به گزارش پارس نیوز، هدایت الله خادمی در گفتگو با خبرنگاران،با انتقاد از ضعف دیپلماسی نفتی و گازی دولت اظهار داشت: متاسفانه دیپلماسی ما کاملا غیرفعال است و فقط بر اساس نسخه ای که کشورهای دیگر برای ما می نویسند، واکنش نشان می دهیم. طی چند سال گذشته ندیده ایم که تیم دیپلماسی کشور عملیات و مذاکره و یا گفتگویی انجام دهد که نتیجه ای برای حل مشکلات باشد.

وی ادامه داد: ظرف چند سال گذشته کل دیپلماسی کشور در راستای اجرای برجام و مذاکره با غرب به کار گرفته شد و شاهد ابتکار عمل در این خصوص نبودیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت امور خارجه ما نیز در زمینه دیپلماسی اقتصادی کاملا منفعل است، حتی سفارتخانه های ما نیز در این زمینه اقدامی انجام نداده اند.

خادمی اظهار داشت: وزارت نفت در دولت یازدهم و دوازدهم، در اجرای قراردادهای نفتی بسیار بد عمل کرد. قراردادهای گازی که در دولت های گذشته امضا شده بود اجرایی نشد، در حالی وزارت نفت موظف به اجرای این قراردادها بوده است، مثل خط گاز صلح که باید خط لوله گاز تا مرز پاکستان کشیده می شد و پس از آن گاز به پاکستان و هندوستان می رفت.

وی گفت: متاسفانه با روی کار آمدن دولت یازدهم، اجرای این پروژه متوقف شد. باید این خط لوله تا مرز پاکستان کشیده می شد، در صورتی که حتی پاکستان زیرساخت هایش را آماده نمی کرد، طبق قرارداد، این کشور ملزم به پرداخت غرامت می شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: قرارداد گازی ایران با عمان نیز در دولت یازدهم به جایی نرسید؛ قراردادهای گازی ایران با ترکیه و ترکمنستان نیز به هم خورد.

خادمی تصریح کرد: بنابراین دولت یازدهم و دوازدهم با عملکرد بد خود در وزارت نفت، کل بازار گاز منطقه را از دست داده است؛ این امر ناشی از بی‌تدبیری وزارت نفت بود.

وی گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم هیچ بازار جدیدی برای صادرات نفت و گاز شناسایی نشد و هیچ قرارداد جدیدی بسته نشد. کار با مشتریان سنتی در دولت یازدهم و دوازدهم علی‌رغم انعقاد برجام ادامه یافت و مشتری جدیدی برای نفت و گاز ایران پیدا نشد.