به گزارش پارس نیوز، "رئیس جمهور از همان ابتدای معرفی وزرا، نسبت به جریان اصلاحات بی اهمیت بود"، این تنها بخشی از سخنان علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات است. حامیان انتخاباتی روحانی که در سال 92 نامزد خود را به شکلی استبدادی کنار گذاشته و در سال 96 خواستار تَکرار شدند، اکنون با تغییر موضع 180 درجه‌ای تنها روحانی را مسبب مشکلات کشور می دانند.

اصلاح طلبان که بوی دو انتخابات 1398 مجلس و 1400 ریاست جمهوری به مشامشان رسیده است، پروسه عبور از روحانی را با هدف شانه خالی کردن از مشکلات کلید زده اند تا بدنه رای خود را در این دو انتخابات حفظ کنند تا شاید در این دو انتخابات هم به پیروزی برسند. سرآغاز این جدایی را می توان صحبت های محمدرضا عارف مبنی بر عدم ائتلاف با اعتدالگرایان دانست، از سوی دیگر تحلیلگران سیاسی، نامه چند روز گذشته رئیس دولت اصلاحات را اعلام رسمی جدایی اصلاح طلبان از دولت می دانند.

اصلاح طلبان رسما پروسه عبور از روحانی را کلید زدند

روش استبدادی اصلاحات برای حمایت از روحانی

در بحبوحه انتخابات سال 92، رئیس دولت اصلاحات طی نامه‌ای شبانه‌ به طرزی استبدای نامزد تشکیلاتی این جریان یعنی محمد رضا عارف را کنار گذاشت تا رای اصلاحات را به حمایت از حسن روحانی نامزد نزدیک به گفتمان اصلاح طلبی در بیاورد.

عارف معاون اول دولت اصلاحات با نارضایتی از این رفتار استبدادی صحنه انتخابات را ترک کرد، این ناراحتی را می توان از اظهارات حسن رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی عارف فهمید، چرا که رسولی در مصاحبه با یکی از رسانه های اصلاح طلب گفته بود عارف انصراف داده و به نفع هیچ نامزد دیگری کناره گیری نکرده است.

پس از پایان رای‌گیری و اعلام نتایج انتخابات، رفورمیست ها شادمان از پیروزی روحانی درصدد ورود عناصر خود به کابینه برآمدند و موفق به کسب بسیاری از پست های کلیدی و مهم شدند، اسحاق جهانگیری به عنوان نخ تسبیح و رئیس تیم اقتصادی دولت از سوی اصلاح طلبان معرفی شد و شخصیت های اصلاح طلب، عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را بهترین کارنامه ممکن می دانستند.

تَکرار در انتخابات 96

با پایان دولت یازدهم و نزدیکی به انتخابات در سال 96 اصلاح طلبان تمام قد به حمایت از دولت پرداختند و این بار هم رئیس دولت اصلاحات بود که شخصا رای بدنه جریان اصلاحالت را به نفع روحانی هدایت کرد و کلمه تَکرار با لهجه خاص خود را به ادبیات سیاسی کشور افزود.

اصلاح طلبان رسما پروسه عبور از روحانی را کلید زدند

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم که نامزد تشکیلاتی اصلاح طلبان محسوب می شد، با کناره گیری از کارزار انتخابات، آن هم در روزهای آخر، مسیر را برای پیروزی روحانی هموار کرد و باز هم اصلاح طلبان نامز تشکیلاتی خود را فدای حسن روحانی کردند. در این برهه از تبلیغات انتخاباتی، رفورمیست ها استدلال هایی همچون کنترل تورم و عدم افزایش قیمت ها را برای دفاع از عملکرد اقتصادی دولت مطرح می کردند.

تغییر موضع 180 درجه ای اصلاحات در قِبال رئیس‌جمهور منتخب

حسن روحانی باز هم با حمایت همه جانبه اصلاح طلبان فاتح انتخابات شد، اما پس از گذشت یک سال رفورمیست ها با تغییر موضع 180 درجه ای در صدد جدایی مسیر خود از رئیس جمهور برآمدند، اتفاقی غیر قابل پیش بینی که باعث شگفتی همگان شد.

