به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به پایان بررسی طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در کمیسیون اقتصاد گفت: قانون بانک مرکزی مربوط به سال ۱۳۵۱ بود و امروز پس از ۴۰ سال اصلاح شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس اظهار داشت: با تصویب این طرح ارکان بانک مرکزی اصلاح شد و ارکان جدید شامل هیات عالی، شورای فقهی و سازمان نظارت بر موسسات مالی شکل گرفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: علاوه بر این رابطه بانک مرکزی با نهاد‌های حاکمیتی تعیین شد که به استقلال بانک مرکزی از دولت کمک می‌کند.

پور ابراهیمی افزود: افزایش پاسخگویی و مسئولیت پذیری بانک مرکزی نیز از مصوبات مهم این طرح بود.

وی ادامه داد: وظایف جدیدی برای بانک مرکزی بر اساس ساختار‌های جدید تدوین شد تا بتواند نقش ذاتی خود را برای کنترل تورم انجام دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: همچنین سیاست‌های ارزی از تصمیمات بانک مرکزی مستقل شد و دولت دیگر نمی‌تواند برای انتفاع از افزایش نرخ ارز برای تسعیر ارز اقدام کند.

وی گفت: تشکیل سازمان نظارتی در بانک مرکزی از مواد مهم این طرح بود پیش از این جایگاه نظارتی بانک مرکزی بسیار ضعیف بود و بانک مرکزی نمی‌توانست بر بازار پولی و ارزی نظارت دقیق داشته باشد لذا از تجربه کشور‌های پیشرفته در این زمینه استفاده شد.

پور ابراهیمی تاکید کرد: وزارت اقتصاد، وزارت اطلاعات، بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌ها برای بررسی بند بند این طرح در کمیسیون حضور داشتند.

وی گفت: استقرار هیات عالی سیاست گذار برای ۶ سال که با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کنند از مواد مهم طرح است.

رییس کمیسیون اقتصادی گفت: دو کمیته تخصصی سیاست گذاری پولی و ارزی و کمیته مقررات زدایی و نظارت شکل خواهد گرفت. امیدواریم تصویب نهایی این طرح منجر به تحول در نظام بانکی کشور شود.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون بانکداری هم پس از تعطیلات در دستور کار کمیسیون قرار خواهد گرفت و ظرف یک ماه بررسی این به پایان خواهد رسید.

رییس کمیسیون اقتصادی اظهار داشت: امیدواریم از اواسط ابان ماه بررسی این دو طرح در دستور کار صحن علنی قرار گیرد.

وی گفت: طرح ایجاد بانک توسعه نیز گام سوم کمیسیون اقتصادی برای تحول در نظام بانکی کشور است.

پور ابراهیمی گفت: اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی طرح اصلاح قانون بانک مرکزی در ایام تعطیلات مجلس در دو نوبت صبح و بعد ظهر تشکیل جلسه دادند.