به گزارش پارس نیوز، 
گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه  آمریکا خواستار خروج ایران از سامانه نظارت بر نقل و انتقالات بین‌المللی بانکی (سوئیفت) شدند.

بنا بر گزارش نیویورک‌ تایمز، ۱۶ تن از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنا با ارسال نامه‌ای به «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، از وی خواسته‌اند «همه اقدامات لازم» را برای قطع ارتباط ایران از شبکه «سوئیفت» انجام دهد.

سوئیفت سامانه اصلی مالی است که تراکنش‌های بانکی بین‌المللی را نظارت می‌کند و به نهاد‌های مالی امکان می‌دهد تا اطلاعات لازم را درخصوص تراکنش‌های بانکی را ارسال و دریافت کنند.

سناتور «تد کروز»، نماینده ایالت تگزاس، نگارنده اصلی این نامه است و در آن نوشته است: «اجرای سریع و دقیق این اقدام معیاری برای سنجش موفقیت راهبرد فشار حداکثری دولت ترامپ و قطع منابع مالی نظام ایران به خاطر رفتار مخرب و همچنین ارسال پیامی مبنی بر تعهد آمریکا به حفظ تمامیت معماری تحریم‌ها (علیه ایران) است.»

این نامه در خصوص ضرورت خروج فوری ایران از سامانه سوئیفت می‌افزاید: تا هنگامی که جمهوری اسلامی به سامانه سوئیفت وصل است، کارزار فشار حداکثری دولت آمریکا هیچ موفقیتی در پی نخواهد داشت.

مرکز اصلی سوئیفت ( SWIFT) یا جامعه جهانی ارتباطات در بلژیک قرار دارد که در ماه مه ۱۹۷۳ میلادی از سوی ۲۳۹ بانک از پانزده کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه‌اندازی شد و هدف از آن جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق Teletext در سطح بین‌المللی با یک روش استانداردشده جهانی بود. درحال حاضر بیش از ۹۷۰۰ (عنوان) بانک و مؤسسه مالی در ۲۰۹ کشور جهان عضو این انجمن هستند. گرچه این سوئیفت خود را انجمنی تعاونی و غیرانتفاعی و بی‌طرف اعلام کرده، اما مهمترین و اصلی‌ترین ابزار تحریمی آمریکا علیه دیگر کشورهاست.