به گزارش پارس به نقل از  فارس، محمدباقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در مناظره فرهنگی و اجتماعی که با هفت کاندیدای دیگر در رسانه ملی برگزار شد، در توضیح برنامه هایش در حوزه فرهنگ اظهار داشت: من می خواهم بحثم را بیشتر به حوزه مسائل فرهنگی و رویکردها و نگاهی که بنده نسبت به این موضوع دارم ببرم.

وی افزود: در هر کشوری مهمترین موضوع، استقلال و عزت است و اگر استقلال مهمترین موضوع برای ماست، باید به آن توجه کنیم؛ ممکن است ما با یک انقلاب مثل انقلاب اسلامی دشمن و استبداد را از بین ببریم و استقلال را به دست آوریم ولی آیا حفظ این استقلال فقط با قدرت سیاسی امکان پذیر است؟ به نظر می رسد این طور نیست.

قالیباف ادامه داد: کشوری می تواند استقلال و عزتش را حفظ کند که حتما آن کشور و ملت مولد باشند؛ البته باید دقت کنند چه چیزی تولید می کنند؛ کشور نیازمند است که تولید قدرت، ثروت، معرفت، منزلت کند و اگر تولید در این ابعاد بود و همه جانبه نگری انجام شد استقلال کشور حفظ می شود. بر این اساس استقلال، فرهنگ، اقتصاد، سیاست، مسائل اجتماعی و کرامت انسان ها مهم است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید بدانیم اساسا فلسفه انقلاب ما حفظ انسان ها و رشد و تعالی آنها است و ما اقتصاد را برای همین می خواهیم؛ اقتصاد ما اقتصاد سرمایه داری نیست که فقط انباشتگی و ارزش افزوده و فقیر و غنی درست کند.

وی گفت: برای ما مهم این است که بتوانیم رشد و تعالی را به انجام برسانیم؛ خداوند وقتی انسان را خلق کرد دو چیز را به او اعطا کرد که یکی انسانیت انسان و دیگری آزادگی انسان بود و ما هم معتقدیم که تحت هدایت قدسی می توانیم انسانیت انسان به همراه آزادگی آن را حفظ کنیم، لذا اینجاست که فرهنگ اساس کار یک دولت خواهد بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: زمانی که ما در مورد دولت توسعه سیاسی صحبت کردیم یک جانبه نگری بود و زمانی هم که از توسعه اقتصادی حرف زدیم باز هم یک جانبه نگری بود و اساسا این رویکرد، رویکرد درستی نیست.

وی گفت: ما باید نگاه همه جانبه و همه محور و اجتماعی داشته باشیم یعنی به توسعه سیاسی، نگاه مردم سالاری داشته باشیم و در حوزه اقتصاد عدالت اجتماعی را مد نظر قرار دهیم و در فرهنگ به دنبال معنویت و اخلاق باشیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت آینده برنامه بنده با نگاهی است که عرض کردم و بر همین اساس است که می گویم واقعا فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است و اولین مظلومیتش این است که حق فرهنگی را ادا نکرده ایم یعنی نقش فرهنگ در سیاست، اقتصاد و مسائل اجتماعی رعایت نشده است.

وی افزود: دولت در کنار حق فرهنگی که یک موضوع کیفی است وظیفه کمی هم دارد؛ در وظیفه کمی اگر ملاک در نظام اسلامی، انسان ها باشند که هستند باید بدانیم تربیت و آموزش و پرورش کجا قرار دارند.

قالیباف ادامه داد: هنرمندان و نویسندگانی که رویکرد و اقدام فرهنگی دارند و لباس فاخر هنر را به تن کرده اند، به طور قطع همیشه در تاریخ ماندگار خواهند ماند.

محسن رضایی در واکنش به سخنان قالیباف درباره فرهنگ، از وی خواست بگوید برای ارتقای منزلت اجتماعی فرهنگیان، هنرمندان، ورزشکاران، روحانیون و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی و هنری چه برنامه ای دارد؟

سیدمحمد غرضی در واکنش به سخنان قالیباف درباره مسائل فرهنگی تنها به ذکر این سؤال بسنده کرد: « آیا فرهنگ بر سیاست تأثیرگذار است یا سیاست بر فرهنگ» ؟

وی از قالیباف خواست به این سؤال روشن و شفاف پاسخ دهد.

محمدرضا عارف در نقد نظرات فرهنگی قالیباف، گفت: شما گفتید فرهنگ اساس کار دولت شماست؛ می خواهم بدانم آیا در شهرداری هم با همین رویکرد پیش رفتید و آیا معماری شهر تهران یا برج های شمال شهر هم با رویکرد معماری اسلامی ساخته شد؟

وی در این خصوص به ذکر مثالی پرداخت و افزود: در نزدیکی منزل ما باغ ۲۵۰۰ متری قرار داشت که در چند سال گذشته درخت های آن رو به خشکی می رفت، همان زمان با یکی از دوستان در شهرداری تماس گرفتم و موضوع را با او در میان گذاشتم.

عارف ادامه داد: این فرد پس از مدتی با من تماس گرفت و گفت باغ در وضعیت خوبی است و این در حالیست که حالا به جای آن باغ، دو برج ساخته شده است! این موضوع باعث شد تا در مورد رویکردی که از آن صحبت کردید نسبت به عملکرد شهرداری این سؤال برایم پیش بیاید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در عین حال گفت که چنین موضوعی تنها خاص دوره شهرداری قالیباف نبوده و در گذشته هم چنین مسائلی وجود داشته است.

در ادامه این مناظره زمانی که وقت پرسش به سعید جلیلی رسید، وی اعلام کرد سؤالی از قالیباف ندارد.

