به گزارش پارس نیوز، ساعاتی پیش اخباری مبنی بر حمله به کنسولگری ایران در بصره واقع در عراق در سایت های داخلی و خارجی منعکس شد که بارتاب فراوانی داشت. برخی در جمع تظاهرکنندگان مردم بصره که به شرایط معترض بودند، اقدام به حمله و آتش زدن کنسولگری ایران کردند. گفته می‌شود هدف از این اقدام خدشه دار کردن روابط بین ایران و عراق از سوی دشمنان به‌ویژه آمریکا، انگلیس و عربستان بوده است. در این رابطه گفت‌و گویی با یکی از کارشناسان انجام و  در ادامه ارائه شده است؛ 

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین‌الملل  در گفت وگو با خبرنگاران، در رابطه با حادثه امروز در بصره خاطرنشان کرد: برای حادثه بصره می توان دو دلیل آورد، دو رخداد مهمی که سبب ورود برخی از بازیگران منطقه‌ای و بین المللی برای تحت الشعاع قرار دادن آنها شد. نخست نشست سه جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران که تصمیمات مهمی درخصوص آینده سوریه اتخاذ کردند و دوم اتفاق بزرگ روز اربعین که همبستگی مردم ایران و عراق را نشان می‌دهد.

هانی زاده در تشریح این دو دلیل اظهار کرد: آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات متحده برای اینکه این دو اتفاق را تحت الشعاع قرار دهند، از قبل برنامه ریزی‌هایی را انجام داده بودند تا مردم بصره را که غالبا شیعه هستند به دلیل نبود خدمات رفاهی و اعتراض علیه سیاست‌های حیدر العبادی وادار به تظاهرات کنند، تظاهراتی که منجر به تخریب برخی از تاسیسات  و بناهای دولتی و حتی کنسولگری ایران در بصره شد. عمدتا هدف متوجه کنسولگری ایران بود که بازتاب بسیار وسیعی داشت. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: موضوع دیگری که وجود دارد این است که ما در آستانه اربعین و راهپیمایی عظیم مردم در این روز مهم  هستیم ، قصد بازیگران منطقه و بین المللی این است که این حرکت پرشور مردمی را که نماد همبستگی ایران و عراق است، تحت الشعاع  قرار دهند.

وی با بیان اینکه عربستان سعودی از مدتها پیش در پی به هم زدن روابط ایران و عراق  بوده، افزود: با توجه به سرمایه گذاری وسیعی که عربستان در جنوب عراق مخصوصا در سه استان شیعه نشین بصره، عماره و ناصریه انجام داده اکنون برخی از عوامل خود را مامور کرده است تا به تاسیسات دولتی و کنسولگری ایران در بصره حمله کنند و این حرکت بسیار خطرناکی است و می تواند روابط بین ایران و عراق را تحت تاثیر قرار دهد.

هانی زاده  تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی جریان‌های سیاسی پشت این حرکت هستند به نظر می رسد یک هماهنگی کامل بین برخی جریانات سیاسی داخل عراق و بازیگران منطقه و بین المللی وجود دارد که هدفشان قطع ارتباط ایران و عراق و منع برگزاری راهپیمایی پرشور اربعین حسینی است.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطر نشان کرد: برخی از گزارشها حاکی از آن است که  عوامل حزب بعث و برخی از شخصیت‌های نظامی وابسته به این رژیم سابق عراق تظاهرکنندگان را هدایت می‌کردند یعنی قطب نمای تظاهرات مردم بصره  بودند. اگرچه  به ظاهر مطالبات مشروعی در جریان تظاهرات وجود داشت اما هدف  نهایی افرادی که پشت این تظاهرات  بود که نوعا عوامل وابسته به حرب بعث و جریان های وابسته به عربستان هستند خدشه دار کردن ارتباط میان ایران و عراق است.