به گزارش پارس نیوز، 

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در کنگره نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: امروز تلاش های وسیعی در ابعاد داخلی و خارجی در جریان است تا برای ملت ایران مشکل ایجاد کند؛ مشکلاتی چند وجهی که حرکت آن به سمت و سوی سخت شدن، بیشتر شدن یا کاستن از سختی‌های آن بستگی به نقش آفرینان این عرصه در آینده دارد.

وی افزود: حاکمیت، دولت، نهادهای مدنی و طبقات مؤثر، نقش آفرینان اصلی جهت دهی شرایط آینده کشور هستند و باید همگان به وظایف خود به درستی عمل کنند.

معاون اول رئیس جمهور آینده ایران، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را دغدغه مشترک تمامی دلسوزان و نقش آفرینان نظام دانست و گفت: تمامی کسانی که سال‌ها برای تحقق آرمان‌های نظام زحمت کشیده اند باید با درکی درست از شرایط امروز کشور راهکارهای مناسب و کارساز برای برون رفت از شرایط کنونی ارائه کنند.

وی افزود: شرایط امروز کشور ناشی از شرایط صرفاً سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و یا بین المللی نیست؛ از این رو برای درک بهتر شرایط باید به این سؤال پاسخ گفت که شرایط موجود کشور ناشی از چه مسائلی است؟

جهانگیری با اشاره به برخی گمانه زنی‌ها که برای مرتبط ساختن مسائل اقتصادی با شرایط کشور مطرح می‌شود، گفت: برخلاف آنچه که برخی تلاش می‌کنند تا شرایط پیش روی کشور را به مسائل اقتصادی گره بزنند و با ترسیم نمادهای اقتصادی اصرار بر علل اقتصادی برای تمامی مسائل کشور دارند، باید گفت که ایران بهره‌مند از وجود صدها اقتصاددان تحصیل کرده در دانشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی و تجربه‌های ۴۰ سال گذشته است وکشور قادر به ارائه راهکار برای حل مشکلات است.

وی افزود: کشور مدیرانی دارد که دوران دشوار اقتصاد کوپنی را در دوران جنگ مدیریت کردند و پس آن دوران حرکت به سوی اقتصاد آزاد و تجربه تعدیل را پشت سرگذاشتند و این مدیران هم اکنون در کشور حضور دارند و می‌توان از تجارب آن‌ها استفاده کرد.

معاون اول رئیس جمهور ذخیره علمی و مدیریتی کشور را برای اتخاذ سیاست‌های اقتصادی عالمانه و دقیق به منظور عبور از شرایط کنونی کشور کافی دانست و گفت: امروز آغوش دولت به سوی تمامی اقتصاددانان با گرایش‌ها و نظرات مختلف باز است و این توان وجود دارد که برحسب هر شرایطی سیاست‌های متناسب با آن را ارائه کرد، اما مشکل فقط اقتصادی نیست.

جهانگیری افزود: از سوی دیگر نمی‌توان شرایط پیش رو را منحصر به شرایط سیاسی دانست. همگان به خاطر دارند که کمتر از یک سال و چند ماه پیش مردم در یکی از مهمترین انتخابات‌های کشور با چه شور و نشاطی شرکت کردند، نمی‌توان باور کرد که این شور سیاسی در این مدت کوتاه افت کرده باشد.

معاون اول رئیس جمهور امید، تحرک و نشاط سیاسی را لازمه امروز جامعه ایران دانست و گفت: با وجود تمامی محدودیت‌ها و شرایط کشور نشاط سیاسی درکشور آنقدر آسیب ندیده است که صرفاً از طریق راهکارهای سیاسی بتوان شرایط را تغییر داد.

وی شرایط و موقعیت بین المللی و منطقه‌ای ایران را نیز عواملی ناکافی برای بروز شرایط فعلی کشور دانست و افزود: ایران در ۴۰ سال گذشته بزرگترین جنگ منطقه‌ای با حمایت کامل مالی و سیاسی کشورهای منطقه و قدرت‌های بزرگ جهانی را پشت سر گذاشت و در سال‌های اخیر نیز شرایط پیچیده در یمن، سوریه، عراق و مبارزه با داعش را پشت سر گذاشت و نمی‌توان گفت که شرایط منطقه‌ای هم منجر به وضعت کنونی در داخل کشور شده باشد چراکه هیچ تحلیلی وجود ندارد که بگوید سر جمع تحولات منطقه‌ای برای ایران منفی بوده باشد.