علی اکبر ولایتی به عنوان کاندیدای بعدی از قالیباف پرسید: همانطور که آقای عارف اشاره کردند، برخی از مشکلات از گذشته در شهرداری تهران وجود داشته است.

وی افزود: سؤال من این است که برای آینده چه طرحی برای احیای معماری ایرانی اسلامی مدنظر شماست.

غلامعلی حداد عادل در پاسخ به قالیباف گفت: آقای قالیباف اشاره کردند باید اهالی فرهنگ در زندگی خود تامین باشند، من این موضوع را مهم می دانم و معتقدم اگر در جامعه بخواهیم فرهنگ را رشد بدهیم باید این کار را دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه نباید کار فرهنگی اینطور باشد که مشکلات متعددی برای فرهنگیان به وجود آورد افزود: در دولت آینده باید به این موضوع توجه کنیم و تلاش داشته باشیم مردم را وارد فرهنگ کنیم و نگاه ذوقی به فرهنگ نداشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی تصور می کنند که فرهنگ در زندگی ما همانند سبزی در سفره است، افزود: برخی این طور فکر می کنند که بود و نبود فرهنگ فرقی نمی کند. اگر سبزی سر سفره باشد می خورند و اگر نباشد هم مشکلی پیش نمی آید و کسی از گرسنگی نمی میرد.

حسن روحانی در پاسخ به قالیباف دیگر نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نکته ای که مطرح شد، مبنی بر اینکه ما باید نقش فرهنگ را در سیاست و بقیه بخش ها ببینیم در واقع همان حرفی است که در همه طرح ها پیوست فرهنگی نیز در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: من فکر می کنم فرهنگ را باید بالاتر از این دید. ما سیاستی نداریم که در متن آن فرهنگ نباشد، اقتصادی نداریم که در متن آن فرهنگ نباشد و امکان پذیر نیست.

روحانی ادامه داد: فرهنگ همان باورها، ارزش ها و رفتارهایی است که بر مبنای آن ارزش ها و باورهاست. از این رو ما فرهنگ را باید همه جا ببینیم و سایه زیبای فرهنگ را همه جا لمس کنیم.

وی یادآور شد: همچنین به این موضوع اشاره شد که در بخش فرهنگ معرفت و منزلت باید مورد توجه باشد؛ بسیار مهم است امروز کمبودی که در جامعه ما وجود دارد، مسئله منزلت است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همه اقشار جامعه، کارگر، معلم، دانشجو و کسبه همه منزلت می خواهند و اگر این منزلت نباشد، فضای فرهنگی حاکم نمی باشد.

وی افزود: مشکل امروز ما این است که در بسیاری از فضاها به جای اینکه فضای فرهنگی حاکم شود، فضای امنیتی حاکم شده است؛ مقام معظم رهبری تاکید کردند که کرسی های آزاداندیشی باشد، ما امروز نمی بینیم فضای آزاد دانشجویان به راحتی حرف بزنند و مسائلشان را مطرح کنند، وجود داشته باشد.

روحانی ادامه داد: این منزلت را در سراسر جامعه باید گسترش دهیم و همه احساس کنند ایرانی هستند، معزز و محترم و به ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کنند.

محمدباقر قالیباف در جمع بندی نظراتش درباره فرهنگ، با تأکید بر اینکه فرهنگ و نیروی انسانی مهم ترین پایه قدرت ملی ماست، اظهار داشت: نیروی انسانی ما در مدارس، دانشگاه ها، مساجد، حوزه ها و هنرمندان هستند که سرمایه های کشور محسوب می شوند.

قالیباف، مظلومیت فرهنگ را در این دانست که در بحث کمبود بودجه از بودجه فرهنگ کاسته می شود و ادامه داد: فرهنگ پایه قدرت ملی ماست و قول می دهم که هرگز چنین اتفاقی در دولتم نیفتد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه دولت باید بداند که نمی تواند دست و پای خود را آنقدر بزرگ کند که در حریم شخصی مردم وارد شود، تصریح کرد: دولت باید توجه کند که فرهنگ سفارشی نیست؛ اگر دولت نگاه امنیتی به فرهنگ داشته باشد، آن را از بین می برد.

وی افزود: دولت باید در زمینه فرهنگ سعه صدر داشته باشد و در زمینه مسائل هنر و فرهنگ، اگر خطایی اتفاق افتاد نباید اعتماد به نفس و تکیه به خرد جمعی را نادیده بگیریم و اصحاب هنر و نویسندگان را کنار بگذاریم.

قالیباف تأکید کرد: بنده شهردار تهران هستم و در بحث فرهنگی به مردم می گویم که یک پروژه چه زمانی به پایان می رسد؛ در واقع برای آنها حرمت قائلم و اگر زیر پای آنها را به منظور بازسازی خراب کرده باشیم، از آنها عذرخواهی می کنیم.

نامزد انتخابات یازدهم با بیان اینکه شهر تهران ۵۰ سال بدون طرح تفصیلی بوده است، گفت: امروز تهران بر مدار قانون اداره می شود و هیچ برج و ساختمانی بدون کمیسیون ماده ۵ که مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی است، نمی شود.

وی افزود: شهرداری هیچ مسئولیتی ندارد و شورایعالی انقلاب فرهنگی و اسناد بالادستی نگفته اند ساختمان را چگونه بسازید و هرکس هرچه بخواهد می سازد و کسی نمی تواند جلوی وی را بگیرد.

قالیباف گفت: ما شهرداری تهران را از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی-فرهنگی تبدیل کرده ایم که پل، راه، مسجد، مدرسه و دانشگاه و خوابگاه می سازیم و شهرداری از خانه هنرمندان و خانه سینما بیشترین حمایت را انجام داده است؛ چرا که ما به تلاشگران این مجموعه ها اعتماد داریم.

ادامه دارد…