به گزارش پارس نیوز، 

حسین کمالی فعال سیاسی اصلاح‌طلب که در دولت‌های اول و دوم مرحوم هاشمی و دولت اول خاتمی وزارت کار را برعهده داشت، دولت را ذی‌نفع اصلی گران شدن دلار می‌داند.

وی در گفتگو با تسنیم علت گرانی دلار را اینگونه تشریح کرده‌است: «از نظر من بخشی از این نوسانات به اشتباهات دولت در روز‌های نخست سال ۹۷ بازمی‌گردد که دولت به‌دلیل کمبود منابعی که دارد شاید به‌نوعی نسبت به تغییر وضعیتی که صورت گرفت کاهلی و سستی کرد و می‌توانست به‌نوعی کار را مدیریت کند منتها از آنجا که خود دولت در تأمین منابع خود در گران شدن دلار ذی‌نفع بود، کمی در ابتدا کار را با کاهلی پیش برد، ولی در ادامه این روند، مدیریت بازار ارز از دست دولت خارج شد.

نکته دوم این بود که ما در سال‌های گذشته به‌اندازه کافی هیچ‌گاه در کشور ارز نداشتیم که به همه نیاز‌ها پاسخ بدهیم، بنابراین همواره بازاری ثانویه برای عرصه دلار در کشور وجود داشته که اختلافی با قیمت آن داشته باشد.

نکته دیگری که در ارتباط با نوسانات نرخ ارز وجود دارد این است که امروز رئیس‌جمهوری در آمریکا روی کار آمده که افکار و اندیشه‌هایش نسبت به کشور‌هایی که از سیاست‌های آمریکا تبعیت نمی‌کنند سیاستی ایذایی است و شاهد بودیم که در ماه‌های اخیر علاوه بر خروج از برجام مدام ایران را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید می‌کند.

از سوی دیگر برخی از مردم ما نیز نشان داده‌اند که از آن هوشیاری لازم در مواجهه با تهدیدات آمریکا برخوردار نیستند و بدون توجه به منافع ملی و شخصی خودشان، در همان مسیری گام برمی‌دارند که ترامپ انتظارش را می‌کشد، در حقیقت به‌نوعی حباب‌های اقتصادی شکل گرفت که بخشی از این حباب‌ها ناشی از برداشت‌هایی است که سیاست‌های ایذایی ترامپ سرچشمه آن است. در همین برهه زمانی که برخی‌ها با اقدامات نسنجیده خود ناخواسته همان کاری را می‌کنند که ترامپ انتظار آن را می‌کشید، در برخی از کشور‌ها از جمله ترکیه شاهد بودیم که مردم برای مقابله با سیاست‌های تحریمی ترامپ، اقدام به آتش زدن نمادین دلار کردند.»