به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ، در تشریح نشست عصر امروز کمیسیون متبوعش با حضور ظریف اظهار داشت: با توجه به اینکه ما در کشور بیشاز ۳۸ میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم که اکنون کمتر از ۲ میلیارد دلار این خدمات فنی و مهندسی انجام می‌شود، بنابراین ما جلسه‌ای با حضور آقای ظریف برای پیگیری این موضوع برگزار کردیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۵ کشور همسایه وجود دارند که شرکت‌های مهندسی ما می‌توانند در این کشور‌ها در پروژه‌های عمرانی حضور پیدا کنند و در همین رابطه هم بیش از ۲ میلیون شغل هم می‌توانیم برای ایرانی‌ها ایجاد کنیم.

کوچی ادامه داد: متاسفانه وزارت امور خارجه که عمده وظایف دیپلماسی فعال اقتصادی خود را باید به لحاظ ارتباطات اقتصادی سفرای ما در کشور‌های مختلف زمینه حضور مهندسان ما و شرکت‌ها را فراهم کند تاکنون نتوانسته این اقدام را انجام دهد.

وی ادامه داد:به عنوان مثال ما در عراق شهید می‌د‌هیم و امنیت آنجا را تامین می‌کنیم و آنجا را احیا می‌کنیم، اما اصلا امکان حضور شرکت‌های ما در آنجا وجود ندارد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: درواقع دیپلماسی اقتصادی ما ضعیف عمل کرده و نتوانسته این فرصت را برای حضور شرکت‌ها فراهم کند.

وی عنوان کرد: ما امروز وزیر امور خارجه کشور را دعوت کرده بودیم تا از او بخواهیم در این حوزه اقتصادی فعال باشد. وزارت امور خارجه که صرفا نباید کار سیاسی کند باید کار اقتصادی هم در کنار امور خود انجام دهد.

کوچی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در حقیقت وزارت خارجه باید حوزه اقتصادی خارج از کشور را هم برای شرکت‌های ما فراهم و حمایت‌های لازم را از این شرکت‌ها انجام دهد.

وی افزود: تقریبا چیزی معادل قیمت فروش نفت ما می‌توانیم از صادرات و توان فنی مهندسی کشور در کشور‌های دیگر ارز برای کشور فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: متاسفانه به این ظرفیت توجه نشده و مغفول مانده است.

وی در بیان دیگر جزئیات نشست کمیسیون خود تصریح کرد: ما امروز از وزیر امور خارجه خواستیم تا در این حوزه تلاش بیشتری کند.

رضایی عنوان کرد: البته آقای ظریف اعلام کرد که این موضوع واقعا جزو نیاز‌های اساسی کشور است که برای ادامه و پیگیری این مسائل کارگروهی تشکیل دادیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شوری اسلامی با تشریح اهداف تشکیل کارگروه مذکور عنوان کرد:‌این کارگروه متشکل از وزارت امور خارجه، بانک‌ها، شرکت‌های خصوصی، پیمانکاران و مشاوران و بر این اساس مقرر شد در مهرماه سال جاری هم جلسه‌ای با حضور آقای ظریف مجدد برگزار کرده و همچنین یک جلسه هم در وزارت امور خارجه برگزار شود تا با کمک دستگاه‌ها بتوانیم زمینه صادرات مهندسی‌مان را در کشور‌های همسایه و دنیا فراهم کنیم.