به گزارش پارس نیوز، 

'تریتا پارسی'رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت:آمریکا قادربه تغییر حکومت در ایران نیست.

فرید زکریا مجری ویژه برنامه'جی.پی.اس'سی ان ان با دعوت از سه کارشناس این پرسش را مطرح کرد که توئیت های تهدیدآمیزاخیر رئیس جمهوری آمریکا خطاب به رئیس جمهوری ایران و خروج از توافق هسته ای چه عواقبی درپی داشته وآیا اتخاذاستراتژی جدیدی در قبال ایران است.

'روبین رایت'مفسر نشریه آمریکایی'نیویورکر'دراین باره گفت: ما در حال حاضر در میانه جنگ لفظی بین ایران و آمریکا قرارداریم و با تشدید تنش ها مواجه هستیم، خطری که وجود دارد این است که ایران آن طوری که واشنگتن می خواهد پاسخ آمریکا را ندهد، آیا ما بار دیگر در آستانه لحظه تکرار یک جنگی همچون عراق هستیم.

وی گفت:ترامپ براین باور است که ایران آسیب پذیر شده و می تواند با اعمال فشارها ازجمله فشار اقتصادی حکومت را به میز مذاکره باز گرداند و نه تنها درباره برنامه هسته ای بلکه درباره سایرمسائل گسترده دیگر با تهران همچون حقوق بشر، نفوذ در منطقه ، آزمایش های موشکی و حمایت از گروهها در خاورمیانه مذاکره کند.

رایت افزود:ایران کره شمالی و یا عراق نیست، دارای سطح بالایی ازدیپلماسی بوده و مهمترین ذخایر نفتی جهان را دارد.همچنین دیگر قدرت های جهانی امضا کننده توافق هسته ای با این کشور به آن پایبند هستند، این کشورها انگلیس، روسیه، چین، فرانسه و آلمان می باشند.

'ریوئل مارک جرچت'(Reuel Marc Gerecht) پژوهشگر ارشد'بنیاد دفاع از دمکراسی'نیزبه عنوان تحلیلگر دراین باره به سی ان ان گفت: در حقیقت جدا شدن از برجام و یا همان توافق هسته ای ایران ، راهبرد جدید دولت آمریکا است.

جرچت که افسر سابق سیا بوده، افزود: هرچند دولت کنونی آمریکا چنین چیزی را نمی گوید و رئیس جمهوری و وزیر خارجه از مذاکره مجدد با ایران سخن می گویند اما آنچه که دولت ترامپ درباره ایران انجام می دهد این حس وجود دارد که به دنبال تغییر حکومت است.

تریتا پارسی رئیس شورای ایرانیان آمریکا در واکنش به این اظهارنظرگفت: قطعا با این ایده مخالفم .آمریکا در موضع تغییر حکومت در ایران نبوده و یا ظرفیت تغییر حکومت که منجر به دولت بهتری در ایران شود، قرار ندارد. یک نمونه به من نشان دهید که آمریکا درخاورمیانه دست به تغییر حکومت زده و منجر به یک دمکراسی دلخواه شده باشد. 

پارسی گفت:طرز برخورد کنونی دولت آمریکا با ایران سازگار با دیپلماسی نیست و تمامی تلاشی که صورت می گیرد به نوعی سازگار با تغییر حکومت است و بدگمان هستم که این تنها سناریو باشد. سناریو بدتر از آن فروپاشی است؛ اجازه بروز هرج و مرج در داخل ایران را بدهد و توازن در منطقه برهم خورد که در واقع این موضوع به نفع عربستان و اسرائیل خواهد بود.

پارسی افزود:بروز بی نظمی درایران منجر به این خواهد شد که حداقل به مدت یک نسل استقرار دمکراسی به تعویق افتد.به سختی می توان باور کرد که دخالت ترامپ منجر به دمکراسی بهتری درایران شود.