به گزارش پارس نیوز، 

محسن پیرهادی؛ دبیر کل جمعیت پیشرفت و عدالت با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: مشکلات اقتصادی در سال 96 و 97 اگرچه شامل رکود و گرانی و بیکاری هم بوده است، اما عمده مسأله، و آن چه موجب نارضایتی عمومی شده بیشتر متوجه دو مسأله است.
 
در دور دوم همه رؤسای جمهور، نرخ ارز دوبرابر شده است
 
وی ادامه داد: موضوع اول که بیشتر در سال 96 مورد توجه بود، بحث عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری بود که اگرچه دیر، اما با پیگیری‌های انجام شده می‌توان گفت تب آن تا حدودی فروکش کرده است. محور دوم مشکلات اقتصادی که اخیراً کشور را درگیر کرده، مسایل ارزی است.
 
پیرهادی با بیان اینکه آن چه در بحران ارزی اخیر، بر کشور گذشته، مسبوق به سابقه است، تصریح کرد: در تمام دولت های 30 سال گذشته، رؤسای جمهور و تیم اقتصادی دولت در دوره اول تصدی مسئولیت نرخ ارز را تقریباً ثابت نگه داشته‌اند ولی در 4 سال دوم نرخ ارز چند برابر شده است.
 
وی، شعارهای انتخاباتی روحانی و انتقاد از وضعیت ثبات اقتصادی دولت قبل را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: آقای روحانی می‌گفت که مردم در ابتدای صبح نمی‌دانند قیمت ارز تا نیمه روز چند خواهد شد. این در حالی است که متأسفانه در سال اول از دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی دقیقاً به همان وضعیت و البته با وخامت شدیدتری رسیده‌ایم.
 
آقای روحانی می‌گفت که مردم در ابتدای صبح نمی‌دانند قیمت ارز تا نیمه روز چند خواهد شد. این در حالی است که متأسفانه در سال اول از دور دوم ریاست جمهوری آقای روحانی دقیقاً به همان وضعیت و البته با وخامت شدیدتری رسیده‌ایم.
 
فعّال سیاسی اصولگرا ادامه داد: متأسفانه به روالی رسیده‌ایم که ممکن است در انتخابات 1400 هم فرد دیگری عملکرد دولت فعلی را به شدت نقد کند و پس از 4 سال اول، در دور دوم، دقیقاً همان وضعیت را به وجود آورد. نتیجه این وضعیت آن است که به مرور، سرمایه اجتماعی جریان‌های مختلف کشور کم می‌شود و از آن جا که سبد مقبولیت هر نظام، مجموع سرمایه اجتماعی جریان‌های داخل آن است، به تدریج عملکرد بد اقتصادی چند دولت، به اعتماد مردم و اعتبار نظام به شدت آسیب می‌زند.
 
دغدغه‌های اقتصادی «رهبری» دیر شنیده شد
 
پیرهادی با بیان اینکه ماشین نظام، گردنه‌های حساسی را پشت سر گذاشته و اینک به گردنه اقتصادی رسیده است، تصریح کرد: این گردنه، اگرچه از سال‌ها قبل، قابل تشخیص بود و شعارهای اقتصادی مقام معظّم رهبری در نام‌گذاری سال‌های اخیر هم ناظر به آن بود، متأسفانه دیر دیده شد و حالا فشار آن به مردم وارد شده است.
 
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، رفع مشکلات اقتصادی و جلب اعتماد مردم به ساختارهای اقتصادی را زمان‌بر عنوان کرد و افزود: این کار، راه حل یک ماهه و یک ساله ندارد، اما همچون تیم فوتبالی که با چند تعویض به‌موقع در بازیکنان و ایجاد شوک در تیم و دمیدن روح امید می‌تواند به بازی برگردد و نتیجه مسابقه را به سود خود عوض کند، تیم اقتصادی دولت هم نیازمند تغییر است.
 
همچون تیم فوتبالی که با چند تعویض به‌موقع در بازیکنان و ایجاد شوک در تیم و دمیدن روح امید می‌تواند به بازی برگردد و نتیجه مسابقه را به سود خود عوض کند، تیم اقتصادی دولت هم نیازمند تغییر است. 
 
پیرهادی ادامه داد: اگرچه با اجماع همه مسؤلین کشور و نخبگان و صاحب‌نظران باید اقتصاد را در بلند مدت و میان مدت به وضعیت مطلوب و بهبودی کامل رساند، اما با تغییر در تیم فعلی می‌توان کمی از آب رفته را به جوی بازگرداند و موجب دلگرمی مردم شد. جابه‌جایی مسئولین در دوره تشدید مشکلات، در کشورهای دیگر هم مرسوم است و در بسیاری از اوقات هم مؤثر واقع می‌شود.
 
دیدن مسؤلین «منفعت‌طلب» برای مردم قابل پذیرش نیست
 
وی با بیان اینکه درصد کمی از مسؤلین، با عملکرد خود واقعاً طاقت مردم را طاق می‌کنند، تصریح کرد: مردم خیلی از فشارها را تحمل کرده‌اند اما دیدن مسئولینی که اولویت اولشان کسب و کار شخصی خودشان و فرزندانشان است و وزارتخانه یا دستگاهی را که بر آن ریاست می‌کنند عملا فرصتی برای گذاردن پول روی پول می‌بینند، به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.
 
عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: کسانی باید سر کار بیایند که اهل نشستن کنار مردم کوچه و بازار باشند و درد مردم را چشیده باشند و به توان داخل و متخصصان و جوانان خودمان اعتماد داشته باشند.
 
مسؤلین ناکارآمد؛ زخم عمیق اقتصاد ایران
 
پیرهادی در ادامه، توطئه‌های دشمن و تحریم‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: این‌ها قطعاً مؤثر است، اما به فرمایش رهبر معظّم انقلاب «مگس روی زخم می‌نشیند»؛ و متأسفانه یکی از زخم‌های عمیق اقتصاد ما، مسئولین ناکارآمد هستند.
 
مسؤلینی می‌خواهیم که از صبح تا شب کار کنند
 
دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت، عملکرد ضعیف اقتصادی برخی مسئولین را، تقویت‌کننده گزاره «جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد کارآمد نیست» دانست و افزود: این، آب به آسیاب دشمن ریختن است. ما به مسؤلینی احتیاج داریم که از صبح زود تا پاسی از شب کار کنند و دغدغه مردم داشته باشند؛ چه این که این نوع مدیریت در هر کجای کشور که حاکم بوده نتیجه داده است.