به گزارش پارس نیوز، 

محمد جواد ظریف در سازمان ملل درباره ساز و کار ویژه گروه 1+4 گفت: اروپایی ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده اند که راه کار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راه کار را به موسسه ای تبدیل کنند.

ظریف افزود: آنچه که به مساله ایران ربط دارد، در آینده ای نزدیک انجام می شود اما آنچه که آنها می خواهند موسسه ای تشکیل دهند که فراتر از ایران بتواند کار کند، ممکن است بیشتر طول بکشد.

ظریف در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وی را چوپان دروغگو خواند.

وی توضیح داد: همان گونه که خانم موگرینی (هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در مصاحبه گفت، این راه کار ویژه فقط برای اروپا نیست بلکه سایر کشورها و شرکت هایی است که با ایران تعامل مالی دارند تا بتوانند پول را به این حساب واریز کنند و هزینه های صادرات را نیز ازاین حساب برداشت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: این راه کار مفیدی است برای اینکه موسسات مالی که بیشتر با دلار کار می کنند و به خاطر کارکردنشان با دلار حتی در معاملات یورویی با ایران هم می توانند مورد تحریم آمریکا قرار گیرند، از فشار و تحریم آمریکا مصون بمانند.

ظریف اظهار کرد: یعنی کار فقط با یورو انجام می شود و هیچ حضوری در بازارهای دلاری و آمریکا ندارد، به نظرم راه کار خوبی برای از بین بردن یکی از ساز و کارهای تحمیلی آمریکا در حوزه بانکی است.

ظریف همچنین در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وی را چوپان دروغگو خواند و گفت: او یکبار یک بازی را به نام پرونده نوت بوک راه انداخت، سر و صدای زیادی کرد و آژانس بین الملل در طول سال ها هزینه زیادی برای آن داد، وقتی آمدند و بازدید کردند، آن پرونده را بستند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: نتانیاهو باید پاسخ دهد که اسرائیل به عنوان تنها دارنده سلاح هسته ای در منطقه خاورمیانه چگونه می تواند خود را در موقعیتی قرار دهد که علیه کشوری که بارها توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، صلح آمیز بودن برنامه هایش اعلام شده است، اینگونه وقیحانه اتهام بزند.

اروپایی ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست کم تا کنون هفت بانک مرکزی توافق کرده اند که راه کار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راه کار را به موسسه ای تبدیل کنند

ظریف اضافه کرد: این کار فقط برای این است که واقعیت ها را از خودش دور کند، اینکه بزرگترین تهدید خاورمیانه اسرائیل است وقتی که نتانیاهو در کنار یک مرکز ساخت سلاح هسته ای می ایستد و کشورهای دیگر را به نابودی هسته ای تهدید می کند.

وی تصریح کرد: این رژیم متجاوز حتما نمی تواند با این بازی ها کاری را از پیش ببرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: در طول روزهای گذشته دیدیم سیاست هایی که نتانیاهو به آمریکا تحمیل کرده، چقدر امریکا را در مجمع عمومی و شورای امنیت به انزوا کشانده است. حالا شما ببینید وقتی آمریکا را توانستند تا این حد به انزوا بکشانند، خودشان تا چه حد منزوی هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما