به گزارش پارس نیوز، 

در این نشست که روز چهارشنبه 30 آبان‌ماه در مجتمع فرهنگی الرحمن برقرار است، عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و مجتبی لطفی از شاگردان آیت‌الله منتظری و از اعضای بیت ایشان با یکدیگر مناظره می‌کنند. همچنین مرتضی باقری از مؤسسین واحد نهضت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پژوهشگر تاریخ و مصطفی ایزدی نویسنده و فعال سیاسی سخنرانی خواهد کرد.

«بخشی از مهم‌ترین فراز و فرودهای سیاسی دهه اول انقلاب، تحت تأثیر تقابلی است که میان رهبر فقید انقلاب اسلامی و یکی از برجسته‌ترین شاگردان ایشان در دهه شصت شکل گرفت؛ تقابلی که از اختلاف در پیشبرد و نحوه مدیریت جنگ آغاز و در نهایت در جریان نامه اعتراضی آیت‌الله منتظری به امام خمینی(ره) درخصوص نحوه برخورد با زندانیان سیاسی، منجر به عزل وی از جایگاه قائم مقامی رهبری شد.

تأسیس بسیاری از نهادها همچون دانشگاه امام صادق(ع)، نهاد نمایندگی قائم مقام رهبری در دانشگاه و تصویب اصول مهمی همچون ولایت فقیه در قانون اساسی را باید از مواریث فکری و اجرایی آیت‌الله منتظری دانست. شهید محمد منتظری، فرزند ارشد آیت‌الله منتظری، نماد گرایشی است که امروز آن را تحت عنوان رادیکالیسم انقلابی مورد نقد قرار می‌دهند؛ کسی که در جریان بمب‌گذاری در ساختمان حزب جمهوری اسلامی به‌همراه شهید بهشتی به‌دست منافقین به شهادت رسید.

با این وجود از مهم‌ترین نکات مغفول در پاسخ به چرایی عزل آیت‌الله منتظری، واکاوی نقش نیروهای سیاسی و اعضای بیت قائم مقام رهبری است. آنچه امروز نیروهای منتقد مرحوم منتظری از آن به‌عنوان نفوذ عوامل استحاله‌کننده و منحرف در بیت ایشان وعامل اصلی سوءاستفاده از جایگاه و موقعیت وی قلمداد می‌کنند.

ماجرای فعالیت‌های سیدمهدی هاشمی و نقش وی در برخی حوادث مهم دهه 60، هرچند با دفاع آیت‌الله منتظری از او که برادر دامادش بود، منجر به جدایی قائم مقام و امام شد، اما این پرسش که «بیت آیت‌الله منتظری در حوادث دهه 60 چه نقشی را ایفا کرد؟» همچنان سؤالی پرابهام است که هر بار به بیانی، سر باز می‌کند و به پرسش‌ها می‌افزاید.
نشست «بیت آیت الله منتظری و حوادث دهه 60» درصدد است به پرسش‌هایی پیرامون ارتباط بیت آیت‌الله منتظری با افشای ماجرای مک فارلین، مسائل سپاه، تنش‌ها با عربستان و حادثه حج خونین مکه، اختلافات آیت‌الله منتظری با امام خمینی بر سر مسائلی از قبیل جنگ تحمیلی، مسائل زندان‌ها و اعدام‌های 67 که در نهایت به عزل قائم‌مقام انجامید، پاسخ دهد.

حضور همه علاقه‌مندان، صاحب نظران و اهالی رسانه در این نشست آزاد است. این نشست در مجتمع فرهنگی الرحمن به نشانی خیابان سپهبد قرنی، نرسیده به کریمخان زند، کوچه شهید دهقانی‌نیا (خسرو سابق)، مسجد الرحمن، برگزار می‌شود.