به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا عارف در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران، با اشاره به نقش ممتاز کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر ضرورت رفع ریشه ای مشکلات این قشر از جامعه تاکید کرد و گفت: در شرایط سخت و دشوار فعلی کشور بیشترین فشار اقتصادی متوجه قشر کارگر است و باید به مطالبات آنان بصورت جدی رسیدگی شود. برخوردهای بعضا امنیتی و قضایی با مطالبات کارگرانی که در چارچوب قانون پیگیر حق و حقوق خودشان هستند با ذات انقلاب اسلامی همخوانی ندارد و اینگونه برخوردها پاک کردن صورت مساله است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه لازم است با دقت بررسی شود که چرا صندوقهای بیمه ای کشور دچار مشکل شده اند و سود دهی ندارند و نمی توانند سرپا بمانند و دچار ورشکستگی می شوند، تاکید کرد: به نظر من دلیل اصلی مشکلات صندوقها ضعف و چالش های مدیریتی است. پولی که به صندوقها واریز می شود، باید تبدیل به ارزش افزوده شود و سرمایه گذاری صورت بگیرد که متاسفانه در این زمینه به درستی عمل نشده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی با دیگر صندوقهای کشور تفاوت بزرگی دارد، گفت: امروز از مشکلات تامین اجتماعی آگاهی دارم و کسری صندوق نیز باعث نگرانی است اما بزرگترین مشکل صندوق تامین اجتماعی از گذشته تاکنون، نگاه دولت‌ها به این صندوق بوده است.

وی با تاکید بر اینکه همواره دولتها در مواد ضروری دست در جیب صندوق سازمان تامین اجتماعی کرده اند، گفت: اکنون باید به این مهم بیندیشیم که آیا می توان کاری کرد که دولتها به سازمان تامین اجتماعی نگاه منفعت طلبانه نداشته باشند و اجازه دهند سازمان به خدمات رسانی به قشر کارگر و بازنشسته بپردازد.

عارف با انتقاد از قوانینی که باعث شده صندوق تامین اجتماعی به چالش کشیده شود، گفت: متاسفانه دولتها بخشی از مشکلات خود را به تامین اجتماعی منتقل کردند. سن بازنشستگی را پایین آوردند و یک باره نیروی کار با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شد. در مجالس گذشته برخی قوانین را وضع کردند تا دولت بخشی از تعهدات کارفرمایان را بر عهده بگیرد و خلاصه آنکه هر جا کم آورند، از جیب سازمان تامین اجتماعی هزینه کردند.

وی با تاکید بر اینکه اگر به کارآمدی صندوق و سازمان تامین اجتماعی توجه بیشتری می شد، این صندوق می توانست خودکفا باشد و بدون هیچ مشکلی به حیات خود ادامه دهد، تصریح کرد: متاسفانه چالشهایی که درست شد، ناشی از قوانین احساسی و موردی بود که تامین اجتماعی را به شکل امروزی درآورده است.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروزه به تنهایی نمی توان مشکلات سازمان تامین اجتماعی را حل کرد، گفت: حل مشکلات تامین اجتماعی به عزم ملی نیاز دارد و باید دولت، مجلس، کارگران، بازنشستگان و همه کسانی که با تامین اجتماعی درگیر هستند، به یاری این سازمان بشتابند.

وی با بیان اینکه فراکسیون امید همکاری های لازم را برای رفع مشکلات تامین اجتماعی انجام می دهد، گفت: علاوه بر این حاضر هستیم برای رضایت کارگران و بازنشستگان با دیگر نمایندگان نیز رایزنی داشته باشیم تا مشکلات سازمان تامین اجتماعی را کاهش دهیم.

عارف با اشاره به سابقه دیرینه چالشهای سازمان تامین اجتماعی با دیگر وزارتخانه ها گفت: سالها بین وزارت بهداشت، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی درگیری بود و هر از چند گاهی یک دستگاه به دنبال مدیریت بر سازمان تامین اجتماعی بود.

وی با تاکید بر اینکه برای حل چالشهای تامین اجتماعی، همواره این مساله مطرح می شد که مدیریت سازمان تامین اجتماعی بر عهده یک اقتصاددان باشد یا پزشک گفت: سازمان تامین اجتماعی دو وجه درمانی و اقتصادی دارد. بنابراین هرگاه که مدیریت سازمان را به پزشک سپردیم، توجه به بخشهای درمانی شدت گرفت و هزینه های سازمان در بخش درمانی بالا رفت و هرگاه که اقتصاددان را به عنوان مدیر تامین اجتماعی برگزیدیم، در بخش درمانی مشکل داشتیم. باید مدیریتی کارآمد بر این سازمان حاکم شود تا به هر دو جنبه مهم برسد.

