به گزارش پارس نیوز، 

«حسن روحانی» در پیام خود به «قربانقلی بردی محمداف» رییس جمهوری ترکمنستان، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به عنوان 2 همسایه صمیمی از بدو استقلال آن کشور، روابط عالی و توام با حسن همجواری را به نمایش گذاشتند و امروز ترکمنستان تحت مدیریت و تلاش‌های جنابعالی به کشوری پیشرفته و متمایز تبدیل شده است.

روحانی در این پیام افزود: امیدوارم 2 کشور همسایه با الهام از غنای فرهنگی و پیشینه تاریخی مشترک، به سوی تقویت هر چه بیشتر همکاری‌ها و مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای تعمیق صلح و ثبات منطقه‌ای و رفاه روزافزون ملت‌های خود حرکت کنند.

به گزارش ایرنا، ترکمنستان در آذر 1370 خورشیدی (اکتبر 1991 میلادی) با رای مردم در همه پرسی، موجودیت خود را به عنوان یک کشور مستقل اعلام کرد.

بر اساس قانون اساسی ترکمنستان که هجدهم مه 1992 در چهاردهمین نشست مجلس ترکمنستان به تصویب رسید، ترکمنستان کشوری دموکراتیک و لائیک توصیف شده که اداره آن به شکل جمهوری ریاستی است.

«صفرمراد نیازف» نخستین رییس جمهوری این کشور بود و اکنون دولت قربان قلی بردی محمداف، ترکمنستان را اداره می کند.

این کشور به پایتختی شهر عشق آباد و مساحت 488 هزار و یکصد کیلومتر مربع بیش از 6 میلیون نفر جمعیت دارد و مذهب 80 درصد مردم آن، مسلمان حنفی مذهب است.