اصلاح طلبان ابتدا با در خواست استعفای جهانگیری پروسه عبور از روحانی را کلید زدند، شخصیت های اصلاح طلب در رسانه های خود با بیان اینکه جهانگیری نباید خود را در انتخابات 96 قربانی روحانی می کرد، خواستار استعفای وی شدند، اما بهانه ها برای جدایی از رئیس جمهور به این موضوع ختم نشد.

شخصیت های اصلاح طلب به بهانه عدم حضور عناصر خود در کابینه روحانی، بار دیگر در رسانه ها به دولت هجوم آوردند و عملکرد قوه مجریه را بی ربط به جریان اصلاحات دانستند، علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات معتقد است که رئیس جمهور از همان ابتدای معرفی وزرا نسبت به جریان اصلاحات بی اهمیت بود، همچنین اصلاح طلبان حاضر در کابینه همه استحاله شده اند و برای حفظ موقعیت خود سعی بر دوری از اصلاحات دارند.

اصلاح طلبان رسما پروسه عبور از روحانی را کلید زدند

این در حالی است که برخی اصلاح طلبان کماکان مدافع دولت بوده و معتقدند جریان اصلاحات همچنان باید به حمایت خود از روحانی ادامه دهد، محمد علی ابطحی مشاور ارشد رئیس دولت اصلاحات باور دارد که بیشتر افراد کابینه دولت روحانی را اصلاح طلبان تشکیل می دهند و به همین دلیل  نیازی به دیدار خاص بین اصلاح طلبان با شخص رئیس جمهور وجود ندارد.

"مدافع تیم اقتصادی دولت هستیم". این بخشی از سخنان حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در مورد اصلاحات و رابطه آن با دولت است. این تناقض و چند نظری در موضع اصلاح طلبان قابل تامل است، چندی پیش بحث تلاش یک جناح سیاسی(کارگزاران سازندگی) برای وارد کردن عناصر خود به کابینه دولت مطرح بود، تا با نفوذ بیشتر برای انتخابات 1398 مجلس و 1400 ریاست جمهوری آماده شود.

اصلاح طلبان رسما پروسه عبور از روحانی را کلید زدند

فعالان سیاسی در تحلیل تغییر موضع اصلاح طلبان معتقدند، نزدیکی به دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سال های 1398 و 1400، دلیل تغییر موضع رفورمیست ها است، زیرا اصلاح طلبان با بی ربط نشان دادن مشکلات دولت به این جریان سیاسی در پی حفظ بدنه رای خود در این انتخابات ها هستند، نظر سجادی فعال سیاسی اصلاح طلب این است که  اصلاح طلبان پس از انتخابات 92 با در دست داشتن پست های مهم، حس جاه‌طلبی خود را برطرف کردند، اما اکنون که دولت دوازدهم با مشکل مواجه شده، آنها درصدد عبور از روحانی هستند و از مردم به دلیل حمایت از روحانی عذرخواهی می‌کنند و کار را به جایی رسانده اند که حتی به دنبال شراکت در منافع و مشکلات با هم نیستند. این رویه اصلاح طلبان اگر ماکیاولیستی نباشد، بسیار ناجوانمردی است.

علنی شدن پروسه عبور از رئیس جمهور

علنی شدن پروسه عبور از روحانی با نگارش نامه عذرخواهی  رئیس دولت اصلاحات از مردم بر همگانروشن شد. رئیس دولت اصلاحات چندی پیش طی نامه ای از مردم به دلیل حمایت اصلاح طلبان از روحانی عذر خواهی کرد، با توجه به اظهارات تحلیلگران  سیاسی شاید با ورود رئیس دولت اصلاحات به این مسئله، اصلاح طلبان به طور علنی در مسیر جدایی از رئیس جمهور قرار گرفتند، تا با شانه خالی کردن از مشکلاتی که عناصر خود در دولت رقم زده اند، بدنه رای خود را برای انتخابات 1398 و1400 حفظ کنند.

اما دوستی عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی باور دارد، اصلاح‌طلبان چه بخواهند و چه نخواهند کارنامه روحانی به پای آنها نیز نوشته خواهد شد، لذا باید نتیجه حمایت خود را از رئیس دولت پذیرفته و در شرایط کنونی به او کمک کنیم، اما نکته قابل توجه این است که آیا رفورمیست ها می توانند فقط در منافع روحانی شریک باشند؟