به گزارش پارس نیوز، 

پیام باقری نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق؛ با اشاره به قطعی برق در کشور، اظهار کرد: تولید برق در کشور متناسب با تقاضا نیست، در حالی که رشد تقاضای برق سالیانه ۷ درصد است، میزان تولیدبرق در کشور طی سال‌های گذشته کمتر از ۳ درصد بوده است.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق با اشاره به مصرف بالای برق در کشور تصریح کرد: بر اساس آمار‌های بانک جهانی، سرانه مصرف برق در دنیا حدود ۹۰۰ کیلووات در ماه است که این رقم در ایران ۲۹۰۰ مگاوات است که نشان از بدمصرفی انرژی در کشور دارد.

وی با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌های برق، گفت: در سال‌های گذشته برای افزایش ظرفیت تولید برق در کشور، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت می‌گرفت، اما با شروع تحریم‌های ظالمانه در سال ۹۰ و کاهش درآمد‌های نفتی، منابع مالی کمی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش یافت.

باقری با بیان اینکه قیمت برق باید واقعی شود، تصریح کرد: هزینه تولید برق برای وزرات نیرو به ازای هر کیلوات ۱۱۰ تومان هزینه دارد که با فروش آن به قیمت ۷۰ تومان، تراز مالی این وزراتخانه منفی شده است.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق با اشاره به افزایش ۷ درصدی قیمت برق، اظهار کرد: افزایش ۷ درصدی قیمت برق معادل ۴۶ ریال است که نزدیک به ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای وزرات نیرو آورده دارد، اما در مقابل بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی این وزارتخانه به پیمانکاران و بانک رقم ناچیزی است.

به گفته وی؛ سهم هر مشترک از افزایش قیمت برق در ماه کمتر از ۱۲۰۰ تومان است.

باقری با اشاره به فرسودگی نیروگاه‌های تولید برق اذعان کرد: هر ساله در زمستان بخشی از نیروگاه‌های تولید برق حرارتی برای تعمیر از مدار خارج می‌شوند، حدود ۳ هزار مگاوات از این نیروگاه‌ها عمری بالاتر از ۴۰ سال دارند و با وجود تعمیر، بازدهی بسیار کم و اثرات منفی زیست محیطی فراوانی دارند.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق با اشاره به کاهش تولید انرژی برقابی در کشور، افزود: با کاهش بارش در سال گذشته میزان تولید انرژی برقابی ۵۰ درصد کاهش داشته است و بخشی از خاموشی‌های کشور به این موضوع باز می‌گردد.

وی با اشاره به وضعیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر بیان کرد: از ۱۱۰۰ میلیارد تومان پولی که بابت عوارض برق از مردم جمع آوری شده است فقط ۲۹ میلیارد تومان آن به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر برای توسعه این انرژی‌ها پرداخت شده و عملا روند استفاده از انرژی‌های نو را کُند کرده است.

نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ادامه داد: در حال حاضر تنها ۵۷۱ مگاوات نیروگاه برق در کشور احداث شده است که سهم اندکی از تولید برق در کشور را دارد.

باقری در پایان با انتقاد از پرداخت مطالبات با اوراق قرضه گفت: روش پرداخت بدهی‌های وزارت نیرو به صورت اوراق قرضه باعث زیان تولیدکنندگان FVR شده است و بسیاری از آنها به دلیل نیاز به منابع مالی مجبورند اوراق خود را با نرخ کمتر در بازار تنزیل کنند.