عارف همچنین با گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم نوربخش رئیس فقید سازمان تامین اجتماعی، گفت: سالهاست که شعار رفع مشکلات رفاهی مردم را می دهیم اما برای آن برنامه نداشتیم و هرگاه به مشکل خوردیم، از کیسه تامین اجتماعی بخشیدیم که نتیجه این نوع مدیریت، وضعیت نگران کننده سازمان تامین اجتماعی است.

وی هزینه اداره کشور را بالا توصیف کرد و گفت: درآمد کشور محدود است و سالها به واسطه تنها درآمد نفتی خواسته ایم مشکلات کشور را حل کنیم. متاسفانه کمتر به فکر بالا بردن درآمدهای ملی کشور بوده ایم و هر کس مدیریت را بر عهده گرفته، هزینه های سنگینی به کشور تحمیل کرده است.

عارف خواستار همکاری و همفکری برای بررسی مشکلات سازمان تامین اجتماعی شد و گفت: مطالبی که اعضای کانون کارگران بازنشسته تهران مطرح کردند، بسیار خوب بود. اما انتظار داریم برای حل مشکلات تامین اجتماعی سیاست گذاری بشود و برای رسیدن به یک سیاستگذاری مناسب، تشکلهای کارگری و کارفرمایی پیشنهاد بدهند تا بتوانیم آن پیشنهادها را پس از چکش کاری به قانونی مناسب و راهگشا تبدیل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات کارگران را باید به جدیت رفع کنیم، گفت: برخی مشکلات نیازمند تصمیم گیری عاقلانه و سریع است. این در حالی است که عده ای خاص از تصمیم‌گیری گریزان هستند. باید مدیران با شهامت بیشتر و در چارچوب سیاست ها و برنامه های توسعه تصمیم اتخاذ نمایند.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ادغام وزارتخانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این سه وزارتخانه هیچ سنخیتی با هم ندارند و دایره مسئولیت آنها به اندازه ای گسترده است که اداره آن از عهده یک وزیر بر نمی آید اما متاسفانه ادغام شدند و امروز مشکلات ناشی از این ادغام را مشاهده می کنیم که بخشی از آن گریبانگیر سازمان تامین اجتماعی شده است.

وی با اشاره به تاسیس وزارت رفاه اجتماعی در دولت اصلاحات گفت: در آن زمان اهمیت صندوق‌ها را احساس کرده بودیم و به همین دلیل صندوقها را در یک وزارتخانه جمع کردیم تا بتوانیم مدیریت منسجمی برای آنها تعریف کنیم.

عارف در پاسخ به انتقاد هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران مبنی بر اینکه مجلس و دولتها ۲۶ قانون را به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کردند و شرایط را بدین صورت کردند که سازمان در مرز ورشکستگی قرار دارد، گفت: امروزه این تصمیمات قانون شده و لازم الاجراست. اما لازم است این قوانین اصلاح شود. یا به صورت موردی در قالب لایحه و طرح به مجلس ارایه شود و یا رایزنی های لازم صورت بگیرد تا در لایحه برنامه و بودجه سالانه این قوانین را اصلاح کنیم.

وی در مورد گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت سازمان تامین اجتماعی مطرح کرده بود، گفت: بهتر است تشکلهای صنفی مرتبط با سازمان تامین اجتماعی ارتباط بیشتری با مرکز پژوهشها داشته باشند و مشکلات را با این مرکز در میان بگذارند تا بتوانیم از گزارشهای تخصصی مرکز پژوهشها برای حل مشکلات تامین اجتماعی بهره بگیریم.

عارف بر حل مشکلات سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد و گفت: قبول داریم که بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی چالش جدی است و باید به این چالش پایان بدهیم. به همین دلیل آمادگی داریم تا در مجلس این مشکلات را مرتفع کنیم. آن بخش از مشکلات تامین اجتماعی مرتبط با دولت که بار مالی دارد، می توانیم با دولت رایزنی کنیم تا آن بار مالی را بپذیرد و آن بخش هم که بار مالی ندارد و اصلاحیه قانون است، تشکلها پیشنهاد بدهند تا آن مشکلات را به صورت طرح در مجلس مطرح کنیم و بار سازمان تامین اجتماعی را کم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در مورد سازمان تامین اجتماعی خوب عمل نشده است، گفت: اگرچه برای هر اقدامی در سازمان تامین اجتماعی حتی برداشت از اموال سازمان مجوز قانونی گرفته شده است، اما فراموش نکنیم که سازمان تامین اجتماعی حق الناس است و کارگران و بازنشستگان نسبت به آن حساسیت دارند و آنچه از سازمان برداشت شده، در اصل حق الناس بوده و نباید برداشت می شد و باید مطالبات این سازمان از دولت بر اساس یک برنامه زمان بندی و در اسرع وقت پرداخت شود.