به گزارش پارس نیوز، حسن دانایی‌فر سفیر سابق ایران در عراق در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص تعرض صورت گرفته به کنسولگری ایران در بصره که در ادامه توطئه دشمنان برای ایجاد اختلاف میان روابط ایران و عراق است، اظهارداشت: در ابتدا باید بدانیم که مردم عراق در شهرهای مختلف آن کشور به خصوص در استان های جنوبی با مشکلات مختلفی روبرو هستند که این به دلیل کمبودها و نیازهای اجتماعی و رفاهی است که از گذشته های دور بر عراق حاکم شده است، حل و فصل این وضعیت بنا به دلایل خاص سیاسی و امنیتی حاکم بر عراق در دوران پس از سقوط صدام، چندان تاکنون مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است. 

وی گفت: هرکس که به بصره سفری داشته باشد متوجه شرایط و کمبودهای مردم آن منطقه می شود، کم آبی و دیگر مسائل مختلف مرتبط با رفاه زندگی مردم این حقیقت را بیان می کند که مطالبه مردم آن منطقه، خواسته به حقی است که باید به آن توجه کرد، البته شما بدانید که این مساله فقط هم مختص به مناطق جنوبی عراق نیست. 

دانایی‌فر افزود: شما می توانید دلایل بروز این حوادثی که اتفاق افتاده را در سه ضلع ببینید، یکی آنکه مردم مطالبات و نیازهای اجتماعی و رفاهی دارند و به حق هم هست و بارها هم این مطالبات را به اشکال مختلف بیان کردند ولی وضعیت عراق با توجه مسائل مختلف از جمله حضور داعش و تروریست ها در این کشور، وضعیت سیاسی آنها و دخالت های بیگانگان در عراق، تاکنون مانع از توجه اساسی مسئولان به این مهم شده است. 

سفیر سابق ایران در عراق با بیان اینکه رقابت های شدید احزاب و التهابات موجود میان آنها ضلع دیگر این قضایا به حساب می آید، تصریح کرد: مداخلات خارجی از جمله آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در روند تحولات عراق، ضلع دیگری است که باید مورد توجه قرار داد. دخالت های آشکار این دو دولت در عراق در عوض آن است که بخواهند در شرایط فعلی آن کشور در کنار ملت و دولت عراق باشند و نکته اینجاست که نه تنها این کار را انجام نمی دهند بلکه از وضعیت خاص آن کشور، به سود خود سواستفاده می کنند.  

وی بیان کرد: ما شاهد هستیم که آمریکایی ها و سعودی و برخی دیگر از کشورهای منطقه در انتخابات اخیر عراق دخالت هایی را داشتند، به گونه ای که سفیر آمریکا در عراق پیش از اعلان نتایج انتخابات نسبت به نتیجه آن اعلام موضع کرد و به نوعی قبل از اعلام رسمی نتیجه انتخابات، اظهاراتی عجیب را بیان کرد که نشان از بی‌تجربگی آن فرد داشت.

دانایی‌فر ادامه داد: سعودی‌ها هم با حرف‌ها و اقداماتی که انجام دادند، دخالت‌هایی را اعمال کردند اما مردم عراق کسانی را که می خواستند انتخاب کردند و در واقع به جریانات ضد آمریکایی رأی دادند و آنها را برگزیدند. 

این کارشناس ارشد مسائل عراق گفت: این مساله باعث شد تا دشمنان طرح مساله ای جدید را داشته باشند و با مطرح کردن برخی مسائل بخواهند روابط میان ایران و عراق را خدشه دار کنند، از جمله اینکه، عراقی ها برای مسائل غیراخلاقی به ایران می‌آیند و بالعکس و یا اینکه ایران به محلی برای تهیه دلار و ارزهای خارجی برای عراقی ها بدل شده است. دشمنان امثال این صحبت ها را به طور مکرر و مستمر بیان کردند و در راستای آن، از هر نقطه ای در عراق که صدایی در این جهت بلند شد به شدت حمایت کرده و تبلیغات وسیع رسانه ای را انجام دادند.  

وی گفت: از طرف دیگر شایعه ای را مطرح کردند مبنی بر اینکه ایران موشک هایی را در عراق مستقر کرده است که کاملاً کذب و غیرواقع بود و متعاقب آن وزیر دفاع اسرائیل اعلام کرد ما در داخل عراق هدف هایی را که ایرانی هستند را خواهیم زد که این نشان از یک سناریوی از پیش طراحی شده داشت که هدفشان به زعم خود کوتاه کردن دست ایران در عراق بود.

این کارشناس ارشد مسائل عراق افزود: دشمنان غافل از این مسئله هستند که روابط میان دو ملت و دولت عراق و ایران رابطه ای بسیار عمیق فرهنگی است و هر دو طرف به این مسئله اعتقاد داریم که روند فعلی و توطئه های دشمنان قابل کنترل است.

دانایی‌فر با بیان اینکه ما مطمئن هستیم که مردم و مسئولین عراقی به طور جدی به این مسئله ورود پیدا خواهند کرد و حوادث و جنجال‌های اخیر را حل و فصل خواهند کرد، اظهارکرد: شما ببینید تهاجمات و تعارضات اخیر به سمت مراکزی صورت گرفته که جهتی ضد آمریکایی و ضد سعودی دارند، اما این بیانگر واقعیت جامعه عراق نیست چرا که آنها در انتخابات نشان دادند که افرادی را برگزیده اند که دقیقاً ضد آمریکایی و مخالف تفکر سعودی هستند.

سفیر سابق ایران در عراق افزود: من امیدوارم هستم که مردم و جوانان عراقی همانگونه که تاکنون حوادث مختلف و بزرگی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، این برهه را هم با موفقیت طی می‌کنند و اجازه نمی دهند که بیگانگان بخواهند در کشور آنها دخالت کرده و بی نظمی هایی را در کشورشان به راه اندازند. اما از طرفی مسئولین عراقی هم باید به مطالبات و خواسته های به حق مردمشان توجه بیشتری داشته باشند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران هم ثابت کرده که در همه مقاطع در کنار دولت و ملت عراق ایستاده است و در این مرحله نیز همچنان از آنها حمایت کرده و هر کمکی که در راستای ایجاد آرامش، ثبات و امنیت در عراق بتواند انجام دهد را با کمال میل انجام خواهد داد.

این کارشناس ارشد مسائل عراق بیان کرد: تعرض صورت گرفته به کنسولگری ما در بصره عملی خلاف عرف دیپلماتیک بود و دولت عراق به عنوان مسئول حافظ امنیت دیپلمات ها در آن کشور باید پاسخگوی این اقدام باشد و ما توقع داریم که مراکز دیپلماتیک ما در عراق در کمال امنیت بتوانند همچنان ماموریت های خود را ادامه دهند و از دولت عراق هم تقاضا داریم که مسببین و آمران این تعرض را شناسایی و مجازات کنند.

دانایی فر در پایان خاطرنشان کرد: توطئه ای که امروز شاهد آن هستیم به منظور بهم زدن رابطه میان ایران و عراق است که به طور جدی هم از طرف بدخواهان دنبال می شود، بنابراین ما باید با هوشیاری بیشتری در رفتار، گفتار و نوشتار خود عمل کنیم و بدانیم که خیلی‌ها روی این ایام حساب کرده اند تا احتمالاً رابطه میان این دو کشور را مورد خدشه قرار دهند اما به خواست خدا از این مرحله هم به خوبی عبور خواهیم کرد.