به گزارش پارس نیوز، 

رحمانی فضلی روز چهارشنبه پس از امضای تفاهم نامه همکاری اربعین با 'قاسم الاعرجی' همتای عراقی خود در یک کنفرانس خبری مشترک اعلام کرد: در مذاکرات هیات های دو کشور در خصوص موضوعات مختلف دو جانبه صحبت و توافق شد.

وی همکاری ها و هماهنگی های مرزی و گسترش آن را از محورهای مهم این مذاکرات عنوان کرد و گفت: مسوولان ذیربط در حوزه مرزی دو کشور، تعاملات و ارتباطات خود را برای تقویت همکاری های مرزی بطور مستمر ادامه خواهند داد.

رحمانی فضلی، یکی دیگر از محورهای مذاکرات هیات های بلندپایه سیاسی - امنیتی را موضوع اربعین و بررسی راهکارهای تسهیل و هر چه آسان تر کردن زیارت اربعین، تامین امنیت زائران و فراهم کردن شرایط بهتر با اجرای توافق های صورت گرفته میان دو طرف ذکر کرد.

وزیر کشور ایران گفت: هر دو کشور بر این باورند که اربعین نماد وحدت، هماهنگی و همکاری است و می تواند بعنوان یک الگو در جهان اسلام باشد.

رحمانی فضلی با ابراز امیدواری نسبت به تاثیرات مثبت اجرایی شدن تفاهم نامه ای که امروز به امضای دو طرف رسید، گفت: باید تلاش کنیم مراسم اربعین حسینی امسال، با شکوه تر، منظم تر و با امنیت بیشتر برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش روابط ایران و عراق را فراتر از یک رابطه سیاسی دانست و گفت: روابط دو کشور در فرهنگ، تاریخ، مرز طولانی و ریشه های مشترک ریشه عمیق دارد.

وزیر کشور ایران گفت: هر دو دولت و ملت ایران و عراق تلاش می کنند در کنار هم و با تقویت وحدت و همدلی، اهداف مشترک مهمی چون مبارزه با تروریسم، تقویت تعاملات تجاری، توسعه پایدار و امنیت بیشتر در منطقه را بیش از پیش تحقق بخشند.

قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق نیز در این کنفرانس خبری ضمن تشکر از سفر هیات ایرانی به عراق، مذاکرات انجام شده را موفق ارزیابی کرد و گفت: روابط دو کشور در حال حاضر خوب و ممتاز است اما باید تلاش کنیم، همکاری ها و هماهنگی ها را بویژه در بخش مبارزه با تروریسم، تردد زائران و تبادلات تجاری میان دو کشور توسعه دهیم.

وی گفت که کشورش مصمم است روابط خوب کنونی با جمهوری اسلامی ایران را گسترش دهد.

وزیر کشور عراق همچنین بر آمادگی کامل وزارت کشور، نیروهای تابعه و سایر بخش های دولتی و مردمی عراق برای هر چه بهتر، روان تر و امن تر برگزار کردن مراسم اربعین امسال تاکید کرد.

رحمانی فضلی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران صبح چهارشنبه در راس یک هیات بلندپایه سیاسی - امنیتی برای یک سفر کوتاه در خصوص مراسم اربعین وارد بغداد شد.

ساعتی پس از ورود، وی به همراه الاعرجی همتای عراقی اش، یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینه مراسم اربعین حسینی امضا کردند.

این سند پس از نشست مشترک هیات های عالیرتبه دو کشور در محل وزارت کشور عراق امضا شد.

در جلسه امضای این تفاهمنامه 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، 'حسین ذوالفقاری' معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و سردار 'قاسم رضایی' فرمانده مرزبانی ناجا نیز حضور داشتند.

هیات بلندپایه سیاسی - امنیتی ایران به ریاست رحمانی فضلی پس از کنفرانس خبری به زیارت حرم امام موسی کاظم و امام جواد (ع) در شهر کاظمین رفت و قرار است پس از آن بغداد را به مقصد تهران ترک کند.

سالانه حدود چهار میلیون زائر ایرانی به شهرهای مقدس عراق سفر می کنند که بخش عمده آن مربوط به ایام زیارت اربعین است.

همچنین نزدیک دو میلیون زائر و گردشگر سیاحتی و پزشکی از عراق به ایران سفر می کنند.