مراسم رونمایی از مانیفست نواصولگرایی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد. در این مراسم که دبیرکل، روسای کمیته‌ها، معاونین و اعضای شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت شرکت کرده بودند از متن کامل مانیسفت نواصولگرایی رونمایی شد.

سه شاخص اصلی نواصولگرایی «مردم‌باوری»، «نوگرایی» و «اسلام ناب» است؛ این مانیفست مهم‌ترین اشکال جریان اصول‌گرایی را فاصله گرفتن از مردم می‌داند و معتقد است «نواصولگرایی» باید جریانی درون نظام باشد و نه خود نظام و مدافع همه اقدام‌های نهادها و اشخاص منتسب به حکومت.

«نواصولگرایی» پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، از سوی محمدباقر قالیباف مطرح شده بود.

با توجه به رونمایی از مانیفست نو اصولگرایی با اقبال شاکری" فعال سیاسی اصولگرا و عضو سابق شورای شهر تهران" گفتگو کردیم، او ضمن برشمردن ویژگی های«نواصولگرایی»، توصیه هایی به اصولگرایان بخصوص بزرگان این جریان کرد.

 

 

اقبال شاکری "عضو پیشین شورای شهر تهران" در گفتگو با «پارس»، با بیان اینکه نو اصولگرایی، جریان سوم نیست بلکه در جریان اصولگرا و بین نیروهای انقلاب تعریف می شود، گفت:  «نو اصولگرایی» رویکرد جدیدی است و به چرخش مسئولیت میان مدیران، نخبگان و توجه بیشتر به نیروهای جوان، شاداب، سرزنده و استفاده از ایده ها و برنامه ها نو تاکید دارد.

وی با بیان اینکه خواست نیروهای جون انقلابی از نیروهای ارزشگرا و انقلابی، استفاده و بهاء دادن به نیروهای جوان و خوش فکر است، افزود: آنها باید میدان را برای عرض اندام نیروهای جوان،کارآمد و با انگیزه فراهم کنند، بنابراین این خواست عمومی است و نمی شود از آن چشم پوشی کرد.

استاد دانشگاه امیر کبیر تصریح کرد: از این رو بزرگان جبهه اصولگرا نمی توانند این خواست را نادیده بگیرند و باید در اولویت قرار دهند.

شاکری در خصوص «مردم باوری» به عنوان یکی از شاخص های "نو اصولگرایی"، تاکید کرد: جریان نواصولگرایی در عین حفظ وحدت و کمک به دولت برای حل مشکلات کشور، باید مردم را با جریان های سیاسی که توجهی به مطالبات مردم ندارند آشنا کنند.

وی گفت: آسیب شناسی وضعیت موجود کشور و اینکه چرا مسئولان ضعیف و ناکارآمد هستند و در قبال مشکلات مردم احساس مسئولیتی از خود نشان نمی‌دهند همه وهمه از جمله موضوعاتی است که لازم است برای آگاهی بیشتر مردم و شناخت آنها از جریانهای سیاسی کارآمد یا ناکارآمد دنبال شود.

عضو سابق شورای شهر تهران می گوید: جریان  «نواصولگرایی» باید مردم را نسبت به جریانهایی که تنها شعار می‌دهند اما در عرصه عمل حرفی برای گفتن ندارند، آگاه کند.

شاکری، بر ضرورت آسیب شناسی عملکرد گذشته جریان اصولگرا تاکید کرد و گفت: اصولگرایان و کلا فعالان سیاسی که به عنوان کنشگر مسائل سیاسی فعالیت می کنند باید یکی از برنامه های مهم آنان، نقد گذشته و بررسی آسیب شناسی اقدامات و تبیین برنامه های جدید باشد تا از این طریق بتوانند در انتخابات گام بلند و تاثیرگذرای بردارند؛ هنوز پیرامون آسیب شناسی عملکرد اصولگرایان خبری رسانه ای نشده است اما بدین معنی نیست که اقدامی انجام نشده، به نظر بنده انجام می شود و باید هم انجام شود.