به گزارش پارس نیوز، 

محمدرضا پورابراهیمی در جمع رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس اظهار کرد: جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی آغاز شد که ارتش بهم ریخته داشتیم و سپاه پاسداران به شکل امروز که با عزت از آن نام می‌بریم، نبود و همه نشان می‌داد در عرصه اجرا در جنگ نمی‌توانیم موفق باشیم.

وی عنوان کرد:، اما معادلات مادی و عادی جریان جنگ با تحلیل متفاوت امام راحل تغییر کرد، به این شکل که ما به غیر از ساز و کار‌های جنگ، ساز و کار اعتقاد و مبانی دینی و ارزش‌ها و آرمان‌هایی داریم که برای آن انقلاب کردیم.

پورابراهیمی بیان کرد: آن اعتقادات، اتفاقی را رقم زد که نه تنها یک وجب از خاک را به دشمن ندادیم، بلکه نتیجه مجاهدت‌های هشت سال دوران دفاع مقدس بزرگترین سرمایه برای نظام جمهوری اسلامی است که ما در عرصه‌های مختلف از آن بهره می‌گیریم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر انقلاب امروز با عزت استمرار می‌یابد و با وجود مشکلات در اوج اقتدار است، اعتقاد دارم که به برکت دوران دفاع مقدس است و اکنون از ذخیره هشت سال دفاع مقدس خرج می‌کنیم. عرصه اقتصادی ما اکنون همانند عرصه دفاع مقدس شده است و اینکه رهبری جنگ اقتصادی را بیان می‌کنند، یک واقعیت است.

پورابراهیمی ادامه داد: سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی انجام دادند و امروز همان تحریم‌ها را با تجربه دیگری انجام می‌دهد، گستره تحریم‌ها را افزایش دادند، البته تفاوتی هم دارد.

وی خاطرنشان کرد: تفاوت تحریم‌های کنونی با سال‌های ۹۱ در این است که تحریم‌های قبلی قطعنامه سازمان ملل و اتحادیه اروپا و آمریکا پشت آن بود، اما امروز تحریمی از ناحیه اتحادیه اروپا و سازمان ملل نداریم، اما آمریکایی‌ها ادبیات قلدرانه را مطرح کرده و با زور می‌خواهند دیگران را وادار کنند که علیه ما تحریم اقتصادی اعمال کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو برنامه اصلی در تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی وجود دارد اول اینکه درامد‌های ما را کم کنند از جمله نفت و دوم مراودات بانکی و نقل و انتقال منابع مالی عنوان کرد: شکی نیست که آمریکایی‌ها با جنگ اقتصادی علیه ما وارد کارزار اقتصادی شده اند و منافقان را نیز وارد کار کرده اند و سازماندهی به راه انداخته اند.

وی با بیان اینکه دشمن برای جمهوری اسلامی برنامه دارد، گفت: از محل نارضایتی‌های اجتماعی از محل مباحث اقتصادی، آشوب‌های خیابانی را طراحی کرده است و برنامه پیچیده‌ای دارند، البته جمهوری اسلامی شرایط سختتر از این را پشت سر گذاشته و از این شرایط سخت نیز عبور خواهد کرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: ما از مسائل داخلی خودمان نگران هستیم و به عنوان یک کارشناس حوزه اقتصاد می‌گویم این مسائلی که آمریکایی‌ها در جنگ نابرابر اقتصادی با پول وهابی‌ها در منطقه و حمایت اسرائیل به راه انداختند راه به جایی نمی‌برد، اگر در درون نظام جمهوری اسلامی ما هوشمندانه عمل کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در برابر تحریم‌های اقتصادی امریکایی‌ها متوقف نمی‌شود، اظهار کرد: سردار سلیمانی به عنوان افتخار جمهوری اسلامی، کل معادلات منطقه را بر هم زده است، وزیر امور خارجه امریکا نمی‌تواند عصبانیت خود را از این سردار اثرگذار پنهان کند.

پورابراهیمی با تاکید بر تاثیرگذاری سردار سلیمانی در معادلات منطقه عنوان کرد: ما در برابر فشار‌هایی که به جمهوری اسلامی وارد می‌شود، دیگر فرصت آزمون و خطا در اقتصاد ایران نداریم و باید حتما مسیر صحیح را دنبال کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط ارزی کشور گفت: اساس و ریشه مشکلات اخیر ما، تغییرات نرخ ارز است، مدیریت ارز تمام بازار‌ها را مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به عوامل اصلی کاهش ارزش پول ملی در برابر دیگر کشور‌ها بیان کرد: تورم، مصارف و منابع ارزی، پیش‌بینی درامد‌های ارزی، فصای روانی و سیاسی در این امر اثر دارند.

پورابراهیمی ادامه داد: نرخ تورم در ایران براساس اعلام مرکز آمار در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۶ تک رقمی بوده است، پس نمی‌توانست عامل اصلی شوک ارزی ما باشد.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی دارد و مصارف ارزی ما تقریبا نصف این میزان است، ضمن اینکه قیمت نفت، پتروشیمی، سنگ آهن و مس افزایش یافته و این‌ها نشان می‌دهد، وضعیت درآمدی ما در حال حاضر و پیش بینی برای بعد، بیشتر می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای مدیریت بازار ارز در زمان التهاب باید برای کالا‌های اساسی ارز تامین کرده و برای دیگر کالا‌ها اجازه دهیم با نرخ توافقی عمل شود، تصریح کرد: برای رفع التهابات ارزی به دولت بسته پیشنهادی برای تشکیل بازار اولیه و ثانویه دادیم تا میزان واردات کاهش یافته و از سوی دیگر بهترین فرصت برای افزایش صادرات فراهم گردد.

پورابراهیمی افزود:، اما دولت بازار ثانویه را قبول نکرد و همه کالا‌ها از جمله کالا‌های لوکس با ارز ۴۲۰۰ وارد شد. سه ماه دولت در برابر این قضیه مقاومت کرد و ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی به واسطه سیاست غلط ارزی دولت به کالای غیر اساسی اختصاص یافت.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از سه ماه و تحمیل هزینه سنگین به کشور، دولت پذیرفت بازار ثانویه ارز راه اندازی شود، گفت: با وجود تشکیل بازار ثانویه، اما سیاست تخصصی فقط ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی عمق کمی برای این بازار فراهم نموده قطعا باید عرضه منابع مالی در این بازار از محل کل صادرات غیر نفتی باشد. ضمن اینکه تمامی واحد‌های صادراتی با نرخ ارز صادراتی ۴۲۰۰ در آینده با مشکل جدی مواجه خواهند شد و باید با نرخ توافقی صادرات خود را ادامه دهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: این سیاست‌ها باید اصلاح شود، با تغییر رئیس کل بانک مرکزی که از این تغییر استقبال می‌کنیم و باید سیاست‌های ارزی اصلاح شود.

پورابراهیمی افزود: با رفتار‌های علمی و کارشناسی به راحتی می‌توانیم جنگ اقتصادی را مدیریت کنیم، اما اگر سوء مدیریت در رفتار داشته باشیم، هزینه‌ها را خودمان برای کشور تحمیل می‌کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز آبروی نظام به مباحث اقتصادی گره زده شده است و هر کسی بتواند در حل مشکلات اقتصادی کشور که مطالبه رهبری و مردم است، کمک کند، پاداشی کمتر از رزمندگان دفاع مقدس ندارد و الان برای حفظ انقلاب اسلامی باید در عرصه اقتصادی کار کنیم.

پورابراهیمی گفت: مسیر توسعه مدل اقتصادمقاومتی است که مطالبه رهبری است و باید ادامه یابد و با وجود محدودیت بودجه و کمبود شغلی که داریم، نه تنها مسیر حرکت الگوی اقتصاد مقاومتی متوقف نمی‌شود، بلکه با اقتدار بیشتر ادامه می‌یابد.