به گزارش پارس نیوز، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان در برنامه حالا خورشید سئوالی درباره برجام مطرح کرد که « اگر برجام نبود چه می‌شد؟».

«رضا رشید پور» هم در برنامه اش سعی کرد پاسخ مصداقی رئیس دستگاه دیپلماسی را از او بگیرد که پرسید با نرخ دلار این را محاسبه کنید و ظریف بیان داشت که اگر برجام نبود 4 سال پیش یعنی سال 93 بایستی شاهد چنین نرخی ( یعنی هر دلار 10 هزارتومان) می بودیم.

ظریف سوال مهمی را مطرح کرد که نه مردم و منتقدان برجام بلکه خود دولتمردان و دستگاه دیپلماسی در وهله اول بایستی به آن پاسخ بدهند. اگر برجام نبود پلن B و برنامه دیگر دولت برای اینکه وضعیت اقتصادی کشور به این شرایط نرسد چه بود؟ آیا طرح این سوال از سوی وزیر خارجه با حالتی که آنرا به رخ منتقدان می کشد به این مفهموم نیست که دولت تنها روی برجام سرمایه گذاری کرده است. احیانا آقای ظریف اعتقاد ندارند که اگر برجام نبود قیمت پراید در سال 93 به مرز 40 میلیون می رسید؟

اینکه گفته شود که اگر برجام نبود اتفاقات ناگواری می افتاد درست مسئله اصلی است چراکه دولتمردان در اینجا بایستی برنامه دیگری ارائه می دادند و اگر برجام به هر دلیلی حاصل نمی شد باید برنامه دیگر بلافاصله یا حتی موازات با برجام اجرا می شد تا سوپاپ اطمینان قوی در اینجا شکل بگیرد.

البته امروز هم دیده می شود که با وجود اجرای برجام و عهدشکنی محرز آمریکا از ابتدای مسئله چه در دوره « باراک اوباما» و چه در دوران فعلی بسیاری از وعده های دولت بر زمین مانده است. ظریفی که پیشتر با قاطعیت بیان می داشت که از روز اجرای برجام تمام تحریم‌ها لغو می شود رفته رفته لحن و کلام خود را به سمتی برده است که به طور منفی بیان می کند که اگر برجام عملی نمی شد اتفاقات ناگواری برای کشور می افتد. اما مردم با اجرای برجام به دنبال این بودند که اتفاقات خوبی مانند سرمایه گذاری خارجی در کشور، گشایش اقتصادی، لغو یکباره تحریم‌ها، خروج از رکود اقتصادی، بالا رفتن رتبه پاسپورت ایرانی، برطرف شدن موانع مبادلات مالی و پولی بین بانک‌های ایرانی و غربی و ... صورت بگیرد.

البته امروز هم از سوی «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی مطرح می شود که بعید است که اروپایی ها تصمیم درستی بگیرند و بایستی به دنبال برنامه دیگری هم در این عرصه باشیم.
این درحالی است که اگر اروپایی ها هم بر فرض مثال تصمیم درستی به نفع کشورمان بگیرند جدایی اقتصاد و سیاست در این قاره سبب می شود که شرکت های تجاری تصمیمات دیگری به نفع سود و سرمایه خود بگیرند. تصمیمات شرکت های فرانسوی توتال و ایرباس و شرکت های سازنده خودرو در این کشور که به خروج از بازار ایران منتهی شد از جمله این موارد است.

هرچند با همه صحبت هایی که ظریف و دولتمردان مطرح می کنند برجام اجرا شد و امروز شاهد این هستیم که خودرویی مانند پراید که بسیاری مطرح می کنند که استاندارادهای لازم برای حضور در جاده های ایران را ندارد به قیمت باور نکردنی 40 میلیون تومان می رسد. این درحالی است که در کشورهایی که این خودرو صادر شد از جمله کشور کره جنوبی که سازنده اصلی این خودرو کم مصرف است تولید این نوع از خودرو متوقف شده است و کره ای ها سعی کرده اند آن را ارتقا دهند و حالا بین پراید کرده و ایران فاصله بسیار است.

با این اوصاف مردم پس از سه سال از اجرای برجام با بیم و امیدهای فراوانی که دولتمردان می دادند انتظار ندارد که وزیر خارجه کشورمان بیان کند که اگر برجام نبود چنین و چنان می شد بلکه بایستی بیان می شد که برنامه دیگر دولت دراین عرصه چیست و حتی موازات با کارشکنی های غربی ها این برنامه اجرا می شد. هر چند در روز سئوال از رئیس جمهور نیز حسن روحانی درباره این مطلب بیان داشت که برنامه ای دولت در این راستا دارد اما درباره آن به نمایندگان مجلس هم توضیحاتی نداد و بیان داشت که در موقع مناسب این موضوع را مطرح می کند.

یکی از نمایندگان نیز درباره جلسه سئوال از رئیس جمهور مطرح کرد که چرا رئیس جمهور برنامه ای برای برون رفت از مشکلات اقتصادی مطرح نکرد که در این رابطه علی مطهری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: طبق آیین نامه رئیس‌جمهور باید به سؤالات نمایندگان پاسخ می‌داد و قرار بر این نبود که برنامه‌ای ارائه کند.

به هر جهت، در وضعیتی که اقتصاد کشور نابه سامان است و ثبات کافی ندارد، شاهد مشکلات عدیده ای در این زمینه هستیم چه نمایندگان، چه مردم و چه منتقدان و همه منتظر برنامه دیگر دولت در خصوص خروج از و  ضعیت بد اقتصادی هستیم. برجام تا به اینجا نه تنها نتوانسته وعده های افسانه ای که دولت به مردم داده است را تحقق بخشد بلکه امروز مشکلات اقتصادی بزرگی در کشور به وجود آمده است که مردم را بیشتر برای رونمایی از برنامه دوم دولت چشم انتظار گذاشته است.