به گزارش پارس نیوز، 

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)پارلمان در جریان طرح سوال خود از وزیر نیرو در خصوص علت جاری نشدن حق‌آبه کشاورزان شرق اصفهان در رودخانه زاینده‌رود و به غارت رفتن حق‌آبه این کشاورزان اظهار داشت: قوانین مجاز ندانسته که وزارت نیرو حق‌آبه را بفروشد. مصوبات شورای عالی آب و شورای هماهنگی هم بر این موضوع تاکید دارند، ولی متاسفانه اینها تبدیل به گفتار درمانی شده است.

وی افزود: وقتی آب نیست برای همه نیست، اما وقتی هست باید به تناسب تقسیم شود. امسال در اردیبهشت‌ماه خدا به داد ما رسید وگرنه که مدیریت ما کارساز نیست. ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب اضافه شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: حق‌آبه حق‌الناس است حکومت هم نمی‌تواند آن را بفروشد حتی قانون می‌گیرد حق نداریم آب شرب را به صنعت بدهیم و اگر اضطرار بود قیمت آب معلوم است و باید به نرخ روز محاسبه شود.

کامران ادامه داد: ما طرفدار همه خصوصا محرومین هستیم. نمی‌شود خوزستان در کنار دریا باشد ولی آب شرب نداشته باشد. حق‌آبه از زمان صفویه، قاجار و رژیم ستم‌شاهی بوده و شیخ بهایی آن را به درستی به گونه‌ای تقسیم کرده که دعوایی بر سر آن نباشد.

وی با بیان این‌که دولت‌های نهم به بعد آبی را به حق‌آبه‌داران نداده، اظهار کرد: خروجی آن در منطقه، بیماری‌های سالک و ام اس بوده است. این مردم نجیب شهید داده هستند و حتی در تجمعات‌شان یک شعار ناهنجار نداده‌اند وقتی هم که در برخی مناطق اصفهان شعار ناهنجاری داده شد با آنها برخورد شد.

کامران با انتقاد از عدم حضور وزیر نیرو در جمع معترضان یادآور شد: اگر یک شعار ناهنجار دادند من شما را مفتی به مکه می‌فرستم البته اگر نوبت‌تان باشد، اما مشهد نوبت نمی‌خواهد شما را به مشهد می‌فرستم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که آب حق‌آبه‌داران به فولاد، ذوب‌آهن و صنایع نظامی داده شده، اظهار کرد: همچنین ۴۰ هزار پروانه چاه به میزان پنج میلیون مترمکعب دادند همچنین ۱۴ هزار چاه غیرمجاز هم وجود دارد. اصرار من اجرای قانون است و مصوبه شورای آب هم می‌گوید رودخانه مال حق‌آبه‌داران است این از زمان قدیم بوده و تاکید ما اجرای قانون است.

وی با اشاره به اینکه شعارهای منطقه شرق اصفهان نابهنجار نیست و صرفاً درخواست حقابه خود را دارند، ادامه داد: چندین بار از وزیر نیرو خواسته ایم در میان مردم حضور یابد، اما قبول نکرد.

کامران با اشاره به اینکه وزارت نیرو 1592 میلیون مترمکعب از حقابه ها را برداشت و به فولاد، ذوب آهن و صنایع نظامی داده، از آب فروشی در این خصوص انتقاد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به حفر 14 هزار چاه غیرمجاز گفت: قانون می گوید صنعت حق ندارد از حقابه ها استفاده کند، اما امروز صنعت از حقابه و مردم از پساب استفاده می کنند.

وی از وزارت نیرو خواست توضیح دهد آب را به چه نهادی می فروشد تا کشاورزان خود پیگیر حقوقشان باشند و تصریح کرد: اصرار ما بر اجرای قانون و بند 2 مصوبه شورای عالی آب است؛ طبق نامه استانداران باید شورای هماهنگی آب تشکیل شود تا حقابه فصل پاییز اختصاص یابد.

کامران در بخش دوم سخنان خود، فیلمی 4 دقیقه ای از اعتراضات کشاورزان اصفهانی نمایش داد که البته با اعتراضات برخی نمایندگان مبنی بر اینکه متعلق به سال 92 است، روبرو شد.

حسن کامران درتوضیح این انتقادات گفت: این فیلم مربوط به همین امسال است و می توانید با وزیر بیایید و ببینید که کشاورز در پاسخ اعتراضات خود کتک می خورد و چشمش کور می شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون تاکید شده صندوق خسارت برای کشاورزان تشکیل شود، افزود: مگر رئیس جمهور نگفت که آب مثل دریاچه ارومیه در زاینده رود هم جاری می شود، ولی فقط یک سال آب زاینده رود را باز کردند و آن هم سیاسی و برای انتخابات بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس از مسئولان دولت پرسید: دولت یازدهم و دوازدهم یک قطره آب هم به زاینده رود نریخت غیر از همان آب سیاسی.

کامران با اشاره به اینکه ما فقط به دنبال اجرای قانون هستیم، خواستار پرداخت خسارت و توزیع عادلانه آب شد.