به گزارش پارس نیوز، 

منابعی در اتحادیه اروپا اعلام کردند سازوکارو ویژه مالی اتحادیه اروپا برای مقابله با تحریمهای آمریکا علیه ایران از 13 آبان به صورت نمادین آماده خواهد شد.

پس از نشست وزیران طرف‌های برجام در 24 سپتامبر سال جاری در نیویورک، شرکت‌کنندگان از جمله نمایندگان کشورهای فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه از ابتکار اتحادیه اروپا موسوم به «نهادهای واسط مالی» (spv) یا سازوکار ویژه برای تسهیل پرداخت‌های مربوط به صادرات ایران به خصوص در بخش نفت و انرژی استقبال کردند.

سه منبع دیپلماتیک به خبرگزاری رویترز گفته‌اند «سازوکار مالی جدید اتحادیه اروپا برای تجارت با ایران تا 4 نوامبر (13 آبان) به صورت قانونی آماده خواهد شد، یعنی هنگامی که تحریمهای آمریکا (علیه ایران) اجرایی می‌‎شود، اما اجرای رسمی و عملی آن  اوایل سال 2019 خواهد بود.»

یکی از این منابع گفت: «ما تلاش داریم این سازوکار مالی ویژه را تا قبل از 4 نوامبر آماده کنیم و مطمئن هستیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما فوراً عملیاتی نخواهد شد. عملیاتی‌شدن این سازوکارو مالی زمان خواهد برد و ممکن است چند ماهی طول بکشد.»

وی افزود مکان فیزیکی دفتر این سازوکار مالی و دیگر مسائل فنی آن هنوز مشخص نشده و باید روی آن کار کرد.

دیپلمات دیگری نیز گفت: همه‌چیز آماده است تا شروع نمادین را آغاز کنیم تا به تهران نشان دهیم که اتحادیه اروپا به وعده‌های خود پایبند است.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، چنین سازوکاری را در ماه سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اعلام کرد. اتحادیه اروپا به همراه چین و روسیه امیدوار است با حفظ تجارت با ایران علی‌رغم تحریمهای آمریکا برجام را حفظ کند.

دیپلمات سوم هم به رویترز گفت: «نیاز است به ایرانی‌ها نشان دهیم که با وجود تحریمهای آمریکا برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم تا آنها را در این توافق نگه داریم».