به گزارش پارس نیوز، 

عبدالرضا رحمانی فضلی که صبح امروز با سفر به خوزستان از 2 مرز زمینی اربعین در این استان بازدید کرد، در بازگشت به تهران در گفت‌وگویی اظهار داشت: جلسات ستاد اربعین با تلاش حدود ۳۰ دستگاه اجرایی مرتبط در طول یکسال گذشته برگزار شد و از تجربیات ۴سال گذشته استفاده شد که در نتیجه آن امسال هم در بحثهای زیرساختی و هم در حوزه خدمات و هم در حوزه تسهیلات و گذرنامه اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد:من امروز از مرز شلمچه و چذابه بازدید کردم و هفته گذشته نیز از مرز مهران بازدید کرده ام. تمام موارد را در این مناطق زیر نظر داشتیم و در گفت و گوهایی که با زائران داشتیم واقعاً اعتراض یا کمبود مهمی از سوی زائران عزیز مطرح نشد.

وزیر کشور افزود: البته این موضوع از بزرگواری زوار نیز ناشی می شود چرا که بالاخره جمعیت پرشمار و چند صد هزار نفری که از مرزهای سه گانه عبور کرده اند و بقیه عزیزانی که در روزهای آینده عبور خواهند کرد، حتما با کمی و کاستی هایی روبرو می‌شوند، اما خود عزیزان شرایط را درک می‌کنند و ما هم هرکاری از دستمان برآید برایشان انجام می دهیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه حوزه امنیت یکی از دغدغه ها و نگرانی های اصلی ما بوده است، افزود: عراق از نظر امنیتی در وضع خوبی است و تاکنون گزارشی از مسائل امنیتی نداشتیم. از ابتدا هم دولت عراق همکاری خوبی داشته است و به‌علاوه سفارت، مقامات، استانداران مرتبط با مراسم اربعین و سایر دست اندرکاران عراق نیز ملاقاتهایی با مقامات و استانداران مرزی ما داشتند تا به خوبی مراسم امسال را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: همه تلاشها این بوده که امسال حرکتی منسجم، باشکوه، آرام و توام با امنیت داشته باشیم.

رحمانی فضلی درمورد ارز تصریح کرد: با تلاشها و پیگیری های ستاد مرکزی اربعین ۵۰دلار هزینه روادید به ۴۱ دلار رسید و همچنین در پرداخت هزینه روادید نیز ابتدا مقرر بود؛ با ارز آزاد حساب شود که پس از آن با دستور رییس جمهور ارز ثانویه به این موضوع تعلق گرفت و در نهایت برای توجه هرچه بیشتر به زوار، با دستور رئیس جمهور و توجه ویژه ای که رهبری انقلاب به موضوع اربعین دارند، تخفیف دیگری هم به زوار داده شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه از اول قرار به پرداخت ارز همراه مسافر به زائران نبود، گفت: چراکه تامین این میزان ارز و اسکناس در داخل در شرایط فعلی ممکن نبود اما ما به دلیل تبادل و مراوداتی که با کشور عراق داریم، آنها قبول کردند بخشی از مطالبات ما  را در داخل عراق به ما بدهند که ما هم به زوار اعلام کردیم با نرخ مناسب و نه نرخ آزاد، دینار در اختیار آنها قرار می دهیم.

وی ادامه داد: مسئول توزیع ارز بانک مرکزی است که از طریق شعب بانکهای عامل که در داخل خاک عراق باجه هایی تعبیه کرده اند، این ارز را که معادل ۱۰۰ هزار دینار است، به مردم تحویل می دهند.

وزیر کشور افزود:باجه های اولیه ناکافی بود و موجب ایجاد صف و نارضایتی مردم بود، لذا با بانک مرکزی صحبت شد و تعداد باجه ها را زیاد کردند و مشکل نقدینگی هم بود که از بانکهای عراقی باید تامین می شد که این موضوع هم حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم ما نباید نگران باشند. کارتی که برای ارز دریافت می کنند در هر شرایطی ولو در پایان معتبر است و پول به آنها داده خواهد شد. خواهش ما این است که مراعات شود که همه افراد شخصاً مراجعه نکنند تا ازدحام جمعیت ایجاد نشود. به ما قول داده اند که این مشکل حل شود. ما هم پیگیر هستیم، بانک مرکزی و بانک ملی هم تلاش خود را می کنند اما باید توجه داشته باشیم که موضوع در خارج از مرزهای کشورما است و ما با مناسبات و روابطی که داریم روی خدماتی که عراق قرار است به زائران ما بدهد حساب می کنیم.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: توصیه ما این است که مردم تا حد توان برای مسیر خود، پول همراه داشته باشند البته در مسیر به میزان کافی موکب وجود دارد و غذا و اسکان و خدمات به مردم ارائه می شود و تلاش کردیم هزینه ای برای مردم نباشد اما به هرحال مقداری لازم است. کسانی هم که ثبت نام کرده اند تا ارز مسافرتی دریافت کنند حتماً به آنها پرداخت خواهد شد.