیه ۲۴ ساعت پس از نشست اردوغان، نخست وزیر ترکیه و مسئولان امنیتی این کشور انجام شد که براساس آن از روز سه شنبه هرگونه برگزاری تظاهرات در ترکیه غیرقانونی است و با آن برخورد امنیتی می شود. نیروهای ضد شورش ترکیه با ورود به میدان تقسیم ضمن درگیری با تظاهرکنندگان مخالف دولت، پرچم ها، پلاکاردها و نمادهایی که آنها در این میدان نصب کرده بودند را پایین کشیدند. ماشین های آب پاش نیز با حرکت در سراسر میدان به مقابله با معترضان پرداختند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری فرانسه بولنت آرینچ، معاون نخست وزیر ترکیه روز گذشته در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد، گفت: نخست وزیر با سران برخی گروه هایی که رهبری اعتراض ها را بر عهده دارند، برای جلسه ای قرار گذاشته است و در این جلسه حقایقی به اطلاع آنها خواهد رسید و نخست وزیر نیز نظرات آنها را خواهد شنید. یورو نیوز هم اعلام کرد: این دیدار امروز برگزار می شود. به گزارش آسوشیتد پرس از میدان تقسیم صدای تیراندازی شنیده می شد و دود ناشی از پرتاب گاز اشک آور در این میدان و خیابان های اطراف آن به چشم می خورد. تظاهرکنندگان نیز با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف سعی در مقابله با نیروهای ضد شورش ترکیه داشتند. در ۲۴ ساعت گذشته تظاهرات مخالفان ترکیه ای در میدان تقسیم با آرامش نسبی همراه بود و پلیس و نیروهای ضد شورش تجمع آنها را از دور نظاره گر بودند اما ورود هواداران رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به عرصه تظاهرات باعث به وجود آمدن درگیری هایی میان دو طرف شد.

اردوغان: تظاهرات، ثبات و امنیت را تهدید می کند

در همین حال نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه مسیر تظاهرات در ترکیه رو به خشونت حرکت می کند، اعلام کرد: ترکیه اجازه اقدامات غیرقانونی و تبدیل شدن تظاهرات به خشونت و خواسته های غیرقانونی را نمی دهد. وی روز گذشته در سخنانی در میان اعضای پارلمان این کشور گفت: در دو هفته گذشته شاهد ناآرامی و خشونت در ترکیه بودیم ما این حوادث را از نزدیک دنبال می کنیم و از هرگونه خواسته و تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کنیم اما باید اعلام کنم که خواسته های مشخص و واحدی درمیان تظاهرکنندگان دیده نمی شود. ما از انتقادات مثبت و دیدگاه های سازنده استقبال می کنیم اما زمانی که حوادثی به این شکل را می بینیم نمی دانیم دقیقا خواسته های تظاهرکنندگان چه چیزی است. ما همواره با کسانی که برای ایجاد ناآرامی و تغییر حوادث ترکیه به سوی خشونت تلاش می کنند، مخالفیم. اردوغان ادامه داد: امکان ندارد این خشونت های اخیر را بتوان دفاع از محیط زیست یا آزادی بیان تعبیر کرد. در حال حاضر میدان تقسیم شاهد ادامه اعتراضات و درگیری ها است و آنچه در این میدان اتفاق افتاده غیرقابل قبول و توجیه ناپذیر است.

۴ نفر در ناآرامی ها کشته شده اند؛ یک نفر آتش گرفت

نخست وزیر ترکیه درباره خشونت های اخیر در کشورش نیز با انتقاد از حزب جمهوری خلق، از احزاب مخالف دولت ترکیه گفت: در میان تظاهرکنندگان آشوبگرانی هستند که برای خشونت و ایجاد فتنه تلاش می کنند به نظر من این تظاهرات ثبات و امنیت را تهدید کرده و اقتصاد ترکیه را هدف قرار داده است. چرا که شماری از آنهایی که به میدان تقسیم آمدند قبلا حتی محل این میدان را هم نمی دانستند. ما در روزهای اول تظاهرات شاهد آن بودیم که این تظاهرات مسالمت آمیز بود اما بعدها شکل خشونت گرفت و حتی رسانه ها نیز شروع به پخش اخبار مغرضانه از این تظاهرات کردند. متاسفانه در میان تظاهرکنندگان علاوه بر برخی که هدفشان دفاع از محیط زیست است گروه دیگری هستند که هدفشان سوء استفاده از اوضاع و تغییر آن به نفع خودشان است. حتی رسانه های اجتماعی نیز توسط این گروه تهدید می شوند. به نحوی که شاهد بودیم تظاهرات پس از اولین روز خود به خشونت و اقدامات تحریک آمیز کشیده شد تا جایی که شاهد حمله و غارت و به آتش کشیده شدن موسسات دولتی و خصوصی و شماری از خودروهای دولتی و غیر دولتی بودیم. این ها در حمایت از درختان و محیط زیست نیست. به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه اردوغان در سخنرانی خود در پارلمان از کشته شدن ۳ معترض و یک افسر پلیس در این ناآرامی ها خبر داد. خبرگزاری فرانسه هم عکسی را منتشر کرد که در آن یک معترض ترک به آتش کشیده شده بود.

کاخ سفید: جنبش وال استریت کشته ای نداشت

از سوی دیگر جن پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اردوغان اعلام کرد: اعتراض های جنبش" اشغال وال استریت" در آمریکا حتی یک کشته نداشت. وی با اشاره به حوادث اخیر در ترکیه و در واکنش به اظهارات رجب طیب اردوغان که اعلام کرده بود اعتراض های اشغال وال استریت ۱۷ کشته در آمریکا داشت، تاکید کرد: ما هیچ کشته ای در این اعتراض ها نداشتیم. پساکی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اعتراضات در ترکیه بر روابط این کشور با آمریکا در خصوص سوریه تاثیر می گذارد یا خیر گفت: ما مطمئنیم که جان کری، وزیر خارجه آمریکا با احمد داوود اوغلو، همتای ترک خود روابط بسیار قوی دارند و برای هماهنگ کردن و بررسی گزینه های متعلق به بهترین راهکار برای کمک به مخالفان سوریه به مذاکراتشان ادامه می دهند. ما همچنان به شکلی هماهنگ و محکم همکاری هایمان در این زمینه را ادامه می دهیم.