به گزارش پارس به نقل ازفارس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان، درخصوص وظایف شورای نگهبان، اصول مصرح قانون اساسی در این خصوص و نیز نحوه تصویب بودجه به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی شورای نگهبان را یک نهاد شکل گرفته شده از سوی قانون اساسی خواند و یادآور شد: آنچه برخی مواقع درباره دخالت بخش های مختلف مطرح می شود، امری ناروا و تهمت هایی است که به شورای نگهبان زده می شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه وظایف این شورا در قانون اساسی و سپس در قانون انتخابات لحاظ شده و شورا بر اساس این صلاحیت های قانونی اعلام نظر می کند، خاطرنشان کرد: ما در بحث صلاحیت های انتخابات، وضعیت افراد ثبت نام کننده را بررسی می کنیم و شرایطی را که در اصل ۱۱۵ و نیز قانون عادی آمده ملاک قرار می دهیم.

کدخدایی ادامه داد: برای تعیین صلاحیت افراد ۷ نفر از ۱۲ عضو شورای نگهبان یا بیشتر باید رای مثبت بدهند تا به عنوان واجد شرایط به وزارت کشور معرفی شود. این که گاهی گفته می شود سلایق مختلف ممکن است در شورای نگهبان دخالت داشته باشند، یا نهادهای مختلف اعمال نظر کنند، یک امر غیرقابل قبول است و شورای نگهبان در راستای آنچه بر عهده اش است، انجام وظیفه می کند.

وی خاطرنشان کرد: رویه های گذشته شورای نگهبان در انتخابات مجلس نهم و ریاست جمهوری دهم در سال ۸۸ این بی طرفی را به اثبات رسانده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه در همه نظام های سیاسی یک شیوه خاص برای بررسی صلاحیت افراد وجود دارد، اظهار داشت: در برخی کشورها احزاب این کار را انجام می دهند، در برخی کشورها دادگاه قانون اساسی، در برخی کشورها مراجع عالی قضایی و در کشوری مانند ایران یا فرانسه، شورای قانون اساسی چنین کاری را انجام می دهد.

کدخدایی با اشاره به نحوه تائید صلاحیت افراد در کشوری مانند آمریکا یادآور شد: در این کشور فرد باید تابعیت آمریکا را داشته و مدت زمان مشخصی را در آمریکا اقامت داشته باشد. این شرایط را گاهی احزاب احراز می کنند که در بررسی صورت گرفته طی سال ها حضور افراد در احزاب حاصل می شود.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی نیز بر اساس اصل ۹۹ قانون اساسی این وظیفه بر عهده شورای نگهبان است، خاطرنشان کرد: در اصل ۱۱۵ دو مرحله مهم برای احراز صلاحیت ها وجود دارد. اول، کسانی که برای ریاست جمهوری ثبت نام می کنند باید از بین رجال مذهبی و سیاسی باشند. یعنی شخصیت های برجسته ای که تلاش زیادی را در زمینه های مذهبی و سیاسی داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طبیعتاً این افراد از بین افراد عادی نیستند بلکه سال های طولانی در زمینه مذهبی و سیاسی تلاش داشته اند.

کدخدایی با اشاره به تعداد کم کاندیداها در این مرحله برای معرفی به مرحله بعد یا وزارت کشور گفت: گاهی برخی به اشتباه تصور می کنند که هر فردی می تواند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند که تعداد زیادی ثبت نام می کنند، اما باید توجه داشته باشیم که افراد باید از بین رجال سیاسی و مذهبی باشند.

وی بررسی های صورت گرفته را از سوی کارشناسان شورای نگهبان خواند و افزود: اعضای شورای نگهبان، سوابق سیاسی و مذهبی داشته و افراد را می شناسند و افرادی نیز که ثبت نام کرده اند سابقه کار سیاسی مشخصی دارند. طبیعتاً کسانی که گمنام بوده و جزو رجل سیاسی و مذهبی نباشند کنار گذاشته می شوند.

سخنگوی شورای نگهبان به ثبت نام ۶۸۶ نفر در دوره کنونی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: شورای نگهبان تشخیص داد که ۴۰ نفر از آنها جزو رجال سیاسی- مذهبی هستند و از بین این افراد نیز با بحث های مفصلی که داشتیم ۸ نفر که دارای مدیریت، تدبیر، اعتقاد و ایمان به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران که در اصل ۱۱۵ آمده را داشتند، معرفی شدند.

کدخدایی ادامه داد: بنابراین مشخص می شود که از بین تعداد ثبت نام کنندگان چند نفر به مراحل بعد راه پیدا می کنند که این بار فقط ۸ نفر واجد شرایط شناخته شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص تصویب بودجه سالانه کشور نیز گفت: در اصول ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی مقرر شده که بودجه سالانه کشور از طرف دولت تهیه، به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارائه شده و پس از تصویب به شورای نگهبان تقدیم شود تا مورد تائید قرار بگیرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در بودجه سال ۹۲ نوزده ایراد به مصوبه داشتیم که به مجلس ارائه شد و مجلس روز یکشنبه آن را بررسی کرد و بازگرداند که ما نیز آن را تائید کردیم و برای ابلاغ از سوی مجلس به دولت عودت داده شد.

کدخدایی به نقش دیوان محاسبات در قانون اساسی اشاره کرد و افزود: بر اساس اصل ۵۵ دیوان محاسبات وظیفه تفریغ بودجه یا نظارت بر اجرای صحیح آن را دارد و هر ساله گزارشات را به مجلس ارائه می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به به کاربردن واژه رجل در قانون اساسی، گفت: در اصل ۱۱۵ لفظ رجل به کار رفته که اگرچه واژه عربی است اما در فارسی به شخصیت های برجسته اطلاق می شود که در آن تفاوت بین زن و مرد وجود ندارد.

کدخدایی ادامه داد: البته در مشروح مذاکرات، زمانی که قانون اساسی به تصویب می رسید، این بحث مطرح شد که آیا لفظ مرد بکار برده شود یا اینکه زنان و مردان هر دو می توانند در انتخابات حضور داشته باشند.

وی این موضوع را یک اختلاف فقهی و حقوقی خواند و افزود: سرانجام شهید بهشتی با جمع بندی این موضوع اعلام کرد که تنها واژه رجل بکار برده شود و در آینده تکلیف روشن شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در وضعیت کنونی برای ثبت نام بانوان نیز در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری منعی وجود ندارد و به طور طبیعی صلاحیت همه مورد بررسی قرار می گیرد که شاهد بودیم در این دوره از انتخابات بانوان زیادی ثبت نام کردند که متاسفانه در بررسی های صورت گرفته صلاحیت هیچ یک از آنها مورد تائید قرار نگرفت.

ادامه دارد…