به گزارش پارس نیوز، 

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، عصر امروز (شنبه) با برهم صالح رئیس جمهور عراق که برای انجام سفری رسمی در راس یک هیات بلندپایه به تهران سفر کرده است دیدار و گفتگو کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این دیدار با تبریک انتصاب برهم صالح به عنوان رییس جمهور عراق اظهار داشت: شرایط سیاسی و مدیریتی جدید در عراق فرصت های بسیار مناسبی را برای تعمیق روابط همه جانبه میان دو کشور دوست و برادرفراهم نموده است.  

وی با اشاره به روابط گسترده، عمیق و راهبردی میان تهران و بغداد در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد: طراحی های متعدد آمریکا و برخی کشورهای مرتجع منطقه برای برهم زدن روابط دوستانه میان دو ملت راه به جایی نخواهد برد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: صبر و ایستادگی مردم عراق و دلاوری های ارتش، نیروهای امنیتی و به ویژه حشدالشعبی موجب شد، بزرگ ترین تهدید منطقه نابود شود و امروز کشورهایی که از نابودی تروریسم خوشنود نیستند، سعی دارند این انسجام و پیوند داخلی را متزلزل سازند.

شمخانی با سپاسگزاری از دولت و مردم عراق که با بسیج مجموعه امکانات خود در ایام اربعین به صورت بی سابقه ای از زوار حسینی میزبانی کردند اظهار داشت: اربعین بزرگ ترین کنگره ضد ظلم و عدالت خواهانه در جهان است که همه قالبهای دینی، مذهبی، نژادی و جغرافیایی را پشت سر گذارده و ظرفیتی بی بدیل برای مقابله با سردمداران ظلم واستکبارو در راس آن رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است.

نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به تلاش مستمر آمریکا و بهره گیری از موقعیت های مختلف به منظورحمایت از عناصر باقی مانده تروریست، افزود: اکنون که راهبرد آمریکا در استفاده ابزاری از تروریسم برای نابودی توان و ظرفیت های گسترده کشورهای منطقه به شکست انجامیده است، واشنگتن به دنبال استفاده از حربه تحریم و اعمال فشار مستقیم علیه کشورهای مستقل است.  

علی شمخانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره و در ایام سخت دیکتاتوری، اشغالگری و دوره تهاجم تروریسم، صادقانه و بی توقع در کنار مردم عراق بوده است تاکید کرد: سیاست غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران حمایت قاطع از خواست و اراده ملت رشید عراق و فعال سازی مجموعه ظرفیت های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی مشترک در مسیر توسعه و پیشرفت این کشور بویژه پس از پیروزی بر فتنه تروریسم است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت اجرایی سازی هر چه سریعتر توافقات و معاهدات حقوقی بین دو کشور در ابعاد سیاسی، مرزی واقتصادی اظهار داشت: هیچ موضوعی نباید موجب کندی روند رو به توسعه و شتابان روابط همه جانبه میان ایران و عراق شود.

برهم صالح رئیس جمهور عراق نیز در جریان این ملاقات ضمن تشکر از حمایت های مستمرجمهوری اسلامی ایران ازعراق در مبارزه با تروریسم گفت: پیوندهای ناگسستنی دو ملت در سایه مشترکات دینی، فرهنگی و اعتقادی واراده رهبران دو کشور، زمینه های منحصر بفردی از منافع مشترک را پیش روی ایران و عراق قرار داده است.

وی با اشاره به رفع فتته تروریسم داعشی در عراق و قرار گرفتن این کشور در شرایطی جدید گفت: عراق نسبت به اقدامات مغایر امنیت منطقه ای و اقدامات مخرب برخی کشورها برای ایجاد بی ثباتی و ناامنی در عراق و یا تضعیف کشورها بوسیله تحریم های غیر قانونی حساس بوده وبا هر تلاشی که در مسیر ضربه زدن به اتحاد دو کشور باشد قاطعانه مقابله خواهد کرد.

رئیس جمهور عراق با اشاره به اهداف و منافع مشترک دو کشور، ضرورت تقویت ساز و کارهای گسترش همکاری ها در عرصه های مختلف را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان ساخت: به هیچ کشور و یا گروهی اجازه نخواهیم داد که از عراق برای لطمه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده نماید.