به گزارش پارس نیوز، 

علی ربیعی"وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی" اولین وزیری محسوب می‌شود که در دولت دوازدهم با استیضاح از قطار دولتِ اعتدال پیاده شد و علی‌رغم درخواست مسئولان بلندپایه اجرایی تمایلی برای حضور مجدد در قوه مجریه ندارد بنابراین نپذیرفت رئیس‌جمهور او را به‌عنوان مشاور خود منصوب کند.

بعد از دوره پساربیعی، سرپرست وزارت کار با حکم رئیس‌جمهور منصوب شد و باید ظرف سه ماه وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود.

پس از استیضاح او، استیضاح مسعود کرباسیان"وزیر امور اقتصاد و دارایی" کلید خورد؛ هفته گذشته در صحن پارلمان استیضاح وزیر اقتصاد با ۳۳ امضاء اعلام وصول شد، بعد از اعلام وصول استیضاح، کرباسیان دست‌به‌قلم شد و نوشت: «از صمیم قلب خوشحال شدم؛ امکانی مهیا شده که در صحن پارلمان ضمن پاسخگویی به سؤالات در مورد چند دغدغه فراتر از موضوعات روزانه با نمایندگان ملت حرف بزنم».

این عضو کابینه امروز در پارلمان حاضر شد و درگیر و دار رای گیری نمایندگان مجلس، ردصلاحیت شد، حال این پرسش مطرح می‌شود آیا با استیضاح و خروج وزرا به‌ویژه اعضای تیم اقتصادی دولت، مشکلات اقتصادی حل می‌شود؟

از سوی دیگر وزیر پیشنهادی کار هم قرار است به‌زودی به مجلس معرفی شود، آیا وزیر جدید هم همان مسیر و برنامه‌های وزیر سابق را در دولت ادامه می‌دهد؟؛ برای حل مشکلات اقتصادی باید دولت چه برنامه‌ای به کار گیرد و از چه نیروهای استفاده کند؟

مهدی فضائلی"کارشناس مسائل سیاسی" در گفتگو با «پارس» به این پرسش پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «اینکه بگویم فقط تغییر می‌تواند حلال موضوع باشد این‌طور نیست بلکه بستگی دارد چه افرادی از کابینه خارج و چه کسانی جایگزین آن‌ها می‌شوند».

وی افزود: «اگر قرار باشد افرادی جایگزین شود که ویژگی‌های همان فرد سابق را دارا باشند باید گفت، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد بنابراین مهم است که چه کسانی جایگزین و وارد کابینه می‌شوند».

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: «اگر قرار است افرادی با روحیه انقلابی و جهادی، با توانمند، پرتلاش، مردمی و با انگیزه بالا وارد دولت شوند حتماً موضوع فرق می‌کند».

فضائلی به انتقاد از نگاه و برداشت بخشی از مدیران اجرایی پرداخت و افزود: «امروز بخشی از مشکلات به خاطر آن است که بخشی از مدیران ارشد اجرایی نه انگیزه لازم، نه روحیه جهادی و نه باور نسبت به اینکه می‌شود مشکلات را حل کرد ندارند».

وی بر روحیه مردمی بودن مسئولان اجرایی تأکید می‌کند و می‌گوید: «اگر دولتمردان (مجموعه کارگزاران نظام) روحیه مردمی داشته باشند همین روحیه می‌تواند در همراه کردن مردم تأثیر بگذارد».

کارشناس ارشد مسائل سیاسی همچنین بر نظارت دقیق مجلس بر دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و اظهار داشت: «متأسفانه دستگاه‌های اجرایی، مشکلات زیادی با تصمیمات غلطی که اتخاذ کردند به وجود آوردند و نمونه اخیر آن سوءاستفاده‌هایی بود که در برخی از وزارتخانه‌ها صورت گرفت براین اساس باید بعد نظارتی مجلس را تقویت کرد».

فضائلی با بیان اینکه در بعد نظارتی باید از نگاه سیاسی پرهیز کرد، گفت: «متأسفانه شاهدیم برخی از نمایندگان می‌خواهند از ابزار تحقیق و تفحص استفاده کنند اما نگاه سیاسی به این تحقیق و تفحص‌ها دارند و این سیاسی‌کاری، کار را از حساسیت می‌اندازد و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد».