حسین کنعانی‌مقدم، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با افکارنیوز در رابطه با انتشار نامه دکتر قالیباف و ضرورت توجه دولت به آن گفت: درمیان سیاسیون این مسئله رسم شده که کسانی که قبلاً در صحنه سیاسی و انتخاباتی و مناظرات شرکت داشتند، هرازچند گاهی با نامه، توصیه و بیانیه مواضع خود را بیان کنند و آن را مجدداً تکرار نمایند. اگر دولتی با شعارهایی سرکار آمده باشد و به آن شعارها عمل نکرده باشد، آن سیاسیون متذکر دولت می‌شوند. آقای قالیباف نیز در همین رابطه جایگاهی را در موضع سیاسی کشور دارد و هم به‌عنوان یکی از مدیران باسابقه شهرداری تهران و هم فردی که سابقع خدمت در دفاع مقدس را دارد، مسلما حرف‌هایی برای گفتن دارند.

کنعانی مقدم در رابطه با میزان تأثیرگذاری نامه و توجه دولت به آن گفت: «اینکه این نامه تاچه حدی تآثیرگذار باشد، به‌نظر می‌رسد که قاعدتاً باید دید که آیا رییس جمهور به این نامه پاسخ می‌دهند و یا خیر. اگر رییس جمهور پاسخی به نامه داشتند، نشان می‌دهد که این نامه اثرگذار بوده و رییس جمهور به آن توجه کرده است که می‌تواند نامه راه‌کارهایی را هم برای برون‌رفت از این وضع موجود و بحران داشته باشد. اما اگر رییس جمهور توجهی به نامه نداشت و پاسخ نداد، حداقل این است‌که آقای قالیباف دیدگاه خود را به هوادارانش که در انتخابات گذشته حضور داشتند، اعلام کرده است و این مسئله خود به بقای سیاسی آقای قالیباف در صحنه سیاسی کمک می‌کند. اما اینکه راه‌کارهایی که بیان می‌شود، دیگران به آن عمل می‌کنند و یا خیر، به‌نظر می‌رسد که برخی راه‌کارها زمانی قابلیت اجرایی دارند که کسی که طراح آن بوده در مسند قدرت باشد و خودش آنها را عملی نماید».

این فعال سیاسی در رابطه با علت انتشار این نامه از سوی دکتر قالیباف اظهار داشت: «آقای قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و درجریان تمام تصمیم‌گیری‌ها و مشکلات و مسائل هستند و مسلماً دغدغه‌هایی دارند که بارها هم آنها را بیان کردند. بیان این موضوع می‌تواند از روی دلسوزی و دغدغه‌هایی باشد که نیروهای انقلابی کشور نسبت ‌به حوادثی که در کشور اتفاق می‌افتد، باشد که بیان می‌کنند و یا اینکه می‌تواند بازتابی از مطالبات مردم و خواست‌های نیروهای انقلابی برای مدیریت بهتر جامعه باشد و یا اینکه مقدمه‌ای برای جمع‌آوری نیروهای سیاسی برای انتخابات مجلس آینده و حتی ریاست جمهوری گردد».

کنعانی مقدم در پایان به علل ضرورت دولت به نامه نیز اشاره کرد و گفت: «به‌نظر می‌رسد که دولت هم بهتر است به این نامه پاسخ دهند. زیرا بی‌پاسخ گذاشتن اینچنین نامه‌هایی که ازطرف دلسوزان نظام است، می‌تواند نوعی ناهنجاری را در فضای سیاسی کشور ایجاد نماید. به‌طوری که دولت پاسخگو نیست و این به‌ ضرر دولت خواهد بود. دولت باید در عمل پاسخگو نیز باشد و هم اینکه وقتی می‌بیند کسانی هستند که در نظام می‌توانند اثرگذار باشند و توصیه‌هایی به دولت می‌کنند و مطالبی را بیان می‌کنند بهتر است اقای روحانی به آن پاسخ دهد و نگذارد که این نوع نامه‌ها در بایگانی نهاد ریاست جمهوری باقی بمانند».