به گزارش پارس نیوز، سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه ‌ماموریت خود مبنی بر ارائه سرریز تکنولوژی و فناوری‌ها‌ به بازار و در پی فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر ‌توجه به "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال"، علاوه بر تامین موتورهای الکتریکی پیشرانه شناورهای دریایی و زیردریایی، اقدام به ساخت موتورهای الکتریکی جهت موتور برقی، دوچرخه برقی، اسکوتر برقی و موتور کولر آبی کرده و در حال حاضر با تولید موتورهای الکتریکی پربازده در سطح کشور از جلوداران تکنولوژی در این عرصه است.

سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع از سال 1385 تحقیقات خود را در زمینه ماشین‌های مغناطیس دائم در مرکز توسعه فناوری پیشرانه الکتریکی آغاز کرد و هم‌اکنون با دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت این نوع ماشین‌ها، موتورهای مغانطیس دائم به همراه درایو کنترل سرعت در این‌ سازمان طراحی و ساخته می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد موتورهای پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم در حوزه‌های حمل و نقل (خودروی برقی، موتور‌سیکلت و دوچرخه برقی)، نفت، گاز و پتروشیمی (موتورهای درون چاهی و موتورهای محرکه در پالایشگاه)، لوازم خانگی (کولر و ماشین لباسشویی)، دریایی (موتور اصلی شناورها) و کارخانجات و صنایع (موتور خط تولید) است.

بهره بالا، عمر طولانی، حجم و وزن کم، کنترل سرعت آسان، تعمیرات بسیار کم و قابلیت استفاده در محیط‌هایی با شرایط سخت از مزایای ‌این موتورهاست که در صورت توسعه خطوط تولید، حدود 1600 شغل به صورت دائم ایجاد می‌کند.

کاهش آلاینده‌ها و حفظ محیط زیست، اشتغالزایی فراوان، صرفه‌جویی در منابع انرژی، توسعه اقتصاد ملی و افزایش صادرات و ارزآوری از دیگر مزایای تولید موتور پیشرفته الکتریکی مغناطیس دائم است.