به گزارش پارس نیوز، 

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های بریتیش پترولیوم و سریکا انرژی برای ادامه فعالیت میدان گازی رام در دریای شمال که 50 درصد سهام آن متعلق به ایران است، مجوز داد.

شرکت انگلیسی سریکا انرژی روز سه شنبه اعلام کرد میدان گازی رام، تحت هدایت شرکت بریتیش پترولیوم در دریای شمال انگلیس مجوز مشروط برای ادامه فعایت‎‌های خود را تا پایان اکتبر سال 2019 از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا دریافت کرده است.

بنا به گزارش اس پی گلوبال، از آنجائیکه 50 درصد از سهام این پروژه مشترک میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران است، درباره تاثیرات احتمالی فعالیت‌های میدان گازی رام نگرانی‌ها وجود داشته است. شرکت انگلیسی سریکا انرژی چندی پیش با خرید سهام شرکت بریتیش پترولیوم در میدان گازی رام موافقت کرده بود.

در صورتیکه میدان گازی رام موفق نمی شد معافیت در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، که قرار است تا 5 نوامبر اجرایی شود، دریافت کند خطر تعطیلی در ماه آینده میلادی این میدان گازی را تهدید می‌کرد.

شرکت سریکا اعلام کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا به نهادهای این کشور اجازه ارائه کالا و خدمات و حمایت از میدان گازی رام را داده است. این مجوز تا پایان 31 اکتبر سال 2019 قابل اعتبار است و امکان تمدید آن نیز وجود دارد. میدان گازی رام در حدود 5 درصد از گاز انگلیس را تامین می‌کند و در 400 کیلومتری شهر ابردین در آبهای ساحلی اسکاتلند در دریای شمال قرار دارد.

خبرگزاری رویترز با اشاره به اعطای مجوز ادامه فعالیت این میدان گازی، آن را اقدامی نادر از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد.

شرکت انگلیسی سریکا انرژی با توجه به این مجوز، امکان تکمیل فرایند انتقال مالکیت سهام شرکت بریتیش پترولیوم در میدان گازی رام و خرید سهم شرکت توتال را دارد. درآمد حاصل از بهره برداری گاز طبیعی از این میدان، 50 درصد متعلق به شرکت بریتیش پترولیوم و 50 درصد متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

در اوایل خرداد شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس اعلام کرد با توجه به اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن این کشور از توافق هسته‌ای ایران و وضع دوباره تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، همکاری با ایران برای توسعه میدان مشترک گازی رام در دریای شمال را متوقف می‌کند. در آن زمان مراحل واگذاری سهم بریتیش پترولیوم (بی پی) در پروژه رام به سریکا انرژی، یک شرکت نفت و گاز انگلیسی مستقر در دریای شمال، در حال انجام بود. بر اساس گزارش بی پی، مسئولان هر دو شرکت مذاکراتی با مقامات آمریکایی و انگلیسی برای درک شرایط و اتخاذ اقدامات مقتضی با هدف ادامه کار پروژه رام صورت دادند.