به گزارش پارس نیوز، 

حمید بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن  روز گذشته (چهارشنبه) در جمع اتحادیه دانشگاهیان آکسفورد  به سخنرانی پرداخت.

بعیدی‌نژاد در این نشست درباره با برجام گفت: ما با دو سال و نیم کار شبانه روزی توانستیم به توافق دقیقی برسیم که دستیابی به آن غیر قابل تصور بود. فقط کافیست آنرا با توافقی که ترامپ با کره شمالی به آن می‌بالد مقایسه کنید که تنها دو صفحه کلیات است. چگونه ایالات متحده می‌خواهد دیگر اعضای دائم شورای امنیت را بدلیل پایبندی به قطعنامه‌های آن شورا تحریم کند؟ این خلاف حقوق بین الملل است.

وی در رابطه با جنگ نیابتی تهران-ریاض، اظهار کرد: ایران هیچ گاه وارد جنگ نیابتی با عربستان سعودی نشد. ما فقط به تنها دولت قانونی سوریه برای مقابله با داعش کمک کردیم. ایران، برخلاف آمریکا با دعوت و مجوز وارد سوریه شد.

بعیدی نژاد در انتها به برخی سئوالات جواب داد و در پاسخ به سئوال یکی از حاضرین در خصوص فشار علیه خانواده‌های بی بی سی فارسی توضیح داد: در چندین مورد توضیح داده شده است که برداشت شبکه‌ی بی بی سی فارسی از اقدام یکی از بخش‌های قوه‌ی قضائیه صحیح نیست. در قانون ایران خانواده‌ی فردی که متهم به جرمی باشد نمی‌تواند مورد پیگرد حقوقی و کیفری قرار گیرد، چه برسد به اینکه در ایران قانونی در خصوص مجرم بودن کارکنان شبکه‌ی بی بی سی فارسی هم وجود ندارد.  البته ما در خصوص اینکه این شبکه تا چه حد توازن را در اخبار خود دنبال می‌کند حرف داریم که باید در جای خود بحث شود، اما به هیچ وجه خانواده‌ی کارکنان این شبکه تحت پیگرد یا مزاحمت‌های ادعایی قرار ندارند؛ اما یک موضوع هم باید روشن باشد، در ایران هیچکس حتی مسئولین عالی کشور در برابر اعمال و اجرای قانون مصونیت ندارند. طبیعتا اگر یکی از اعضای خانواده‌ی شبکه‌ی بی بی سی فارسی با هر شبکه‌ی دیگری خلاف قانون یا جرمی مرتکب شوند و یا شاکی خصوصی داشته باشند، بی شک مورد بازخواست قرار خواهند گرفت و این را نباید به حساب فشار بر روی کارکنان این شبکه‌ها گذاشت.

سفیر ایران در لندن در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا با توجه به خصومت‌های حکومت ایران با آمریکا، وقت آن نرسیده است که ایران به اشتباه خود در رابطه با اشغال لانه‌ی جاسوسی اعتراف کند،  پاسخ داد: حادثه‌ی اشغال لانه‌ی جاسوسی حرکت خودجوش دانشجویان جوانی بود که در واکنش به سیاست‌های خصمانه و سلطه گرانه‌ی آمریکا نسبت به ملت ایران انجام گرفت. آمریکا با دخالت‌های گسترده در امور داخلی جمهوری اسلامی بانی کودتا علیه دولت ملی ایران بود و در سطحی وسیع در این کشور حضور نظامی داشت. با آنکه بعد از انقلاب اسلامی انتظار می‌رفت آمریکا به تصحیح سیاست‌های خود بپردازد، این سیاست‌های خصمانه به اشکال مختلف ادامه یافت و تصمیم دانشجویان انقلابی برای اشغال سفارت آمریکا، واکنشی به این سیاست‌های خصمانه بود که حتی مورد حمایت دولت وقت ایران هم قرار نگرفت. اسنادی که بعد‌ها از سفارت آمریکا منتشر شد هم همه دال بر دخالت این کشور در امور داخلی ایران بود.

وی درپاسخ به سوالی در خصوص ماهیت برنامه‌ی موشکی ایران،  افزود که ایرانی‌های نسل من خیلی خوب به یاد دارند که چطور شهر‌های بی دفاع ایران در زمان جنگ ایران با عراق مورد حملات وحشیانه‌ی موشکی قرار می‌گرفتند که همین خود شروع طراحی برنامه موشکی بود؛ اما برنامه موشکی ایران دو ویژگی عمده‌ی خود را به عنوان دو‌پایه‌ی سیاست اصولی موشکی حفظ کرده است و ما بدان متعهد هستیم: اول اینکه این برنامه ماهیتی کاملا دفاعی دارد و دوم اینکه برای استفاده در سلاح‌های کشتار جمعی طراحی نخواهد شد. ایران جزو معدود کشور‌های خاورمیانه است که عضو سه معاهده ممنوعیت سلاح‌های کشتار جمعی یعنی معاهده ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی)، کنوانسیون ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی و ممنوعیت سلاح‌های بیولوژیک و یا میکربی است و در نتیجه ایران به هیچ وجه قصد طراحی و بکارگیری موشک برای استفاده‌ی سلاح‌های کشتار جمعی را ندارد.

به دنبال انتشار توییت سفیرکشورمان در لندن، خبرنگار بی بی سی در توییتر خود نوشت: بعیدی‌نژاد سفیرایران درلندن در سخنانی دردانشگاه اکسفورد ازهم اذیت وآزار، تعقیب قانونی وممنوع المعاملگی کارکنان بی بی سی و خانواده‌های آنان را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد: «این‌ها مواردی نادر هستند. اطمینان داشته باشید چیزی جدی نیست.»

بعیدی نژاد هم در رابطه با این اظهارات در پیام توییتری دیگری نوشت: هیچ چیز برای یک شبکه خبری فارسی زبان در انگلیس که ادعای حرفه‌ای‌گری دارد از این سخیف‌تر نیست که حرف سفیر ایران در جمع دانشگاهی آکسفورد را هم تحریف کند و هم آنرا آنگونه که دوست دارد به غلط نقل قول کند و از این امر خوشحال هم باشد یا باید در اعتبار ناقل خبر شک کنند و یا در مدیریت خبر.