به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه" به انتخاب شما" که از شبکه سوم سیما پخش شد، درباره برنامه خود برای تحقق سند چشم انداز و اصل ۴۴ قانون اساسی، اظهار کرد: هر کشوری باید برای آینده خود برنامه ای دارد و زمانی را برای رسیدن به این برنامه تعیین می کند که در کشور ما سند چشم انداز بیست ساله را در نظر گرفته ایم و ایران در سال ۱۴۰۴ قرار است رتبه اول در تمام حوزه ها در جنوب آسیا را داشته باشد و در برنامه های خود حتما این سند چشم انداز را در نظر می گیرد.

وی با بیان اینکه" برای رسیدن به این سند چشم انداز، متاسفانه از اقتصاد عقب افتاده ایم" ، تاکید کرد: باید اقتصاد داخلی و روابط خارجی را تقویت کنیم که اگر این دو در جامعه ما تقویت شود، رسیدن به سند چشم انداز بیست ساله راحت تر می شود و این از مهم ترین برنامه های دولت من است که این عقب ماندگی را جبران کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برابر پرسشی درباره راهکاریش برای رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ پاسخ داد: برنامه ششم را که در ادامه برنامه پنجم است، باید درست برنامه ریزی کنیم و برای رسیدن به این چشم انداز برای برنامه ششم اهداف مشخصی دارم.

ولایتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه" برای تعامل با نخبگان چه برنامه هایی دارید؟ " ، اظهار کرد: باید فرض را بر این بگذاریم که هر جوان ایرانی بالقوه نخبه است. باید سبک آموزش و پرورش را تغییر بدهیم. برای پیشرفت آموزش و پرورش حرف اول را می زند ولی این نخبه بودن هرکدام از جوانان در یک زمینه ای است. باید استعدادهای جوانان را ارزیابی کنیم و هر جوان در حوزه استعداد خودش مشغول به کار شود، چراکه استفاده از این نیروهای جوان می تواند موجب پیشرفت کشور شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه درباره ضرورت مولد بودن کشور و نفی مصرف گرایی تصریح کرد: علم را نباید سایرین تولید کنند و ما استفاده کنیم، بلکه خود باید علم را تولید کنیم و این فقط از طریق آموزش و پرورش فعال امکان پذیر است. ما باید ادامه دهندگان راه امیرکبیر باشیم. عصر، عصر ترجمه است. ترجمه اشکالی ندارد ولی ما نباید فقط منتظر ترجمه از کتاب های غربی باشیم. آموزش و پرورش ما باید مولد باشد.

ولایتی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه" نرخ تورم و سود بانکی در دولت شما به چه سمتی می رود و راهکار شما برای دلالی هایی که در جامعه به وجود آمده چیست؟ " ، اظهار کرد: این نرخ بانکی که در کشور داریم غیرطبیعی است. در غرب طوری وام می دهند که گویی آنها اسلام را اجرا می کنند. برای تولید در خارج وام زیاد می دهند و دو تا سه درصد بهره می گیرند ولی در کشور ما بالای ۲۰ تا ۳۰ درصد بهره می گیرند که این خود باعث می شود پس از تولید، جنس فروخته شده گران باشد. باید بر اساس اسلام حرکت کرده و این حرف اسلام که ربا حرام است در اقتصاد حال حاضر به وضوح قابل دیدن است.

وی ادامه داد: تورم نتیجه عدم تعادل بین پول، نقدینگی و کالاست. اگر این توازن بر هم بخورد موجب می شود جامعه ما دچار تورم شود. اقتصاد ما باید تولیدمحور باشد نه توزیع محور.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه" برای پایین آوردن سود بانکی برنامه هایی دارم" ، گفت: اگر به جای اینکه دائما در کشور بانک راه بیندازیم و بهره از مردم بگیریم به سوی تولید برویم باعث می شود که مشارکت مردم در تولید بالا رفته و مشکلات اقتصادی حل شود که اساس بانکداری اسلامی نیز همین است.

ولایتی در پاسخ به پرسش دیگری درباره دیدگاهش برای تعامل با سایر قوا و اینکه" چون رییس جمهور دومین شخص کشور بعد از مقام معظم رهبری است، آیا این می تواند برای او مصونیت ایجاد کند؟ " گفت: هیچ مسئول و رییس جمهوری مصون نیست. همه افراد در برابر قانون یکسان هستیم، حالا هر سمتی که داریم. تعامل بین قوا اساس حکومت من است و این تعامل از زمان مونتسکیو تا به حال وجود دارد. اختلاف بین قوا باعث می شود که جوانان احساس سردی کرده و تعادل جامعه بر هم بریزد. تعامل قوا با یکدیگر نشان دهنده رشد فکری سران است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که اگر برای اجرای برنامه ای با سایر قوا به مشکل برخوردید چه راهکاری ارائه می دهید؟ ، خاطرنشان کرد: مشکلات کشور ایران با ایده های خوب و چشم انداز بیست ساله ای که داریم قابل حل است. ایران ظرفیت های زیادی دارد. اگر مشکلی پیش آمد می توانیم از ظرفیت های کشور استفاده کنیم. رییس جمهور برای حل مشکلات باید از تمام ظرفیت های علمی، فرهنگی و اجتماعی استفاده کند و به مشکلات بپردازد نه به مسائل جزئی. رییس جمهور باید انتقادپذیر باشد و توان مدیریت بالایی داشته باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برابر این پرسشی درباره برنامه های خود در حوزه فرهنگ و مسائل دینی پاسخ داد: اساس حکومت ایران مردم سالاری دینی است. این انتخابات نهایی نمی شود مگر اینکه حکم ولایت فقیه بر پای آن بیاید. هر رییس جمهوری که می آید باید به اسلام و حکومت اسلامی تعهد داشته باشد. ایران در جهان امروز پایه گذار حکومت اسلامی است و طبق سخنان امام ما فقط جمهوری اسلامی می خواهیم و جمهوری اسلامی یعنی حاکمیت مردم بر مردم و طبق موازین اسلامی رییس جمهور باید بر این امر تعهد داشته باشد.

