به گزارش پارس نیوز، 

جت الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه سه شنبه در نشست توسعه و افتتاح همزمان طرح های زیربنایی و اقتصادی استان سمنان در تالار هلال احمر شهر سمنان افزود: دولت قصد ورود به خیلی از مسایل را ندارد، برخی می گویند چرا تمام مسایل دولت به مردم گفته نمی شود، نمی گوییم، چون اگر گفتن آن برای مردم و وحدت کشور مفید نباشد کار در کشور سخت تر می شود.

وی با تاکید بر این که همه باید در کنار هم برای مدیریت کشور دست به دست هم بدهیم، تاکید کرد: چیزها در دل دارم، شهامت گفتنش را دارم، ولی گفتن آن را برای کشور مفید نمی دانم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی در کشور عینک خاصی بر چشم دارند، افزود: در دوره ای شرایط عادی و متعادلی در کشور برقرار کردیم، ولی برخی ها که آمدن سرمایه گذاران خارجی را نمی دیدند اکنون که آنها در حال خروجند با عینک ذره بینی تک تک را بازگو می کنند.

وی این سئوال را مطرح کرد که این عده چرا آمدن سرمایه گذاران خارجی را نمی گفتند ولی الان با آمار در روزنامه و رسانه هایشان عنوان می کنند؟

روحانی با اشاره به اقدام های دولت تدبیر و امید برای بهبود شرایط اقتصادی و تجاری ایران اسلامی با دنیا، افزود: شما نمی دانید چقدر دشمنان ایران از این دستاوردها عصبانی بودند، عده ای در داخل با این نکته مساله داشتند و دشمنان نیز در بیرون نمی توانستند عظمت و قدرت ایران را تحمل کنند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: نمی دانیم چرا اول نیمه خالی لیوان را بیشتر می بینیم و نیمه پر را کمتر می بینیم، مشکلاتی داریم، کشور در شرایط تحریم است ابرقدرتی مانند آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی با ما مبارزه می کنند و کشورهایی ک متاسفانه دولت هایشان نام اسلامی دارند علیه ما توطئه می کنند.

وی با بیان اینکه شرایط کشور عادی نیست ولی باید همه در این شرایط دست به دست هم بدهیم، بیان کرد: نکته ای در این نشست مطرح شد اینکه چرا بخشنامه ها و قوانین تغییر می کند، چرا به تولیدکننده و صادرکننده کمک نمی شود و دولت آنها را به عنوان سربازان خط مقدم نمی داند.

وی با اشاره به اینکه آنچه واقع می شود با آنچه بیان می شود متفاوت است، اضافه کرد: این مساله که خیلی از مردم ممکن است به جزئیات آگاه نباشند طبیعی است.

رئیس جمهوری گفت: توطئه آمریکا را در فروردین دیدیم و در نشستی اقتصادی در سطح ملی با حضور مسوولان، معاونان و مشاوران اقتصادی کشور تصمیمی به اتفاق آراء گرفتیم، در آن نشست از همه سئوال شد و اگر یک نظر مخالف بود نمی پذیرفتم.

وی ادامه داد: تمام وزیران، معاونان و مشاوران در آن نشست تاکید داشتند که ارز تک نرخی شود، در آن نشست همه به اتفاق معتقد بودند با ارز با نرخ 4200 تومان تمام نیازمندی کشور کامل تامین می شود.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: این تصمیم به سلامت به سرانجام می رسید به شرطی که همه گیرندگان ثبت سفارش درست عمل می کردند.

وی با اشاره به اینکه مساله اصلی در این میان موفقیت یا سوء استفاده برخی بود، گفت: در هر صورت تصمیم گرفتیم و به همه مسوولان و مشاوران اقتصادی گفتم این تصمیم نتیجه شرایطی است که ما را الزام کرده و ما مجبور به تک نرخی کردن ارز بودیم.

رئیس جمهوری بیان کرد: اگر مردم همراهی می کردند موفق می شدیم اگر الان هم ارز را تک نرخی کنیم با همراهی مردم نیازمندی کشور را می شود تامین کرد.

روحانی یادآور شد: متاسفانه در حین اجرای تصمیم تک نرخی شدن ارز متوجه شدیم برخی که به عنوان واردکننده و سرمایه گذار از بانک مرکزی ارز گرفتند، فرم هایی را ساختند و نصف آن مبلغ دریافتی یا حتی تا دو سوم آن پول را در بازار آزاد فروختند و فساد ایجاد کردند.

وی با اشاره به سخنرانی خود در جمع دانشجویان استان سمنان گفت: در این نشست به فکر فرو رفتم زیرا دانشجویان باید در زمینه کشور فعال باشند.

روحانی اضافه کرد برخی دانشجویان اطلاعاتشان از فعالیت های اقتصادی فرهنگی و سیاسی ناقص است در حالی که برای ما مهم است در این شرایط همه دست به دست بدهیم.

وی ادامه داد: برخی می گویند چرا از کسی که ارز گرفته و جنسی را وارد کرده، دولت از او ما به التفاوت می گیرد، کسی ارزی را از دولت گرفته و به قیمت آزاد می فروشد، اگر دولت ما به التفاوت نگیرد یعنی برخی از رانت استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه مردم، کاسبان و وارد کنندگان کشور متدین هستند، افزود: اما کسانی هستند که تمام اصول دینی و اخلاقی را مراعات نمی کنند.

روحانی اضافه کرد: دولت هم نقص هایی دارد اما کمک آنهایی که باید به دولت کمک کنند به اندازه کافی نیست.

وی تاکید کرد: این مساله ای که امروز می گویند بخشنامه و مقررات را دولت چرا عوض می کند علت آن فضاهایی است که پیش می آید که کمتر قابل پیش بینی است.

وی با بیان اینکه ما ملت انقلاب، اخلاقی و زیر پرچم امام رضا (ع) و عشق به خاندان باید بیشتر همدیگر را یاری کنیم، افزود: کافی نبودن سرمایه در گردش را می دانم و راه حل برخی مشکلات کشور کمک بانک هاست.

رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست تمام بانک های دولتی، خصوصی و خصولتی و انواع بانکها باید یاریگر دولت باشند.

وی با اشاره به اینکه بانک باید اموال، شرکتها و بنگاه های اقتصادی خود را بفروشند، اضافه کرد: این حرکت بانک اقتصاد را منجمد کرده است.

وی بیان کرد: بار سنیگینی در اقتصاد کشور بر دوش بانکهاست، مسایل اقتصادی بدون بانکها نمی چرخد و بانک ها باید بیشتر دولت را یاری کنند تا دولت بتواند از شرایط سخت عبور کند.

رئیس جمهوری با ابراز خرسندی از حضو ردر استان سمنان ، گفت: در این استان هم میهمان و هم میزبانیم، استان سمنان فرهنگ دوست و پرتلاش در مسیری است که می تواند برای سال های آینده ادعا کند بیکاری را به مرز متوسط جهانی می رساند که اهمیت بالایی برای ما دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه وارد استان سمنان شد و تا فردا برنامه های مختلفی در این استان دارد.

سخنرانی مردمی در جمع مردم شاهرود، شرکت در اجلاس سراسری نماز، سخنرانی به مناسبت روز دانشجو در جمع دانشجویان استان و حضور در شورای اداری استان سمنان از جمله برنامه های رئیس جمهوری در این سفر دو روزه است.

همزمان با سفر کاروان تدبیر و امید به استان سمنان ، جمعی از وزرای کابینه روحانی نیز برای افتتاح و آغاز عملیات اجرای ده ها طرح مختلف به شهرستان ها سفر خواهند کرد.

روحانی پیش از این در فروردین ماه 95 همراه با کاروان تدبیر و امید به استان سمنان سفر کرده بود.

برای این سفر 78 طرح با اعتبار یک هزار و 466 میلیارد تومان مدنظر است تا در سال های آینده انجام شود.