در ادامه این پرسش مطرح شد که" برنامه شما برای امنیت و آرامش در ایران که دو مبنای اساسی هستند، چیست؟ " و ولایتی پاسخ داد: بیکاری یکی از دلایل مهم مفاسد اجتماعی است. اشتغال و ازدواج جوانان باید آسان شود که به سمت مفاسد نرود. اگر اینها تهیه نشوند مشکلات جامعه حل نمی شود. باید برای ایام فراغت جوانان درست برنامه ریزی شود وگرنه در صورت عدم برنامه ریزی درست جوان برای سرگرمی به سراغ هر چیزی می رود.

وی ادامه داد: راهکار من برای حل این معضل این است که باید اساس اقتصاد را در تولید قرار دهیم و تولید باید مردم محور باشد نه در انحصار دولت. بالای ۹۵ درصد از تولیدات کشور ما باید در دست مردم باشد و دولت باید تسهیلات آن را فراهم کند و فقط بر آن نظارت داشته باشد. از تولیدکنندگان تعهد بگیریم که تولیدات را افزایش داده و از نیروهای جوان در کارگاه های خود استفاده کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه هایش برای مسکن جوانان نیز گفت: دولت با ساختن مسکن مهر نشان داد که می شود از طریق انبوه سازی قیمت ها را کاهش بدهیم. درست است مشکلاتی داشت و این مشکلات باید از طریق تعامل دولت با سایر قوا حل شود. مثل اینکه تسهیلات ازدواج را به همراه اشتغال بالا در جامعه افزایش بدهیم.

ولایتی در پاسخ به پرسش یکی از جوانان درباره راهکارهای وی برای گسترش ورزش قهرمانی در کشور اظهار کرد: ورزش برای جوانان حرف اول را می زند و برای اینکه بتوانیم سطح قهرمانی جوانان را در ورزش افزایش بدهیم، باید از کودکی آنها را به ورزش خو بدهیم. اگر جوانان ما از کودکی ورزش کردن را شروع کنند باعث می شود که در تمام زمینه ها استعدادیابی کنیم و بتوانیم در تمام ورزش ها قهرمان آفرین شویم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که" گاهی بین مدیران ورزشی، دولتی و خصوصی اختلافاتی بوجود می آید؛ شما چه راهکاری دارید؟ ، گفت: تمام ورزشکاران از دولت این درخواست را دارند که دولت دست از سر ورزش بردارد یعنی فقط نظارت خود را داشته باشد. این خواسته تمام اصحاب ورزشی است که ورزش دولتی نباشد. باید خصوصی سازی ورزش را شروع کنیم و اجازه بدهیم که طرفداران هر ورزشی خود سهامداران آن باشگاه شوند اینطوری هزینه ها تامین می شود و هر جا که کم آورد دولت می تواند کمک کند. ورزش را نباید سیاسی کنیم و برای امتیاز دادن به افراد از ورزش مایه بگذاریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه این گفت وگو، در پاسخ به این پرسش که" چه برنامه ای برای ارتقای وضعیت زنان در جامعه دارید؟ " یادآور شد: زنان نیمی از جمعیت ما هستند و نقش مهمی در شکل دهی جامعه دارند. نقش زنان در خانواده بیشتر از مردان است. دسترسی آنها به علم و صحنه های اجتماعی باید بیشتر از اینها باشد. عدالت به معنای این است که امکانات به طور مساوی در اختیار تمام اقشار قرار بگیرد. درست است زنان گاهی اوقات آسیب پذیرتر هستند ولی این آسیب پذیری را دولت باید از طریق بیمه حمایت کند.

وی تاکید کرد: دولت باید بیمه بیکاری را برای زنان سرپرست خانوار در نظر بگیرد و تمام مشاغلی که در شان زنان است باید بین زن و مرد به صورت مساوی تقسیم شود. ضمن اینکه باید به ارزش های اسلامی نیز اهمیت بدهیم، چراکه زن ایرانی عفت و نجابت دارد و با ورود اسلام، این نجابت و عفت بیشتر هم شده است.

ولایتی در پایان با بیان اینکه" امید ما به جوانان جامعه است" ، گفت: در ارزیابی سنی ای که داشته ایم، سن دانشمندان ایرانی ۳۲ سال است و معنای آن این است که جوانان ما در حوزه های مجازی پیشرفت های زیادی داشته اند. اگر من رییس جمهور شوم، امکانات لازم برای پیشرفت در علوم فناوری را افزایش می دهم که پیشرفت در این علم می تواند نیمی از مشکلات بیکاری جوانان را نیز حل کند.